Hur man gör en vikingaspelvärld
Detta arbetssätt har dock lett till ett oväntat problem. När jag började skissa på lite viking-action till PW kunde jag inte få något vettigt svar på den frågan. Det enda spelarrollerna verkar göra i vikingaspelvärldar är att hacka ihjäl sina fiender och odla grisar. Inte kul. Kan jag göra något åt det?
Klart du kan.
Ett av mina projekt som jag jobbar på heter Fimbulvinter. Grundkonceptet är att Fimbulvintern har kommit och det är inte så hejjans långt kvar till Rangarök. Det finns mindre och mindre kvar att leva på, så om man inte vill svälta så är man nästan tvungen att sno det som behövs från grann-ätten.
Jag byggde in en metafysik som handlar om motsättningen mellan den skapade världen Yggdrasil och gapet bortom. Gapet bortom gillar liksom inte avbrottet i tomheten, och försöker därför fördärva världen så att nästa gång världsbranden uppstår så ska den sida som kämpar på gapets sida ha övertaget, genom alla illdådare från Nifelhem på "ondingarnas" sida.
Det gav världen en intressant tvist: världen kommer att gå under, det kan man inte hindra. Men det finns ett hopp om en ny värld efteråt om asarna kan hålla emot. Och för att de ska kunna göra det så får det inte finnas för många illdådare på den andra sidan. Problemet är ju förstås att Fimbulvintern tvingar fram en massa illdådare.
Jag tror att Hàvamàl säger det bäst i slutändan:
Hàvamàl said:
Bröder skola kämpa
Varandras banemän bliva
Systrars barn
Sin släktskap spilla;
Hårt är i världen,
Hordom mycken
Yxtid, klingtid
Kluvna bliva sköldar
Vindålder, vargålder,
Innan världen störtas;
Ingen man skall
Den andre skona.
---
Fast egentligen började jag på projektet för att jag var så missnöjd med Trudvang.