Nekromanti Vad händer hos SagaGames?

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
436
Location
Jönköping
Det är mycket roligt som verkar vara på gång från SagaGames. Det var ett tag sedan man hörde något dock. Hur ligger ni till med alla projekt?

De jag tänker på är främst:
* Spelledarboken till Saga
* Steam 1888
* Trudvang med Sagas regler
* "Kafka-världen" till PW

Skulle vara intressant med löpande information om hur det går för er - läsning som RiotMinds och Järnringens blogg är alltid rolig. Hade gärna sett en SagaGames-blogg som uppdateras kontinuerligt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Så här ligger det till:

Spelledarskärmen är på tryck, jag tror jag får den tisdag.

Spelledarboken är layoutad till 80%, det som saknas är ett par äventyr som ska skrivas om och snyggas till... och så harjag lite nya stridsregler på G. Boken blir ca 140 sidor som det ser ut nu.

Prag/kafka är klart sånär som tre fyra illustrationer. En PDF lär dyka upp inom en snar framtid.

Trudvang... vet jag inte. Får fråga Anders Lekberg om hur han ligger till.

Steam har vaknat till liv, vi har börjat skriva på det igen.

Tillkommer en ROM-kampanj till PW, Roma Umbrarum, som Anders Blixt skrivit. Fick färdigt manus från honom i veckan. "skräckfantasy" i antiken.

Och sen håller Johan Danforth på med rymdaction och tidresor till PW.


Jag har en blogg, men jag är lite dålig att skriva på den.. sorry...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Mekanurg filosoferar

Krille har hamrat in ett nyckelvärde när det gäller nya spelvärldar: "Vad gör man här då?" När jag skrev Mars-kampanjen, Kafkapunk-kampanjen och "Rom möter Arkiv X"-kampanjen hade jag den frågan högt upp listan under designarbetet. Alla tre fick tydliga svar på frågan.

Detta arbetssätt har dock lett till ett oväntat problem. När jag började skissa på lite viking-action till PW kunde jag inte få något vettigt svar på den frågan. Det enda spelarrollerna verkar göra i vikingaspelvärldar är att hacka ihjäl sina fiender och odla grisar. Inte kul. Kan jag göra något åt det? Förslag?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Har Roma Umbrarum något att göra med artikeln Skuggor över Rom från Fenix? Den spelvärlden i lite längre utförande skrivet med PW i åtanke har legat ganska högt på min önskalista nämligen.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
436
Location
Jönköping
Jag har en blogg, men jag är lite dålig att skriva på den.. sorry...
Det behöver inte vara så avancerat utan kanske ett par rader lite då och då om hur arbetet går framåt (eller bakåt), osv. Jag tycker t ex det är ganska intressant att följa RiotMinds och Järnringens bloggar där de skriver om sina arbeten och vilka problem de stöter på. Bloggarna är ganska frekventa - uppemot ett inlägg i veckan. Så en SagaGames-blogg i samma stil skulle jag tycka vara riktigt intressant att läsa :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Mekanurg filosoferar

låta det bli viking-fantasy istället... Homeros goes north, typ. Gudarna finns, diverse oknytt finns, magiska skatter finns... Man kanske till och med ska spela halvgud eller halvjätte...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Re: Mekanurg filosoferar

En tanke som dök upp väldigt löst i mitt huvud nu var att kanske skicka vikingarna till Miklagård och fokusera på alla fantastiska ting de måste stött på där nere. Guld, märkliga byggnader, märkligare djur... säkert ett jäkla hästjobb att ge nog kött på benen för att spelleda i en sån miljö för oss som är obekanta med den dock. :gremcrazy:

Sen tror jag väl att man skulle kunna ha mycket roligt med hela grejen kring när kristendomen möter asatron och utvecklingarna kring det... men då är det ju inte så mycket viking-action längre. :gremtongue:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Nix Miklagård

