Nekromanti Vad händer (egentligen) på...

Basenanji

Postd20modernist
...forumet för Rollspel ?

Något intressant utspelar sig just nu på "Rollspels"-forumet"!

För att få andras idéer till sin värld bad Vitulv folk skicka in beskrivningar på sina länder. Detta inleddes med en gripande och bra berättelse om hur ett krigiskt folkslag når en kust och där dödar ett älvfolk.

Om jag förstår Vitulv rätt, skulle vi andra skicka in beskrivningar, typ, "Mitt rike är så här och så här. Där finns Berg/Hav/Sjöar/Skog och där bor Alver/Dvärgar/Järnmän" etc.

Men eftersom han skrev så prosaiskt började folk skriva som om vi beskrev en saga tillsammans! Denna saga är någorlunda interaktiv, då folk gör upp planer tillsammansoch vad som ska hända i fortsättningen är beroende av hur man ger och tar av varandras berättelser.

Just nu händer det asmånga coola saker samtidigt, det görs upp allianser och små strider bryter ut här och där. Tråden blir bara längre och längre...

Men jag är iofs rätt färsk på rollspel.nu-
Sånt här kanske händer med jämna mellanrum?

För, om ni ursäktar mitt våghalsiga försök till liknelse, måste jag säga att det som händer i Vitulvs tråd inte är något annat än... MMORPG i dess sannaste och skönaste bemärkelse...

Hmmm...

/Basenanji

Storuggla

Champion
"För att få andras idéer till sin värld bad Vitulv folk skicka in beskrivningar på sina länder. Detta inleddes med en gripande och bra berättelse om hur ett krigiskt folkslag når en kust och där dödar ett älvfolk."

Jasså var det det han ville! Jag ställd emig själv lite tvekande först själv...

"Men jag är iofs rätt färsk på rollspel.nu-
Sånt här kanske händer med jämna mellanrum?"

Öhm... nä. Jag kan inte komma på att det gjort det i alla fall. Det skulle väl vara rollspelvalet då kanske... Det fanns ett förslag från Gardeners sida när jag letade inspiration till mitt politikspel, men det blev inget av det. Vitulv är nyskapande helt enkelt. Och nacksvingsivrare.

Storuggla, kom plötsligt ihåg valspelet igen :gremblush:

Johan K

Gammal & dryg
Undrar det åxå !

Är åxå lite spänd på det hela..
Men glad i hågen så försöker man hänga på det & hoppas att ma ninte klantar isg för mycket..

Rising

Vila i frid
Unik happening, grabben!

"Men jag är iofs rätt färsk på rollspel.nu-
Sånt här kanske händer med jämna mellanrum?"

Det har funnits ett par "nu berättar vi en historia tillsammans!"-trådar på forumet. Men det är verkligen inte vanligt. Vitulvs tråd är unik i många avseenden.

Det har varit snack om att öppna en helt ny Play-By-Forum-avdelning här, och eftersom Gardener lät så oerhört het på den idén när vi snackade om det senast, så skulle jag faktiskt bli mycket förvånad om det inte skulle bli något sådant förr eller senare.

Sedan tror jag att Vitulv ville att vi skulle skapa en ny värld tillsammans, alltså inte bara rita upp en karta, utan fylla den med en historia också. Han skrev ju själv om hur hans folk gav liv åt ulvarna, och det är ju inget som syns på själva kartan, även om det var en viktig händelse i världen.

(Personligen har jag mest försökt hitta på en komplex och tragikomisk karaktär som man skulle kunna använda som spelledarperson i den här världen, en lirare som sätter i gång lite häftiga händelser runtom i världen som man kanske skulle kunna spinna vidare på i eventuella äventyr.)

Men det ska bli kul att se vad som händer.

/Rising

Rickard

Urverk speldesign
Det har funnits liknande saker men aldrig har det fått en sådan genomslagskraft som Vitulvs.. Mestadels antar jag det blev så för hans gripande och annorlunda berättelse och för hans idé att verkligen sätta allt på en karta.. Jag tycker det är skönt med dessa annorlunda idéer och trådskaparstilar då man kan få lite variation i allt läsande.. Här nedan skickar jag med ett par länkar till trådar som kan klassas in som berättartrådar (den sista är visserligen tveksam):

Del av äventyr
http://forum.rollspel.nu/showflat.php?Cat...;part=&vc=1

En noirhistoria
http://forum.rollspel.nu/showflat.php?Ca...rt=all&vc=1

Riksdagsval på forumet
http://forum.rollspel.nu/showflat.php?Cat...7&fpart=all

Det ska finnas en tråd om en användare som frågade efter ett forum där det hela gick ut på att de skapade karaktärer i form av berättelser och sedan försökte döda varandra, men den hittade jag inte..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som använde alldeles för generella sökord först och fick en nostalgitripp när han gick igenom alla de 600-700 inlägg som kom upp och var daterade ett år tillbaka

Troberg

Sinister eater
För, om ni ursäktar mitt våghalsiga försök till liknelse, måste jag säga att det som händer i Vitulvs tråd inte är något annat än... MMORPG i dess sannaste och skönaste bemärkelse...
Nej, Vitulvs ide går inte ut på att mjölka folk på alla deras pengar för en produkt de redan köpt och betalt en gång. :gremgrin:

Netfeed

Swashbuckler
jag tycker den mest är rörig... och folk som berättar olika saker som inte hänger ihop...
synd att det inte finns ett bättre upplägg på det...

