Nekromanti Vad händer på det stora universitetet?

Halloj.

Håller på med en kampanj där rollspersonerna är magiker och prästlärnlingar samt stadsvakter i träning.

Mer ingående info i det här inlägget:
http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=dnd&Number=404829

Centralt är det stora universitetet.

Viktigt i beräkningen är att jag är lat.

Så lat att jag vill ha er hjälp att komma på lustiga händelser som kan utspela sig där. Det här är det jag har själv:

Framkallningsövning
Småmonster ska kallas fram och stadsvaktstränande är där ifall något går snett. Och det gör det givetvis en av studenterna är snuvig och hostar till vilket resulterar i att en demon/djävul kommer fram istället.

Skaffa magikomponenter till akademin

Explosion i magiakademin
En explosion som skapar ett gapande hål i magiakademin tros vara en olycka men ger antimagifaktioner vatten på kvarn och de vill flytta magiverksamheten utanför staden.

Ny religion etablerar sig
En religion som är öppet antimagisk köper upp en tomt och bygger ett tempel.

Släpa hem ett kloakmonster från skogen.

Nya lagar förbjuder magi i en annan stadsstat
Ledningen är rädd för att magiker ska få så stor makt som de har i Nabourne. Detta är också stött av vissa präster som ser magin som kättersk.

Spöke i akademin

Golem går bärsärk
En golem går bärsärk i utlänningskvarteren innan magiker och stadsvakt kan stoppa den.

Magisk olycka
Ett missöde i en klass för magiska lärlingar gör att de alla krymper till en hundradel av storleken. Effekten går över med tiden men fram till dess...

Skolavslutningstestet

Lindenius

Swashbuckler
Diverse

Varianter på magiska olyckor
1. En magiker lyckas skapa en ond tvilling som går omkring och ställer till förtret. Vem ska straffas i slutet?
2. I en magisk urladdning råkar några av rollpersonerna byta identitet med varandra.
3. Efter ett misslyckat tanke-magi-experiment-fet-ritual kan ingen på akademin bruka våld (om de gör det förvandlas de till en amöba eller annat avskräckande=). Och just då blir det invasion i staden... Rollpersonerna måste försvara sig med ickevåld, indirekt våld (fällor) och annat klurigt.

Mordmysterium
En av professorerna (eller motvsarande) blir mördad. Vem mördade, i vilket rum och med vilket mordvapen. Spåren leder till någon i ett rivaliserande studentgäng.

//erik. spånar snabbt

Pom

Swashbuckler
Spånar...

-Ande som får näring av skräck växer sig allt fetare och påtagligare i tentasalen.

-Maktkampen om en ny professur blir allt fulare och ärevördiga gråskägg förfaller till plumpa practical jokes och kreativa förtalskampanjer. Rollpersonerna tvingas välja sida och riskera att få en fiende för livet.

-Läckage från parallellvärld gör att folk ser dubbelgångare, kommer ihåg saker som aldrig har hänt, blir av med kära ägodelar bara för att hitta dem i händerna på andra som svär att de ägt dem i åratal, etc.

-En berömd gästföreläsare har extremt udda krav på kost och underhållning och rollpersonerna får ansvar för att hålla henne på gott humör under vistelsen.

-En nära vän misslyckas med studierna. Allt hänger på ett sista prov för honom och han ber desperat sina vänner att hjälpa honom med lite fusk.

Rekommendera Discworld och Potter i denna fråga behöver man väl knappast göra.

