kwarnberg
Swordsman
En fråga som dyker upp lite då och då när jag sitter och arbetar med ett rollspel är hur man hanterar situationer där två rollfigurer befinner sig i en tvekamp av något slag - må detta vara ett övertalningsförsök, att den ena försöker smyga förbi den andre, att en av dem försöker fly, etc. Här tänker jag främst på system som använder tärningspölar, men andra system kan också vara av intresse att diskutera. Jag ser flera potentiella lösningar, men ingen jag tycker är riktigt bra. Några av dessa lösningar är följande:
- Man rullar om. Och gör det tills det inte blir lika längre och någon vinner.
- Den som har högst färdighetsvärde vinner.
- Den som har högst kopplat attribut vinner (exempelvis om man Flyr, så den som har högst i attributet Fysik som ligger till grund för färdigheten Fly).
- Den som slår färst ettor vinner.
Samtliga av dessa lösningar har problemet att om saken man ska jämföra utöver själva tärningsslaget också är lika får man antingen stoppa in fler saker att jämföra (Den som slår flest lyckad vinner, om detta är lika vinner den som har högst FV, om detta är lika vinner den som har högst attributsvärde, m.m), eller rulla om.
En annan lösning vore ju att helt enkelt säga att den som initierar/är den aktiva parten i tvekampen vinner. Det gör det dock rätt ojämnt vid små tärningspölar, då spridningen av resultat är lågt och det är vanligt förekommande att resultatet blir lika.
Jag har liksom ingen vettig lösning som känns bra att använda. Har ni?
- Man rullar om. Och gör det tills det inte blir lika längre och någon vinner.
- Den som har högst färdighetsvärde vinner.
- Den som har högst kopplat attribut vinner (exempelvis om man Flyr, så den som har högst i attributet Fysik som ligger till grund för färdigheten Fly).
- Den som slår färst ettor vinner.
Samtliga av dessa lösningar har problemet att om saken man ska jämföra utöver själva tärningsslaget också är lika får man antingen stoppa in fler saker att jämföra (Den som slår flest lyckad vinner, om detta är lika vinner den som har högst FV, om detta är lika vinner den som har högst attributsvärde, m.m), eller rulla om.
En annan lösning vore ju att helt enkelt säga att den som initierar/är den aktiva parten i tvekampen vinner. Det gör det dock rätt ojämnt vid små tärningspölar, då spridningen av resultat är lågt och det är vanligt förekommande att resultatet blir lika.
Jag har liksom ingen vettig lösning som känns bra att använda. Har ni?