Miklagård är för mastigt för en PW-PDF. En gång i tiden planerade jag modulen Österled för rollspelet Viking. Jag satte där av 50 sidor för Miklagård. :gremcool: (Tyvärr blev det bara ett grovt utkast eftersom speltillverkaren konkade under arbetets gång..)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Re: Nix Miklagård

Miklagård är för mastigt för en PW-PDF. En gång i tiden planerade jag modulen Österled för rollspelet Viking. Jag satte där av 50 sidor för Miklagård.
Föga förvånande. Synd på Österled f.ö. Viking var en riktigt bra produktserie i mina ögon och det hade varit ett strålande tillskott.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Mekanurg filosoferar

ja, men det är ju FEJK... ingen Oden så långt ögat når...

/T
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Re: Nix Miklagård

Jodå, det skulle det kunna bli -- om inte... :t6r-1: :t6r-1: :t6b-1:

Den styranden skillnaden är att när jag skrev åt Fabian på 1990-talet var jag barnlös frilansade tekniköversättare med mycket tid till mitt förfogande. Nuförtiden är jag trebarnspappa med fast anställning och rätt lite fritid. Därför skriver jag tolvsidiga PDF-er med kampanjförslag till PW iställer för 96-sidiga moduler som trycks på papper.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Hur man gör en vikingaspelvärld

Detta arbetssätt har dock lett till ett oväntat problem. När jag började skissa på lite viking-action till PW kunde jag inte få något vettigt svar på den frågan. Det enda spelarrollerna verkar göra i vikingaspelvärldar är att hacka ihjäl sina fiender och odla grisar. Inte kul. Kan jag göra något åt det?
Klart du kan.

Ett av mina projekt som jag jobbar på heter Fimbulvinter. Grundkonceptet är att Fimbulvintern har kommit och det är inte så hejjans långt kvar till Rangarök. Det finns mindre och mindre kvar att leva på, så om man inte vill svälta så är man nästan tvungen att sno det som behövs från grann-ätten.

Jag byggde in en metafysik som handlar om motsättningen mellan den skapade världen Yggdrasil och gapet bortom. Gapet bortom gillar liksom inte avbrottet i tomheten, och försöker därför fördärva världen så att nästa gång världsbranden uppstår så ska den sida som kämpar på gapets sida ha övertaget, genom alla illdådare från Nifelhem på "ondingarnas" sida.

Det gav världen en intressant tvist: världen kommer att gå under, det kan man inte hindra. Men det finns ett hopp om en ny värld efteråt om asarna kan hålla emot. Och för att de ska kunna göra det så får det inte finnas för många illdådare på den andra sidan. Problemet är ju förstås att Fimbulvintern tvingar fram en massa illdådare.

Jag tror att Hàvamàl säger det bäst i slutändan:

Hàvamàl said:
Bröder skola kämpa
Varandras banemän bliva
Systrars barn
Sin släktskap spilla;
Hårt är i världen,
Hordom mycken
Yxtid, klingtid
Kluvna bliva sköldar
Vindålder, vargålder,
Innan världen störtas;
Ingen man skall
Den andre skona.
---

Fast egentligen började jag på projektet för att jag var så missnöjd med Trudvang. :gremgrin:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Saga Trudvang håller på att korrläsas och jag kommer att skicka över artikeln till Tomas i början av nästa vecka. Så då kan ha layouta. :gremlaugh:

(konverteringsregler för er som redan har rollpersoner till DoD kommer inte att komma med men jag ska komplettera med detta. Dessutom är Sagas regler så lätt att alla ni som sitter med en karaktär i Trudvang kan översätta värdena enkelt själva),
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Vore det...

...inte bttre om Saga Games hade en blogg, istället för rollspelet SAGA? Då kan ni ju uppdatera om allt som sker på förlaget? Jag skulle uppskatta det i alla fall - särskilt eftersom den inte uppdateras ofta.

Nåja, nu är feeden inlagt i Google-läsaren i alla fall. :gremsmile:
 
Top