Rickard

Urverk speldesign
Studentspex..
Studentskojeri.. Studenterna jävlas med varandra. Mellan kårer eller mellan universitet..
- Snor universitetsflaggan/djuret/statyn eller gör om den till något.
- Lägga något från senaste alkemilektionen i någon säng.
- En bindabesvärjelse läggs på någon skor så denne inte kan få av sig dem.
- Belaxbaggen, som dras mot gult, släpps lös i en sal och angriper alla från gula kåren.
- Spypulver i skolmaten.
- Poltergeist i sovsalen.
- Drabbningar med krigareuniversitetet..
Studentfester..
Kårer och indelningar.. Slitningar mellan dem..
Mobbare..
Vän med universitetsspöket..
Vän med det intelligenta magiska föremålet som skolan äger..
Praoperiod.. Följ med en magiker för att se vad dennes uppgifter är..
Någon har en talang som uppskattas av lärarna..
Någon har svårt för ett ämne och behöver en klasskamrat som hjälper med extrastudier..
Någon får magiallergi..
Någon råkar byta kön/ras..
Några av eleverna kör igång en hemlig klubb (typ Döda poeters sällskap).. Vad de gör kan variera.. Seanser (via medium som person eller quijabräde), demonpakter, privat (förbjuden?) magiforskning, festklubb eller universitetsutforskning (hitta dolda hemligheter)..
En felformulering av formel gör att en elev blir ett spöke.... som fortsätter studierna ändå..
osv..

Det svåra är ju inte att komma på idéer över saker som kan hända.. Det svåra är att komma på hur händelserna ska få spelarna att bry sig.. Liksom.. Lägga något i någons säng kan vara roligt på riktigt men i rollspel kommer spelarna på sin höjd säga "Gud, vad äckligt" och ta bort den och sedan direkt glömma händelsen..

Jag vet inte hur magität rollspelet är.. Ska miljöerna vara fantastiska med magi överallt eller ska det vara spartanskt inrett, likt Hogwarts?

Skapa lite slitningar bland lärarna.. Jag har skrivit upp lite tvistoämnen till DoD.. Kanske kan du dra nytta utav dem:

<blockquote><font class="small">Citat Från filen med trätoämnen:</font><hr />
Magins ursprung:
- Varför den finns.
- Varför vissa kan hantera den.
- Varför indelningarna finns.
- Kan man bryta mot dem?
Magins användning:
- Dess konsekvenser.
- Långvariga konsekvenser.
- Magi i vardagen.
- Påverkan av värdsliga händelser med magi.
- Magi och krig.
- Blir det negativ spill av magi?
Konfluxerna.
Bästa sättet att färdas i Grå Hallarna.
Ska magikerna färdas i Grå Hallarna?
Om magikern ska bära sin magiskolas färg.
Tvångsupplärning av icke-frivilliga magikunniga.
Vilket sätt att samla magin som är bäst.
Ska magikerstavarna betalas för eller endast ges till duktiga studenter?
Val av rådsmedlem.
Hur man ska kategorisera formelpergament.
Standardisering av formelskrivande.
Angelägenheter i staden eller landet.
Huruvida vilka som ska få fritt tillträde till biblioteken.
Den Vilda magins ursprung.[/quote]
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte orkade ta bort det som var DoD-specifikt i utdraget

Tackar hjärtligast för förslagen.

"Rekommendera Discworld och Potter i denna fråga behöver man väl knappast göra."

Nej det behöver du inte. Är en fan av Discworld och har planer på att läsa Potterböckerna, eller se filmerna, eller både och.

Många trevliga idéer vilket jag tackar för. Speciellt kårmotsättningarna och lärarmotsättningarna fick omedelbart hjärnan att rulla igång.

"Det svåra är ju inte att komma på idéer över saker som kan hända.. Det svåra är att komma på hur händelserna ska få spelarna att bry sig.. Liksom.. Lägga något i någons säng kan vara roligt på riktigt men i rollspel kommer spelarna på sin höjd säga "Gud, vad äckligt" och ta bort den och sedan direkt glömma händelsen."

Mmm, mina spelare skiljer sig grovt i hur mycket de spelar ut, en av den skulle nog direkt få utbrott och agera som nån i den situationen skulle medan en annan säger vad dess rollperson gör. Så rätt händelser för rätt spelare.

"Jag vet inte hur magität rollspelet är.. Ska miljöerna vara fantastiska med magi överallt eller ska det vara spartanskt inrett, likt Hogwarts?"

Ve och fasa! Har du inte laddat ner Turistguiden till Nabourne från senaste Julkalendern?! OMG. Jag är chockerad... Slagen.
Eller inte.

