Nekromanti Vad hände med Ankorna?

I Ereb Altor kunde man spela och möta på talanade ankor. Min fråga är varför dessa extremt fräcka karaktärer försvann i DoD6? I min spel grupp har vi spelat ett par Ereb uppdrag omgjorda så att dom fungerar i DoD6 och jag föll för ankorna direkt.

Crazydwarf

Veteran
Personligen är jag glad över att de försvann, men kika längre ner efter "Orcher, Ankor och Slåtterdrakar" så tror jag det skall finnas en länk där till en inofficiell Ankras i Trudvang.

Enligt mej gav ankorna (tillsammans med kattmän och vargmän) en lite fånig Disney känsla till Ereb..Den känslan skulle ha passat sej ännu sämre i den mörka, trolska stämning Trudvang vill bjuda på...Men för all del, om ni gillade ankorna tror jag att det inofficiella materialet passar er utmärkt, jag har läst igenom det nån gång förut och fann det vara bra och välskrivet material :gremlaugh:

Ahaa, okej jag ska ta mej en titt på dom.
Men erkänn att ankorna förgyller rollspelet och det blir lite komik i det hela.

Neanderson

Veteran
Jag håller inte med om Vargmän och Kattmän. Visst, ankorna är fördjävliga, men min spelgrupp har alltid kört med kattmännen som relativt elakartade enstöringar, och vargmännen som lite indianliknande folk. De är ju faktiskt hälften vargar, hälften människor. Mycket shamanism osv. osv.

Men, jag förstår helt varför ankorna togs bort i och med trean.

De sög.

Crazydwarf

Veteran
Jag håller med om att det blir komik..Just därför jag inte gillar dem :gremsmirk:

Ok att det kan vara kul att "flummspela" ibland och bara skratta och vara oseriös..Men jag KAN helt enkelt inte vara seriös när Kalle anka kommer vaggandes.

Jag tycker de flesta djur-människor hör hemma i tecknad film, eller möjligtvis nån gammal version av mutant. De enda jag kan någorlunda godkänna i fantasy är Minotaurer och Kentaurer.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Anktraditioner

Men erkänn att ankorna förgyller rollspelet och det blir lite komik i det hela.
För att ankor ska fungera måste man låtsas ta dem helt seriöst och baka in lite subtil komik i beskrivningarna. Den absolut intressantaste detaljen med ankorna finns med i "Svavelvinter". Där får man lära sig att det är tradition bland ankor att barnen ska uppfostras av sin farbror! :gremsmile:

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Anktraditioner

Där får man lära sig att det är tradition bland ankor att barnen ska uppfostras av sin farbror!
Hur fanken kom de undan med det när Arne Ankas subtila komik blev påhoppad av Disneys jurister?

Rising

Vila i frid
Ankor regerar

Jag har en ganska annorlunda inställning till ankor än vad många andra har. Jag älskade dem i gamla, gröna, DoD, men tyckte aldrig om Ereb Altor, så den traditionella synen på ankor har liksom jag aldrig fastnat för. Svarta, mordiska piratankor? Quack Fu? Dåliga ordvitsar?

Det har jag aldrig riktigt förstått mig på. Kanske är det därför jag aldrig förknippat ankor i DoD med Disney-fantasy. De är inte ett dugg tramsiga för mig.

Mina ankor i Trudvang påminner rätt mycket om vikingar. (Och då pratar jag inte om den populära bilden av bärsärkar med hornbeprydda hjälmar som slickar på flugsvampar, utan en mer historiskt korrekt syn) De är skickliga sjöfarare, värderar diktande och skalderkonst högt, har en utbredd berusningskultur, och precis på samma sätt som vikingarna gjorde succé bland engelska damer (för de hade den fina och sällsynta vanan att tvätta sig och hålla sig rena och fräscha, till skillnad från engelsmännen) så blir mina fåfänga ankor mycket omtyckta bland mänskliga kvinnor på de ställen där de går iland. (Well, på de orter där befolkningen är vana vid att ha att göra med ankor och är vana vid dem. På andra håll så anser man att ankor är skrämmande exotiska och är lite avvaktande gentemot dem.)

Jag tycker det har blivit mycket enklare att ta ankorna på allvar i den Trudvangska miljön. Inte minst för att ankorna passar så bra med isländska/norska namn, vilket gör att man inte förleds till att döpa dem "Kvacky Mac Flatfoot" eller liknande tramsnamn.

/Rising

Feuflux

omjonasson.se
Re: Ankor regerar

...så blir mina fåfänga ankor mycket omtyckta bland mänskliga kvinnor på de ställen där de går iland...

Aha, och snart kryllar stället av "halvankor". :gremsmile:
(varför är det bara orcher och alver som ska få leka rasblandning med människor för?)

Sting

Veteran
Re: Halvanka

Det där är nog det fulaste jag någonsin sett! Hua!
Jag betackar mig för halvankor. Vanliga ankor däremot, de är trevliga. Min första rp var just en anka (i DoD 85) och jag har alltid gillat dom. De har dock en stor risk att ses som fåniga och blev senare just det. Med lite vilja så går de dock att använda, jag gillar tex hur Rubbitar i Mutant gestaltas och de har ju samma utgångsläge som ankor (en viss Kalle undantaget).

