En hög teorier
Den officiella anledningen till att Partisan inte släpptes var den andra anti-rollspelsvågen i Sverige. De som har lite minnen från den tiden kanske minns Barnmiljörådet och dess ledamöters rabalder om farliga dataspel som "Raid over Moscow" och "Commando Libya", som fick ganska stora rubriker. I samband med detta så började man också arbeta mot rollspel och uppmärksammade Pat Pullings häxjakt på andra sidan pölen. I det politiska läget valde alltså Äventyrsspel att inte ge ut Partisan.
Det var i alla fall vad man sa, om man sa något över huvud taget. Partisan försvann mest, och det tog ett bra tag innan Ä-spel ens funderade på det rätt kontroversiella Kult.
Själv har jag hört två andra inofficiella förklaringar. Den ena är kommentarer från speltestare, som kan sammanfattas med "lågt atmosfäriskt tryck applicerat på hästgenitalier". Partisan skrevs till stor del under den tid i senare halvan av åttitalet då Ä-spel experimenterade med spelsystemsdesign. Exempel på de olika designerna omfattar till exempel DoD Expert, DoD Gigant, Mutant 2, DoD Ivanhoe, DoD Samuraj mfl konstiga varianter. Influenser kom från kontakter på GDW (det sägs att reglerna i Mutant 2 var ett system som en av GDW-designerna ratat sedan tidigare), ICE, WEG, Mayfair mfl. Ä-spel licensierade ju en hög spel från de tre sista.
Hur som helst, experimenterandet verkar ha nått en kulmen i fråga av uselhet i just Partisan. Jag har tittat på en speltestversion, och den omfattade bland annat multiplikation av ett färdighetsvärde med ett svårighetsvärde för att få något som man ska slå under med procenttärning, ett poängsystem som gav vissa bieffekter som även uppkom i Kult (en person med sämre fysiska förutsättningar blev en bättre jägarsoldat, eftersom de extra poängen som man fick för de sämre förutsättningarna kunde användas för att göra personen mer vältränad på alla sätt och vis), och i största allmänhet rätt dåligt genomförd research. Kort sagt, kritiken gentemot Partisan från speltestarna verkar genomgående ha varit så svidande att Ä-spel valde att skrinlägga projektet, eftersom en total redesign skulle ta för lång tid.
Den andra inofficiella förklaringen är ekonomisk. I slutet på åttitalet började den svenska rollspelsmarknaden liksom komma av sig. I det läget skulle det vara mer vettigt att koncentrera sig på de varumärken man hade istället för att pressa ut ännu en produkt. Att Partisan dessutom är en marginalprodukt med ganska litet merförsäljningsvärde gör den ekonomiska orsaken till att såga Partisan mer troligt. Partisan skulle nog inte kunna bli så mycket mer än en grundbox och en kasse arméböcker, till skillnad från DoD där man kan producera nästan hur mycket regel- och landsböcker som helst.
Den mest troliga teorin är dock alla tre sammantaget: dels en anti-rollspelsvåg som gjorde det politiskt olämpligt att sälja Partisan, dels en kasse ekonomiska skäl, och dels riktigt sugig respons från speltestarna.