Nekromanti Vad hände med Mysterier?

Kiwok

Veteran
I magiintroduktionen (Tack så hemskt mycket för detta mirakel!) så står det lite om hur Besvärjelser/Ritualer/Effekter köps vid karaktärsskapande och under löpande spel. Ingenstans nämns Mysterier. Hur ska man översätta Mysterier som fåtts vid karaktärsskapandet till antal Besvärjelser/Ritualer/Effekter?
Kommer ni att göra en skillnad på Mysterium och Magier i den framtida Magiboken?

Tack för ert strålande arbete!

Mundo

Myrmidon
Jag funderade på detta också faktiskt.
Får man alla magierna? Det låter lite otroligt...

Siljestam

Veteran
Varje mysterium kostar en enhet och det är endast
enheter för mystikfärdigheter eller valfria enheter som
kan användas till detta.

När man skapar sin rollperson kan man lära sig två
besvärjelser, två ritualer eller två effekter för en enhet för
mystiska färdigheter.

Så det balanseras skulle jag säga.

Kiwok

Veteran
Siljestam;n175229 said:
Varje mysterium kostar en enhet och det är endast
enheter för mystikfärdigheter eller valfria enheter som
kan användas till detta.

När man skapar sin rollperson kan man lära sig två
besvärjelser, två ritualer eller två effekter för en enhet för
mystiska färdigheter.

Så det balanseras skulle jag säga.
Ja, det är så jag har tolkat det också. En ny magiker får lika många magier som antalet mysterier x2. Det som gjorde mig fundersam var att Mysterier inte tas upp alls i Magiintroduktionen.

Siljestam

Veteran
Det kanske planeras att göra etablerade formelböcker, typ Formler för Diodactus Lärling, vilken har flera av Diodactus lättare magier och kostar x mysterier / mystikpoäng.

Sen kanske Diodactus också har en formelböcker för mästare etc. Jag skulle i alla fall tycka att det vore coolt som magiker att kunna följa en "mästare" även om de sedan länge är döda.

Kiwok

Veteran
Vore vettigt. Jag undrar om det kommer en ny Händelsetabell för magiker, vore kul med lite mer övernaturliga händelser för magiker. :)

Ymir

Liten kantbaron
Besvärjelser/ritualer/effekter kommer köpas via formelsamlingar, som funkar nästan exakt som mysterier. Vi har inte designat färdigt upplägget, men här är ett exempel på hur det kan komma att se ut:

Rego dolor, även känd som Codex Kalêphâ

En formelsamling av oklart ursprung. Många tror att den författades av Omela, en magiker och tempeldanserska som levde för nästan tre tusen år sedan i Kosala Deho, ett nu svunnet rike bortom Ödeshavet. Den är den äldsta kända samlingen som tar upp kosmotropi, och tycks fokusera på uppnåelse av utomvärdslig insikt genom själslig plåga. Många besvärjelser och ritualer är tillägg av Triomera Talltirre, en ebhronitisk magiker som för hundra år sedan hittade Omelas skrifter i ett bortglömt hörn av biblioteket i Kazon Ofyri. Hon försåg samlingen med en ny bindning och titel och gav den därmed den form den har idag. Rego dolor har kopierats och översatts av kosmomantiker i Consaber, Ebhron och Mûhad, och tros idag existera i åtminstone ett dussin exemplar. Triomera kom under slutet av sin levnad att tro att en marginalanteckning på en viss sida dolde en magisk skrift kopplad till en utomvärdslig oubliette där Omela själv försmäktar, fängslad bortom tid och rum av en svartsjuk österländsk fornkonung. Hon letade förgäves efter denna oubliette, och det är idag oklart var originalskriften med marginalanteckningen har tagit vägen.
Tillgänglig på: Linga cena (ebhronitisk skrift), kabaltaupiska (eirovisk skrift, ebhronitisk skrift), sabriska (thalaskisk skrift), mûhadinska (tengrim), kejserlig jargiska (jargisk skrift, endast volym I-II)

Rego dolor, volym I

Den svarta handen från Denebhekar (Plåga, kosmo)
Världssmärtans färg (Sammanbrott, kosmo)
Triomera Talltirres dystra depression (Melancholia, geo)
Omelas avlägsna oubliette (Oubliette, kosmo)

Rego dolor, volym II

Acedia (Orkeslöshet, nekro)
Triomera Talltirres tärande tvivel (Anomia, kosmo)
Tomrummets kväljande tystnad (Nedbrytning, kosmo)
Memento mori (Memento mori, nekro)

Rego dolor, volym III

Omelas ostörda meditation (Omnisensorisk avskärmning, nomo)
Den högas vacklande hjärta (Osäkerhet, kosmo)
Kshetrôn kê kamara (Sfärernas musik, kosmo)
Khâlêpan ka shadu (Kenosis, kosmo)
Omelas totala tomhet (Tomhet, kosmo)

Siljestam

Veteran
Ymir;n175323 said:
Besvärjelser/ritualer/effekter kommer köpas via formelsamlingar, som funkar nästan exakt som mysterier. Vi har inte designat färdigt upplägget, men här är ett exempel på hur det kan komma att se ut:
Ser fram emot Ekivokus formelsamling!