Nekromanti Vad händer i er CoC-värld?

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Tidsera och vapen

Håller med om att val av tidsålder är lite huvudbry. Fördelen med nutid är naturligtvis att man slipper läsa in sig på 20-30-tals historia. Jag har inte bestämt prompt ännu vad det ska bli. Funderar även på en nutida kampanj där rollpersonerna blir indragna i Delta Greens värld trots att inte någon av dem tillhör specialorganisationer i USA.
Fast tittar man på 1920-tal (eller 1890-tal) är saker svårare och går långsammare, vilket ger en spänning (enligt mig). Både som sl och spelare är jag glad att slippa saker som internet för att veta allt snabbt. Och även planerandet av hur och var karaktärerna möts utan att ha mobiler som lösning på allt sånt.

Tidseran är också rätt trevlig att sätta sig in i, massa bra film och tv är satt i eran och lika så littratur. Så fram med gansterrullar från förbudstiden, deckare, kostymfilmer och en viss varning för Jeeves and Wooster (vansingt kul, men Wooster är ingen förebild för en undersökare).

Till eran kan man också ha i bakhuvudet att de flesta män plötsligt har en ursäkt för de som vill skaffa vapenfärdigheter, i tidigt 20-tal har många män i europa nyligen legat i skyttegravar.

Ett annat problem jag definitivt kommer få tampas med att spelgruppen normalt är van vid kampanjer med hög stridsfaktor och känner jag mina medspelare rätt så kommer deras rollpersoner länsa första bästa vapenbutik så fort de kan.
Men det är ju charmen med skräck, att slippa striderna :gremconfused: nåja folk brukar lära sig rätt snabbt. Här föredrar jag också när världen är hård och siktar mot realism, så våld på gator eller inbrott och man ska riskera fängelse... eller vara väldigt skicklig.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Re: Tidsera och vapen

Själv tycker jag 1920-30-tal är spännande miljö och själv börjar jag bli inläst på den. Men det kräver en hel del av spelarna också för att skapa rätt stämning.
Några andra fördelar du nämner är ju frånvaron av mobiltelefoner och internet (vilka visserligen kan användas emot rpna). Chanserna för att RPna ska befinna sig i utlämnade situationer känns mycket större i dessa årtionden.
Sen var ju jorden en lite större planet på den tiden. Att resa var ett halvt äventyr, något vi idag mer ser som stressiga moment med avgångstider som skall passas och onödig restid vilken måste bankas ihjäl. (Jag reser själv en hel del i tjänsten...)

Egentligen borde jag spela två kampanjer. 20-tal och nutid. Men vi får se. Ska naturligtvis ta ett snack med spelgruppen oxå.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Tidsera och vapen

"och en viss varning för Jeeves and Wooster (vansingt kul, men Wooster är ingen förebild för en undersökare)."

I beg to differ!


Storuggla, catsmeat potter-pearbright
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Wooster (OT)

"och en viss varning för Jeeves and Wooster (vansingt kul, men Wooster är ingen förebild för en undersökare)."

I beg to differ!
Jo, Wooster har fördelar som massa fritid, kontakter, väldigt kompetent butler, men han har inget värde i Libery use, väldigt lågt luck och om han har något San kvar efter den klubb han brukar bevista är det något riktigt skumt... :gremlaugh:

Jeeves å andra sidan skulle vara en närmst fånigt optad karaktär :gremlaugh:

What ho!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Re: Wooster (OT)

Jo, Wooster har fördelar som massa fritid, kontakter, väldigt kompetent butler, men han har inget värde i Libery use, väldigt lågt luck och om han har något San kvar efter den klubb han brukar bevista är det något riktigt skumt...

Jeeves å andra sidan skulle vara en närmst fånigt optad karaktär
Fast det är ingen snack om vilken det skulle vara roligast att spela. :gremgrin:

/Anders
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Wooster (OT)

«It would seem that a sect-like gathering of occult inclinations has gathered on your great aunt Dahlia's lawn, sir. Should I pack the double-breasted herringbone suit?»
«What rotters! On the lawn you say?»

... ingen tvekan. Best CoC Campaign evah.


Storuggla, vem spelleder?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Wooster (OT)

«It would seem that a sect-like gathering of occult inclinations has gathered on your great aunt Dahlia's lawn, sir. Should I pack the double-breasted herringbone suit?»
«What rotters! On the lawn you say?»

... ingen tvekan. Best CoC Campaign evah.


Storuggla, vem spelleder?
Jag är helt klart på! Kan även tänka mig att spelleda det... titta förbi rollspelsbaren på LinCon så ska jag försöka ha med mig CoC-karatärsblad, regler och en Jeeves och Wooster-plott :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Wooster (OT)

"Jo, Wooster har fördelar som massa fritid, kontakter, väldigt kompetent butler, men han har inget värde i Libery use, väldigt lågt luck och om han har något San kvar efter den klubb han brukar bevista är det något riktigt skumt..."


