Man kan ju tänka sig att det ligger småbyar på vägen ibland, där man kan rollspela en kväll på ett värdshus eller kanske en stöld eller nåt. Om dom reser genom vildmarken kan det dock vara en idé att bygga upp en spänning som sträcker sig över några dagar för att sen nå nåt slags klimax istället för random encounters.
Ett exempel på detta är när mina spelare reste genom Iracskogen i Soldarn. Jag lät dem höra ylanden och prassel i buskarna om nätterna, som drog sig undan och höll sig osett när de försökte undersöka det. Sen en natt var det värre än vanligt, då gick en av spelarna en bit ifrån lägret för att undersöka det.... prasslet var till slut överallt omkring henne, och plötsligt brakade det till i buskarna bredvid och ett stort skogstroll lufsade fram! Hennes karaktär skrek till, och när de andra kom till platsen såg dom henne stå öga mot öga med det stora trollet som spände sina små ögon i henne och brummade: "Skada... inte... träden." Sen vände det sig mot de andra och kisade irriterat på deras facklor, varpå de släckte dem panikartat...
Därpå lufsade trollet iväg och prasslet störde dem inte mer.
Man kan ju också låta dom möta andra resande på vägen som kan behöva hjälp med något, det kanske är en grupp bybor som söker efter ett bortsprunget barn eller jagar ett monster som hotar deras hem.
Eller så kan man tvinga dem att tampas med dåligt väder. Då kan man verkligen få till den där jordnära grisodlargyttjefantasystämningen.