Troberg

Sinister eater
What's up, doc?

Med lite vilja så går de dock att använda, jag gillar tex hur Rubbitar i Mutant gestaltas och de har ju samma utgångsläge som ankor (en viss Kalle undantaget).
Snurre Sprätt då?

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: What's up, doc?

Måhända är det en fråga om fysionomi. Snurre är lång och gänglig, rubbitar är små och fluffiga. Även om det är samma art väcker det olika associationer.

Nightowl

Champion

Jag är visserligen medskyldig till spelvärlden Platerhynkos och DuckQuest-kampanjen i gamla Black Duck, men ber att få påpeka att Disney-vitsar lyste med sin frånvaro även om dåliga ordvitsar sannerligen inte gjorde det...

Jag har liknande erfarenheter som Rising - är det någon serie-anka jag förknippar med ankor är det Howard, som var cool och rebellisk i serierna långt innan John Constantine dök upp på scenen.

Den längst spelade ankan i vår grupp hette Norano K'Tat. Det där med svarta piratankor och vita köpmannaankor var iofs något som hängde med hos oss också, och den god K'Tat hade seglat under dödskalleflagg ett bra tag, innan han gick straight och blev hjälte istället. Tack vare en mängd orientaliska vapen i händerna på ankorna i vår grupp (vi var tonåringar, OK?) var ank-pirater mer som wako eller de andra som håller till i Kinesiska sjön i verkligheten. Fientligheten mot vita ankor förklarades aldrig, men de kom från en helt annan del av världen än de svartfjädrade. Det var väl den sorts vardagsfördomar människor också ägnar sig åt, antar jag.

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Serier är serier, spel är spel

Det är lättare att stämma en serifigur som ser ut som Kalle Anka och som heter Arne Anka, än ett rollspel där man har med ankor litegrann ibland.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Serier är serier, spel är spel

Det är lättare att stämma en serifigur som ser ut som Kalle Anka och som heter Arne Anka, än ett rollspel där man har med ankor litegrann ibland.
Jo, men nu är det Disney vi pratar om.

Sting

Veteran
Re: What's up, doc?

Rubbitarna är beskrivna på ett sådant sätt att bilden av Snurre aldrig dyker upp i mitt huvud. Det samma gäller dock inte vissa texter om ankor (och vissa bilder på dom, tex den i Torshem).
Nu är det dock så att jag Gillar ankor, om än inte alltid presentationen av dem.

Herlin

Veteran

Jag tycker det är skam för dom som tycker att ankorna blir för löjligt och oseriöst. Jag menar ska man bara slafsa ner varandra och skaffa så flashiga vapen som möjligt, var komemr rollspelet? Det handlar ju om att ha kul också, jag tycker att ankor är tuffa och dom behöver inte vara mesar som bara göra wako-grejer hela tiden.

Nightowl

Champion

Uh... vad snackar du om?

1. Du vet inget om hur jag rollspelar, och kan tydligt inte dra några slutsatser av hur jag gör det.Är du sådär oförskämd mot alla människor, eller har jag oavsiktligt sårat dig så att du blivit förbannad?
2. Vet du vad 'wako' betyder? (Jag är pirat-fanatiker, så du får ursäkta om jag strör 'fackuttryck' omkring mig.)
3. Jag var med i spelföreningen Black Duck som gav ut fanzinet Black Duck för länge sedan. Vi hade avsnitt om en värld där ankorna var den regerande rasen. Det var mest en drift med existerande fantasyvärldar. Den innehöll dock inga Kalle Anka-skämt, eftersom vi råkade tycka att de var ganska tråkiga (och du skulle se vilka dåliga ordvitsar som vi lät passera, ojojoj...). Jag refererade detta i mitt brev, om än kort.

Jag GILLAR alltså ankor tillräckligt mycket för att dedicera hela min jäkla tonårsperiod som rollspelare åt dem, och jag är tillräckligt oseriös för att bygga en hel kampanjvärld som är ett skämt.

Så vad var det egentligen för problem du hade?

Erik, irriterad

Snurgla

Veteran
Re: Serier är serier, spel är spel

Knappast.
Antropomorfa ankor är inte patenterat. Det skulle knappast gå heller, med tanke på den uppsjö av grejer som finns ute. Arne Anka blev en grej eftersom det 1) var en serie, 2) skulle kunna vara farligt för deras varumärke (Kalle Anka super inte osv) och 3) Arne Anka är tecknad för att vara identisk med Kalle Anka.

Dessutom har en genomgående förändring av synsättet på fans skett. Företag är mindre benägna att stämma folk för sådant där numera, de har inte mycket att komma med, och de förlorar för mycket goodwill på det. T.om. i fallet Arne Anka var det hela mycket just en 'grej' som Charlie Christensen körde på, Disney la ner ansträngningen rätt kvickt.

Så om man skulle lansera antropomorfa ankor idag skulle ingen bry sig.