Basenanji

Postd20modernist
Bra upplägg! Här finns det...

Hörni, jag håller ju på med något liknande på sci-fi forumet!
Där försökte jag stram upp det hela en aning.

Just nu är tråden läst 45 ggr. Endast jag har svarat. På min egen tråd... :gremfrown:

Ok, jag kanske inte har lockat in er i min historia tillräckligt bra för att ni ska ha lust att dela med er av vad som händer på Agamemnon III. Eller så beror det på något annat- men jag har åtminstone försökt strama till tyglaran på ett (anser jag) föredömligt sätt!

/Basenanji

Troberg

Sinister eater
Re: Bra upplägg! Här finns det...

Just nu är tråden läst 45 ggr. Endast jag har svarat. På min egen tråd...
Ta det inte personligt. När det finns mycket inspiration på ett ställe så kommer annat i skymundan. Detsamma drabbade Jorgesutmaningen.

Ett råd i sådana situationer är att vänta tills några veckor efter att det ni inspirerades av är färdigt, då är folk redo för mer. Kör man det samtidigt så blir det lika jobbigt som kanalkrockar på TV.

Rickard

Urverk speldesign
Visst är det rörig, men folk försöker också binda ihop sina historier.. Det hade underlättat med en tidslinje.. Morgoth har jag fått för mig lite lite före i tiden.. Jag tycker ändå folk överlag verkar ha läst igenom tråden och anpassat sina berättelser till det..

Fast helst vill jag ha ett slut på det hela.. Allianserna är relativt tydliga och om tråden inte ska halka ut oavslutad i glömska så borde någon/några gå samman och spinna klart på det hela..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] själv hade svårt att komma in igen och som mest strövar på egen hand för att försöka förklara allt som händer

Quadrante

Grisbonde
Verkar som om Johans dvärg är första..

Verkar som om Johans dvärg är första rollpersonen som äventyrar i världen, lite som en liten Frodo som vandrar in i de stora asmäktigas krig och allianser.. :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Röstning?

"Allianserna är relativt tydliga och om tråden inte ska halka ut oavslutad i glömska så borde någon/några gå samman och spinna klart på det hela.."

Jag drömde faktiskt i natt att det sattes upp en poll där folk fick rösta om vilka som skulle vinna i den slutgiltiga striden. Jag satt faktiskt och letade efter den tråden när jag loggade in på forumet nu i morse ett bra tag innan jag förstod att det bara var en dröm.

Nå, jag har lite svårt att spinna vidare själv nu, men tänkte iaf rita en bild på min karaktär; "Rising" och ta livet ur honom på något vis innan tråden stelnar.

Det var iaf en mycket intressant tråd, jag lärde mig mycket om vad jag tycker kunde behövas i ett PBF. En tidslinje hade nog varit bra, också. Bra idé, Han.

/Rising

Silvervarg

Warrior
För mig känns tråden döende... lite sorgligt, för jag är väl inte den enda som gillar den tråden? Men en viktig grej som glömts... föräderi! Det har inte kommit några allians brytande men krigen har ju inte börjat på allvar ännu, det är förtfarande en tid för allianser. Sen måste jag säga att den tråden har vrit den roligaste hittils (för mig).

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Men eftersom han skrev så prosaiskt började folk skriva som om vi beskrev en saga tillsammans! Denna saga är någorlunda interaktiv, då folk gör upp planer tillsammansoch vad som ska hända i fortsättningen är beroende av hur man ger och tar av varandras berättelser.
Det var halva syftet. Den andra halvan var att få utlopp för lite inspiration.

Kul att du gillar tråden. Jag kunde aldrig ana att den skulle ta sådan skruv.

/Vulf

Vitulv

Nej, Vitulvs ide går inte ut på att mjölka folk på alla deras pengar för en produkt de redan köpt och betalt en gång.
Det kan du fethajja att den går ut på :gremgrin:

/Vulf

Vitulv

Men snart är den död.

Tråden börjar tyvärr gå överstyr på grund av att folk är väldigt bombastiska. Dessutom börjar skribenterna bete sig lite barnsligt. "Min här är MYCKET större än din" "Nähäää, för jag kan komtrollera fan och hans moster" "A OK, men jag kan kontrollera dig för min förmåga är mycket starkare" osv.

Dessutom börjar den bli på tok för otymplig att läsa. Det går inte längre att få något sammanhang då historierna börjar vandra från varandra på flera olika plan.

Faktum är att jag yrkar på en snar låsning.

/Vulf

Vitulv

[OT]

Posta på du bara. Jag tyckte att det lät som en kul idé. Men kontakta dem som det påverkar så att det inte blir några sura miner.

/Vulf

Rickard

Urverk speldesign
Re: Röstning?

"Jag drömde faktiskt i natt att det sattes upp en poll där folk fick rösta om vilka som skulle vinna i den slutgiltiga striden."
Haha! Det var ju en alldeles ypperlig idé.. Dock så skulle det finnas så många olika lösningar att det skulle vara en smärre omöjlighet.. Dessutom måste ju man få motivera varför man tycker ett visst folk eller en viss gud ska få "vinna"..

"...men tänkte iaf rita en bild på min karaktär; 'Rising'"
Om du tar min bild på forumet, inverterar den, lägger till svart hår som är flätat i en hårpiska och lite äldre ansiktsdrag så har du rådsäldsten jag talar om i "Not i historian".. Jag kanske någon gång fixar till det i Photoshop... eller kanske inte..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som snarare blir mer sugen på att rita alla andras karaktärer