Nu har jag sett CoC som ett medel för att spela Wodehouse-äventyr mer eller mindre hela tiden, men what the hey...
Okej, men vad har Wooster för regelmässiga fördelar då? Okej, Library Use är ju sunk, helt klart. Han har högt i Drive Auto, helt klart. Credit Rating torde vara helt rekordabel den med, han har ju råd med en massa saker och gott om vänner som är besuttna. Han fick dessutom diplom för "Scripture Knowledge" i skolan, så det borde reflekteras någonstans. Han verkar ha högt i Dodge dessutom (så som han kan undfly sir Roderick Spode). Han tillhör engelsk överklass så jag skulle nog gissa att han kan hantera en hagelbrakare dessutom. Han är en hejare på piano och sång (okej, sången är väl sådär) och kan dessutom har han stulit en polismans hjälm och åkt dit, så jag skulle nog ge honom lite mer i Law, för att reflektera en viss erfarenhet. Något mer?


Storuggla, Gussie!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Tja jag är ju bara spelare i en CoC-kampanj. Vi kör normalt sett 1920-tal.

Just nu kör vi Horror on the Orient Express. Vår grupp just nu består av en engelsk läkare (min karaktär), en engelsk lord med militär bakgrund, en tysk mekaniker, sedan en lingvist/hobbyarkeolog, och en irländsk präst (npc då den spelaren hoppat av). Vi skall få in två gamla militärer och en arkeologiprofessor till om jag förstod det rätt.

Vi brukar inte behöva hålla reda på varje enskild dollar/pund.

/Ulfgeir
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Re: Wooster (OT)

Nu har jag ju inte läst böckerna om herrarna i fråga, men det där upplägget verkar ju riktigt coolt. :tekopp: skall försöka ta vägen förbi rollspelsbaren...

/Ulfgeir
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: Tidsera och vapen

Personligen så gillar jag 1920-30 talet bäst. Det tidsåldern har många av de saker vi har i dag, men världen är större och mer outforskad. Det finns fortfarande tomma fläckar på kartan som man behöver skicka expeditioner till, det finns fortfarande stammar av infödingar som man kan se ned på ett typiskt västerländskt sätt och det finns inga datorer eller liknande vilket gör isolering lättare.

1920 talet är lite som vår tid... fast mer "spännande" och äventyrligt bara :gremwink:
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Uppdatering av läget [spoiler: Edge of darkness]

Nu har vi kört vårat första spelmöte, som dock endast varade två timmar, men vi kom en bit ändå. (Kommer att bli en låååång post... den är skriven främst för min egen skull, men ni kan läsa hela om ni är intresserade)

Karaktärerna (Alla är Miskatonic University studenter):

Carl Green: Ett geni med en hunger för utmaningar.

Peter Chernekov: En desillusionerad Första världskrigs veteran som tidigare haft kontakt med det okända.

David Knight: En ockult intresserad man som har ett mörkt förflutet. Han söker en lösning i det ockulta på ett misstag han gjorde för några år sen.

ca 16 maj, 1928. Arkham: Det hela började med att gruppen fått ett telefon samtal från en sjuksköterska som blivit ombedd att ringa dem. Hon meddelade att en gammal vän till dem, Professor Rupert Merriweather, vill träffa dem omgående. De hade tidigare diskuterat det ockulta med denna professor även om de inte hade hört någonting från honom sedan han blivit sjuk för ungefär ett år sen. De samlades rätt tidigt på morgonen vid entrén till Miskatonics universitets sjukhus där professorn låg inlagd. De hittade snabbt Professorns rum. Där inne låg professorn, endast halvt med medvetande. Bredvid honom så stod en gråtande kvinna i 60 års åldern och en man i 30 års åldern som inte verkade gilla studenternas närvaro. Mannen, som hette Bertrand, Ruperts son ansåg att studenterna inte hade något där att göra. Men då vaknade professorn till och bad hans fru (kvinnan) och Bertrand att lämna dem ensamma en stund.

Professorn kom snabbt till saken när hans familj lämnat rummet. I hans ungdom så var professorn medlem i ett hemligt ockult sällskap som kallades "Det mörka brödraskapet" som bestod av 6 st personer. De hade köpt en stuga vid en litet samhälle utanför Arkham kallat Ross's corners där de hade genomfört flera ockulta ritualer. Tyvärr så hade endast en utav dessa fungerat... med hemska resultat som följd. En varelse hade släppts lös, men som tur var så var den bunden till stugan. Fast nu fruktade han att varelsen skulle komma lös när han, den sista i gruppen dog. Så därför så hade han anförtrott de tre studenterna uppgiften att fösa tillbaka varelsen från vår värld eftersom han visste att trion hade kunskaper i det ockulta. Professorn hann ge studenterna en ask som skulle kunna hjälpa dem i sin uppgift innan han började hosta blod och försjönk i koma. De tre studenterna ropade snabbt på doktorn som föste ut dem ur rummet.

