Nekromanti Vad händer på Riotminds?

Andy

Vila i frid
Jag brukar kika in på Riotminds-hemsida en gång per dag men jag tycker att aktiviteten, främst deras blogg, är helt död.

Är det någon som vet vad som händer med DoD:T, Götterdämmerung (kom precis en modul i och för sig) och deras brädspel?

Självklart jämför jag Riotminds med Järnringen och vad gäller kommunikation till sina spelare så är det som natt och dag.

solvebring

Superhero
Jag brukar kika in på Riotminds-hemsida en gång per dag men jag tycker att aktiviteten, främst deras blogg, är helt död.
En gång per dag?! Förväntar du dig att ett litet svenskt bolag skall ha något nytt på G varje dag... Mja. Det var nog lite att hoppas på för mycket. Jag menar, pröva att fråga Blixt, Arfert, Behrmann osv. om de har något vettigt att säga gällande sina prdukter varje dag som är värt att veta. Nåja, jag förklarar i sista stycket vad jag menar angående det.

... Förresten tror jag att Sub Rosa länge varit första prio. För övrigt, DoDT, då tror jag att det är en uppdaterad Monsterbok och ev. ett brädspel som främst är på tapeten.

Det är så att alla parter av RM har mycket att göra utöver. De har vanliga jobb, sitt privata liv etc.
Det gör ju sin sak. Sedan är det så att RM brukar se till att inte skriva något direkt onödigt. Händer det inget så säger de inget. Dock brukar man, speciellt genom bloggen, få följa varje steg för varje produkt, "Nu korras det", "Nu är det och det i tryck" osv.
Säger de inget där så gissar jag helt enkelt på att allt står stilla just nu. Det beror säkert på att man just kommit ut med Sub Rosa och att man nog har mycket kring den att jobba med. Det går ju nu att förbeställa, så det kommer ju nu.

Att jämföra svenska spelförlag är en dum sak att göra. Det gör ju att du slopar vissa och tycker bättre om andra utan någon egentlig spelkvalitets-anledning (vilket är den enda relevanta anledningen för mig). Jag menar, att döma efter information och produktionssläpp är något som är svårt med de svenska förlagen eftersom de är så små. Det går segt, alla de förlag som finns rullar på avsvarigas fritid. Det sägs ju också på bloggen; det har mycket och de har tänkt sig mycket och vet inte vad de kommer att hinna just nu. Så, vad jag vill säga är, döm dem inte efter nyheter, döm dem efter färdig produkt. Rollspel är ju färdiga produkter. Det tror jag att vinner du mer på, plus att det är mer rättfärdigat. I alla fall i mina ögon...

Andy

Vila i frid
Men jag måste ändå kunna jämför Järnringens blogg med Riotminds. Och jag tycker att Järnringen skriver mer på sin och har en aktiv kommunikation med sina spelare.

Jag har all respekt för att de på Riotminds har mycket att göra, både jobbmässigt och privat, men eftersom deras blogg en gång i tiden vara mycket aktiv så hoppas jag på att det snart kommer information där igen, i alla fall veckovis.

Jag håller med dig att det är speltillverkarnas slutprodukt som är viktigast men eftersom jag också gillar att delta i rollspelkulturen så vill jag vara en aktiv användare av rollspel och gärna få informationer från spelskaparna.

Det hela handlar nog om att jag saknar Riotminds blogg. :gremlaugh:

Arfert

Facit
Jag/vi har en blogg (eller 2 egentligen), en om Saga, en allmänt om Sagagames, men vi skriver för lite där.. finns oftast nåt annat som är mer brådis... MEN om man skötte sig så kanske man skulle kunna skriva nåt vettigt där en eller två gånger i månaden kanske...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Höstdimmablog

Jag har nått att säga om Höstdimma en gång i halvåret. Så en gång i månaden låter helt enastående! :)

Arfert

Facit
Re: Vad händer på Saga?

äh, finns ju inte så mycket att berätta... jämfört med ett företag som Järnringen som kan hålla en helt annan utgivningstakt.

Andy

Vila i frid
Re: Bloggförtydligande

Jag vill också förtydliga mig.

Riotminds blogg har varit mycket aktiv och bra. Det är mest därför jag tycker att det är synd att den inte uppdateras lika ofta, längre.

MEN MER BLOGG ÅT FOLKET! :gremlaugh:

solvebring

Superhero
Det hela handlar nog om att jag saknar Riotminds blogg.
Jojo, man förstår väl det. :gremsmile:
Jag minns också då det skrevs mer på bloggen, och jag minns även då förändringen kom. Det var när Magnus fick jobb och inte var arbetslös längre. Då kom den märkbara skillnaden och Riotminds slutade att "höra av" sig alltmer. Så det är nog så enkelt som då att de inte har tid att föra ut alla slags tankar och småprat längre.
Mig stör det dock inte, eftersom de väl skriver så fort det är något relevant. Plus att Anders rör sig ganska mycket på forumet ändå.

solvebring

Superhero
Det var ungefär den poängen jag ville göra.
Alla svenska förlag är mycket små och tiden är knapp för deras ägare. Eftersom man då inte ger ut en massa produkter hela tiden är det svårt att ha något relevant att säga. Så mig personligen gör det inget om det kommer ett meddelande i gång i månaden, eller en gång om året, så länge det är det relevanta. Annan läsning är annars ganska ointressant faktiskt.

claes

Swordsman
För min del finns det ett värde och intresse av att få information genom spelföretagens bloggar kontinuerligt. Det behöver inte vara så komplicerat utan ett eller två inlägg i månaden om hur pågående projekt flyter på. Det räcker med att skriva att arbetet med någon produkt fortfarande är igång, det här och det här kapitlet skrevs klart osv. Ofta brukar jag bli ännu mer sugen på produkten när den väl kommer om jag får "teasers" lite då och då (eller rättare sagt kontinuerligt).

