Nekromanti Vad händer i vildmarken?

Kneiben

Veteran
Tänkte bara fråga om lite idéer om vad man ska göra som SL när Rpna vandrar mellan städer? vet att det finns tabeller för vad som händer men dom blir lite tråkiga och efter ett tag så vet dom vad som händer när dom slår :gremsmile:. tänkte bara fråga er andra vad ni har för förslag på vad man kan hitta på? kanske något kort uppdrag som dom halkar in på eller något.

Regmolar

Swashbuckler
För vägarna finns ju mötestabeller, som kanske kan användas som inspiration även i vildmarken, annars är det ju bara att skicka på dem rövare, monster, tiraker, bestialiska folk och vilda djur om de vill ha lite action. För Västmark tror jag det finns tabeller i den stilen i Diamantäpplet, men annars kan jag inte dra mig till minnes något i modulerna... Beroende på var de befinner sig kanske de kan möta typ henéa eller motsvarande folk (har tyvärr inte koll på de bestialiska) som vill ha hjälp/tillfångata dem. Kanske kidnappar de en viktig SLP och har som gisslan tills de botar deras hövding/schaman eller krossar deras fiender, eller något...

Sen kan de ju möta andra resande som kanske har problem eller råkat ut för någon av händelserna ovan. Att bara finna resterna av en vilsekommen handelsman med följe kan säkert dra upp stämningen, även om det knappt finns något kvar. Har du en riddare med leder det säkert till att de vill hämnas på tirakerna eller vad det nu var, speciellt om det ser ut som om de har tagit levande fångar, som kanske visar sig var viktiga på något sätt, eller ger dem en belöning.

Etc. etc. Finns faktiskt ganska mycket att göra ute i skogarna, nu nrä man tänker efter :gremsmile:

Eon-Viktor

Veteran
Man kan ju tänka sig att det ligger småbyar på vägen ibland, där man kan rollspela en kväll på ett värdshus eller kanske en stöld eller nåt. Om dom reser genom vildmarken kan det dock vara en idé att bygga upp en spänning som sträcker sig över några dagar för att sen nå nåt slags klimax istället för random encounters.

Ett exempel på detta är när mina spelare reste genom Iracskogen i Soldarn. Jag lät dem höra ylanden och prassel i buskarna om nätterna, som drog sig undan och höll sig osett när de försökte undersöka det. Sen en natt var det värre än vanligt, då gick en av spelarna en bit ifrån lägret för att undersöka det.... prasslet var till slut överallt omkring henne, och plötsligt brakade det till i buskarna bredvid och ett stort skogstroll lufsade fram! Hennes karaktär skrek till, och när de andra kom till platsen såg dom henne stå öga mot öga med det stora trollet som spände sina små ögon i henne och brummade: "Skada... inte... träden." Sen vände det sig mot de andra och kisade irriterat på deras facklor, varpå de släckte dem panikartat... :gremwink: Därpå lufsade trollet iväg och prasslet störde dem inte mer.

Man kan ju också låta dom möta andra resande på vägen som kan behöva hjälp med något, det kanske är en grupp bybor som söker efter ett bortsprunget barn eller jagar ett monster som hotar deras hem.

Eller så kan man tvinga dem att tampas med dåligt väder. Då kan man verkligen få till den där jordnära grisodlargyttjefantasystämningen. :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
Överfall är ju en klassigker när man äte ute i vildmarken: Att man möter en kase med strötrövare som vill ha rollspersonernas ägodelar.Att man kanske halkar in på nått sidospår, som t. ex att man nmåste hjälpa en by med nåtgot.
Sedan så kansek man åxå kan tänka sig att maten tar slut, så man måste försöka hitta mat på ett eller anant sätt.

zuntona

Swordsman
Även i Asharien och Soldarn finns det en sådan tabell. Dels med vilddjur, möten med slps och fynda olika växtbestånd.