Efter en snabb utfrågning av Bertrand om stugan och det mörka brödraskapet, som inte gav någonting alls förutom att det gjorde Bertrand mer irriterad, så gick gruppen till universitets bibliotek. David hade genast känt igen hieroglyferna på asken de fått eftersom han har studerat hieroglyfer tidigare, men han kunde inte tyda dem. De satte sig i ett lugnt rum i biblioteket och bestämde sig sedan för att titta igenom innehållet i asken. Inuti så fanns det ett papper som bevisade äganderätten för ett hus, adressen till ett hus i Ross's corners, en läderinbunden svart dagbok och inuti asken så fanns det även symboler som David kände igen efter att ha funderat lite. Enligt en bok han had läst så kom de från den legendariska kontinenten Mu som enligt legenderna låg i stilla havet. Han förstod dock inte vad de betydde.



Med lite hjälp av en bok om hieroglyfer som Carl hittat så lyckades David tyda hieroglyferna på utsidan. Det stod:

Seeker of wisdom, Servant [son] of Setheth
Deliverer of people [slaves] of the water,
bearer of of the nar-loth-hotep,
child of thoth, seeker of wisdom

Det blev de dock inte särskilt mycket klokare av. Peter och David började tillsammans att studera dagboken medan Carl sökte efter fler användbara böcker. De kände sig ganska illa till mods efter att ha läst dagboken som berättade om vad som hänt det mörka brödraskapet. Dagboken berättar även att man troligtvist kan få bort varelsen genom att genomföra samma ritual som användes för att mana fram den fast baklänges. De fick även reda på att varelsen tydligen var någon typ utav guide till själavärlden. Nu hade det börjat bli sent och gruppen bestämde sig för att åka till stugan nästa dag.

17 maj Gruppen möttes vid 9 tiden vid biblioteket. Det första de gjorde var att gå till sjukhuset. De hade viss obesvarade frågor som de hoppades att Professorn kunde svara på. Tyvärr så visade sig att Professorn hade gått vidare kvällen innan. Så de fick klara sig själva.

Efter en kort diskussion huruvida de skulle åka buss eller cykla till Ross's corners så bestämde sig gruppen för att åka buss. En kort stund funderade de på att leta upp en utav de ockulta böcker som nämnts i dagboken men eftersom bussen snart skulle gå så bestämdes det att de endast skulle ta med sig sin utrustning och mat.

När de ställde sig vid busshållplatsen så började det att dugga, som tur var så kom bussen relativt snabbt. Bussresan var kort och vädret blev bara sämre desto närmre de kom till Ross's corners. Väl framme vid det lilla samhället så gick de in till den lokala General storen, där de möttes utav en tjock dam i en blommig klänning. Där köpte de några lyktor, en yxa och även ett överprisat paraply. Inköpet av yxan skapade inte lite misstänksamhet från kvinnan när sällskapet började att fråga efter Professor Ruperts stuga. Hon gav dem dock en vägbeskrivning och gav dem en varningens ord att huset anses hemsökt av områdets barn. Hon bad dem även att hålla utsikt efter en kvinna som heter Ruth som försvann dagen innan när hon hade varit ute i skogen. Utan att gruppen visste om det så kontaktade hon även, områdets självutnämnda polis, Pa så att han skulle hålla ett öga på dem.

Gruppen hittade stugan utan problem och undersökte husets utsida. Fönstren var igenbommade och ytterdörren låst. Dock så var bakdörren trasig så de kunde ge in den vägen (så de behövde inte använda yxan) De fick snabbt uppfattningen att någon hade nyligen besökt huset. Det låg flera nyöppnade tomma burkar med bönor och dammet på golvet hade rörts runt. Plötsligt hörde de något från källaren. Peter smög sig försiktigt ned i källaren, med sin M1911 i ena handen och lyktan i den andra. Han ropade för att kontakta den eventuella besökaren där nere i källaren, men det kom inget svar. Allt han kunde se var gammal bråte. Han gick längre ned, samtidigt som Carl och David också började att gå nedåt.

Plötsligt kunde Peter höra något som lät som andetag och mumlade ord. Då kunde han se något i ögonvrån och kände något tungt kasta sig över honom. Han ramlade omkull och för ett ögonblick se ett smutsigt människoansikte. Det hela gick väldigt snabbt och den smutsiga mannen kröp/sprang upp för trappan trots upprepade försök att stoppa honom.

Efter en snabb undersökning utav källaren så hittade de mannens filt och några oöppnade bönburkar. Det gjordes även en genomsökning av rummet ovanför. En cigarrlåda hittades i en utav hyllorna som innehöll två stycken askar fyllda med mystiska pulver och även en instruktion över hur ritualen skulle utföras.

Kort därefter avslutades vårat första möte.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Körnikor!!!

Vad sägs om att lägga upp en krönika i krönikerforumet istället? Visserligen läser jag den här tråden, men det skulle vara trevlig med fler krönikor :gremwink:
 
Top