Så sammanfattningsvis tycker jag att det alltid går att skriva något i sitt spels/spelföretags blogg.

Mr.Walker

Warrior
Jag tycker det vore konstigt om man inte hade "tid" att skriva ett blogg inlägg lite då och då om vad som händer. Och om inget händer så kan dom väll skriva det, huvudsaken att man får veta lite vad som är på gång.

Att man inte har tid kan ju inte riktigt vara en ursäkt. Det kan ju max ta några minuter kanske en halvtimme att skriva ett inlägg. Så upptagen kan man väll inte vara? :gremconfused: :gremsmile:

Arfert

Facit
ja men hur kul är det att skriva "just nu gör vi inget, för vi har fullt upp med våra vanliga jobb", eller liknade... vilket är det vanliga.

Sen kanske man har hemliga saker på gång man inte heller vill prata om, eller projekt som kanske aldrig kommer bli av, så man inte vill utlova saker i onödan.

Krille

Super Moderator
Det räcker med att skriva att arbetet med någon produkt fortfarande är igång, det här och det här kapitlet skrevs klart osv.
...fast det är rätt sällan som kapitel skrivs klart. Det sker i princip veckorna före deadline. Så innan dess är det mest att arbetet fortfarande är igång, och en post i veckan om att arbetet fortfarande är igång är om inte ohemult trist att läsa så förbannat trist att skriva.

claes

Swordsman
Det är mycket intressant att läsa Järnringens blogg där de skriver vad de har jobbat med i själva produkten under den gångna veckan eller månaden.

En statusrapport om hur arbetet går framåt tycker jag själv är intressant. Huruvida det är kul eller trist att skriva den vet jag inget om. För mig har det iaf ett värde och intresse.

ro83rt

Swordsman
Jag tror det är bättre att skriva något om det här på deras eget forum om du vill ha ett svar. Som jag förstått det så har Riotminds mer eller mindre bestämt sig för att inte vara på det här forumet. Fast det kanske var förut?

Mr.Walker

Warrior
Riktigt tråkigt.. men det är inte så jag menar heller. Man kan ju ge lite av en lägesrapport trots att man för tillfället kanske inte riktigt har tid med att göra så mycket. Särskilt när det är så många som undrar.
Man orkar ju inte vänta i evighet, tillslut tröttnar man. Eller jag kanske talar för mig själv. Fast jag menar ju inte att kritisera Riotminds nu. eller jo fast ändå inte .Jag bara liksom spekulerar lite kring ämnet :gremcrazy:

Men bättre att något skrivs än inget alls.. kan jag tycka :gremsmile:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Bloggar och svenska rollspelsföretag

Överhuvudtaget ser jag som de svenska rollspelföretagen som dålig på att blogga (men jag är troligen liten kräsen som arbetat med bloggformat ett tag). Troligen beror mycket på att de troligen saknar erfarenhet av vad det krävs att blogga (vilket är mer än att bara skriva en kort nyhetsnotis emellanåt). Det enda lysande undantaget här är Järnringen som skriver både intressanta, roliga och läsvärda blogginlägg. De gör det inte bara relativt ofta, utan de har greppat bloggens format väldigt bra.

Då jag bloggar för Bortom: Lögnens slöja försöker jag i alla fall få in fyra uppdateringar per månad så att det finns en vettig anledning att besöka hemsidan. Idealt hade jag haft en uppdatering varje dag, men då jag redan har en annan blogg som ska drivas (för en reell vinst) så får jag skära ned på antalet Bortom-poster för att hinna med övriga saker som studier, sömn och liknande.

Som spelutvecklar så ser jag absolut inga som helst problem med att hålla ett kontinuerligt flöde på bloggen egentligen. För mig hadlar det bara om tid, för andra kanske det hellre handlar om att rikta den energin på andra ställen, till exempel att besöka forum och skriva saker där som kunde tagits på bloggen istället (Krilles senaste post om Biblioteksvärlden är ett utmärkt exempel på en bra bloggpost, men som kom på forumet istället).

För att bättre hålla koll på bloggarna rekommenderar jag dock folk attskaffa en RSS-läsare och lägga in varje rollspelsföretags bloggar i det. Då får du automatiskt bli uppdaterad då de skriver någonting i bloggen och du behöver inte gå dagligen till flera sidor för att få tag i nyheterna. Det räcker med en sida att samla in all information på.

(Nåja, nu fick jag dåligt samvete för att jag skrivit så lite på Bortom-bloggen denna månaden så jag får sätta mig och skriva en ny post bara för det... :gremtongue:)

Krille

Super Moderator
Re: Bloggar och svenska rollspelsföretag

Överhuvudtaget ser jag som de svenska rollspelföretagen som dålig på att blogga (men jag är troligen liten kräsen som arbetat med bloggformat ett tag).
Det ligger något i det. Jag ser inte riktigt vad jag ska med en blogg till.

Så jag skriver på forum istället.