Den fysiska miljön är rätt spartansk i grunden, stora salar, högt i tak. Magin håller sig till de formler som magiker kan kasta (och de flesta magiker är i grunden vetenskapsmän så de kastar bara magi när de behöver, de är där för att lära sig hur universum egentligen fungerar och är uppbyggt. Men det finns de som skiter i universum och ser magi som ett verktyg förstås. Universum kan vara en farlig plats så ett eldklot är inte tokigt det heller.) och magiska föremål som alla kommer vara unika om de dyker upp. (Inga planer på det just nu i alla fall.)
Jag har tänkt mig magin som en maktfaktor som magikerna sällan utnyttjar då studierna är så mycket intressantare för dem än politik och jordisk makt.
Det kommer vara tomt på magi i de flestas liv, men alla känner till magi och har sett det, och det ger upphov till samma "Wow"-känsla som när man tittar på ett riktigt maffigt fyrverkeri.

Det mesta är ju dekoration då personerna är i fokus och inte äventyr. Däremot vill jag ha en stor buffert med händelser ifall det skulle stanna av någon gång och man behöver sätta fart på spelmötet och det är just skolhändelserna jag har minst av.

Troberg

Sinister eater
Re: Diverse

Yes! Onda tvillingar. Älskar det konceptet.
Men underskatta inte att slänga in en god dubbelgångare till en ond person.

Quadrante

Grisbonde
Kärlek - två studenter blir kär i samma person

kärlek 2 - personen som de blivit kär i är en succubus/incubus

studentfest - RP är inte bjudna, för det är en annan avdelning, men de behöver något som är i de lokalerna - nu! ...annars är det försent

de är/någon är bakis men måste klara ett prov

de är/någon är bakis och illamående av konstig dryck/mäsk och all deras magi funkar illa/konstigt

de är/någon är bakis och illamående av konstig dryck/mäsk och all deras magi funkar illa/konstigt och de råkar frammana bokätardemonen...

en av lärana på fakulteten är grym och elak, de vill staffa honom

hraufnir

Swordsman
Re: Diverse

Mordmysterium
En av professorerna (eller motvsarande) blir mördad. Vem mördade, i vilket rum och med vilket mordvapen. Spåren leder till någon i ett rivaliserande studentgäng.
Det var proffessorn i stora salen med rektorns gamla slängkappa!!! *fick en Cluedo flashback*

Quadrante

Grisbonde
roligt skulle vara om praktikplatsen/praoplatsen skulle vara hos en proffessors bror, att en tentas svårighetsgrad hänger på hur nöjd brodern blir och att brodern är jävligt tråkig och krävande...

CGH

Warrior
Universitetet måste ju finansieras. Du skulle kunna göra något kring att universitet måste fjäska till sig pengar, alternativt undervisa/komma fram till sanningar som de egentligen inte vill stå för (eller delar av universitete inte vill stå för). Att rollpersonerna blir tystade av höga personer på grund av att vad de säger inte gynnar de som stöder universitetet skulle kunna bli intressant.

Fast nu kanske jag var sent ute.

Edit: oj, råkade svara på fel inlägg. Det var menat som svar direkt till huvudtråden. Om någon moderator vill så kan den ju flytta mit inlägg, men det är ganska låg prio tror jag. Meddelandet borde gå fram ändå.

sockerpappan

Veteran
Kärlek - två studenter blir kär i samma person

gärna i kombination med kärleks drycker som kan ställa till mycket problem när de aktiveras på "fel" person osv.

Ulfgeir

Swashbuckler
Andra förslag på saker som händer: Utbytesstudenter med radikalt andra värderingar: exempelvis en vampyr, en succubi eller en kvinnlig drow..

Utskällning av rektorn för något som karaktärerna råkat göra.

Någon annan gör någonting och försöker skylla på karaktärerna.

Party på skolan av någon anledning. Och karaktärerna är de som tvingas arrangera det...

Buffy och vampyrerna kan nog funka som en bra inspirationskälla... =^_^=

/Ulfgeir

Tack för allt

Jag har nu klistrat in allt i mitt kampanjdokument för kampanjen och har nu idéer som bör räcka mig hela kampanjen genom. Senaste spelningen fick stadsvaktsrekryten och magistudenterna erbjudande av respektive buskommité om att vara med. (Tack Han för den.)

Så, ett stort tack till alla jag inte tackat än för att ni bidragit med kreativitet när min egen tog slut.