Nekromanti Vad håller Paizo på med?

anth

Vetefan
Staffan;n320308 said:
5e-SRDn är släppt under exakt samma licens som 3e-SRDn, Open Game License Version 1.0a. Det finns dock två skillnader, som inte är direkt relaterade till licensen:
Det finns TRE skillnader:
Den tredje är att det tog väääldigt lång tid innan WotC bestämde sig vilken väg de skulle gå i 5E.
Läser man mellan raderna kan man ana en intern maktkamp mellan ledningen (som ville ha en restriktivare licens som i 4E) och Mike Mearls (som ville ha det som i 3E).

Och det är just dessa tre skillnader jag syftar på.

Det stämmer att det kom 5E-produkter väldigt tidigt, men de bra tredjepartsprodukterna till 5E behövde flera år på sig,

Nu verkar det dock som att spelbranschen, utan WotCs inblandning, kommit fram till en koncensus:
Gör man en 5E-kompatibel produkt sätter man en röd blob med en gul 5:a på sin bok.

Precis som du säger kräver det lite uppfinningsrikedom från tillverkarnas sida när det gäller att inte bryta licenserna, men när ett företag kommer på hur man ska göra följer snart andra efter och kopierar lösningen.

Det ger samma resultat som d20-licensen:
- Företag vågar göra 5E-produkter.
- Spelare vågar köpa 5E-produkter.
Och vi börjar sakta men säkert få en tredjepartsboom liknande den under d20-licensen.

CapnZapp

Myrmidon
Staffan;n320308 said:
5e-SRDn är släppt under exakt samma licens som 3e-SRDn, Open Game License Version 1.0a. Det finns dock två skillnader, som inte är direkt relaterade till licensen:
  1. 3e-SRDn bestod av i stort sett alla tre grundböckerna, plus en del tilläggsmaterial, med undantag för reglerna för hur man skapar/förbättrar en rollperson, en handfull monster, ändrade namn på ett antal besvärjelser/magiska föremål, samt lite perifera regler som "så här bygger du en stad". 5e-SRDn är mer begränsad, för att man inte ska kunna använda den för att klona 5e rakt av. Framför allt finns det bara en sub-ras till varje ras, en sub-klass till varje klass, samt en bakgrund och ett feat.
  2. Till 3e fanns det en tilläggslicens, d20 System Trademark License, som gav en tillåtelse att använda d20-loggan samt vissa andra varumärken tillhörande Wizards of the Coast i utbyte mot att man inte gjorde vissa saker som OGL annars tillåter. Den licensen finns inte längre, så man får inte använda några av Wizards of the Coasts varumärken för att indikera att det man gör är ett D&D-supplement. Det är därför alla tredjepartsprodukter skriver saker som "For use with the 5th edition of the world's most popular role-playing game" i stället för "A D&D supplement".
Folk har även gjort 5e-produkter innan 5e-SRDn släpptes, precis som folk har använt 3e-SRDn och OGL för att göra OSR-produkter. Sasquatch Games gjorde t ex en 5e-version av sin värld Primeval Thule - de fick göra lite krumbukter för att det skulle gå, som att kalla sina expanderade bakgrunder för "narratives" och ersätta "advantage" med "tactical advantage", men annars så är det en helt kromulent produkt.
Precis.

Paizo har fördelen av att "Pathfinder" är ett tillräckligt starkt varumärke för att folk ska förstå "D&D liknande spel" utan att de behöver säga det (vilket deras advokater säkerligen skulle avråda från).

Dvs de skulle definitivt kunnat ha lagt sitt Pathfinder 2 väldigt nära 5E bara med hjälp av sin existerande licens och de spelkoncept Pathfinder redan "kommit undan med".

Men de ville de inte.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n320337 said:
Det finns TRE skillnader:
Den tredje är att det tog väääldigt lång tid innan WotC bestämde sig vilken väg de skulle gå i 5E.
Nu är dock poängen att om man vill göra ett spel som inte är direkt kompatibelt med 5E behöver man inte invänta WotCs tillstånd.

Att Paizo först nu släpper Pathfinder 2 har, tror jag, ingenting med WotC's beslut att göra. Det har nog mer med att Pathfinder 1s säljfönster är på väg att ta slut.

anth

Vetefan
CapnZapp;n320356 said:
Nu är dock poängen att om man vill göra ett spel som inte är direkt kompatibelt med 5E behöver man inte invänta WotCs tillstånd.

Att Paizo först nu släpper Pathfinder 2 har, tror jag, ingenting med WotC's beslut att göra. Det har nog mer med att Pathfinder 1s säljfönster är på väg att ta slut.
Det ändrar inte faktumet att ett sånt spel är och förblir en Fantasy Heartbreaker.
http://www.indie-rpgs.com/articles/9/
http://www.indie-rpgs.com/articles/10/

Det är helt rätt att PFs säljfönster håller på att stängas.
Men släppet av 5E krympte PFs säljfönster med ett år eller två.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n320366 said:
Det ändrar inte faktumet att ett sånt spel är och förblir en Fantasy Heartbreaker.
Om vi pratar fantasy heartbreakers (i den större bemärkelsen) tror jag ett spel utan vare sig Pathfinder compatibility eller 5E sensibilities löper en överhängande risk krossa våra hjärtan.

CapnZapp;n310357 said:
En heartbreaker för mig är mera vitt definierat varje spel som känns... "aningslöst"?

Ett spel som helt missat gängse trender. Inte alls snappat upp nya sätt lösa gamla problem. Som inte ser hur spelet skapar fler problem än det löser. Ett spel som känns naivt. Någon som lagt ner blod svett och tårar på sina husregler... och att dessa sedan oförklarligt blivit en publik produkt - lite som fan fiction som aldrig borde blivit tillgänglig för allmänheten.
Mer specifikt är det enda som kan rädda ett spel från att obemärkt samla damm på hyllorna att spelarna uppfattar det som ett verkligt alternativ till den nuvarande editionen av World's Greatest Role-Playing Game.

Paizo hoppas att namnet Pathfinder räcker. Jag är övertygad om att det inte gör det - att tiden då LFQW och NPC accepterades är passé eftersom 5E visat världen att det går utmärkt att spela utan dessa inslag. (Att spelet har ett djupare, mer komplext, karaktärsbyggarsystem är däremot inte ett inslag som talar emot Paizo, eftersom det är just där som 5E är som svagast)

Missförstå mig rätt - jag tror fortfarande att namnet hjälper, dvs att jag tror inte någon annan än Paizo med sitt varumärke har en chans skapa ett "advanced dungeons & dragons" som verkligen slår igenom på det sätt Pathfinder en gång gjorde. Namnets dragkraft är necessary but not sufficient. Jag tror helt enkelt att Paizo pissar ut varumärkets styrka i rännstenen genom att göra ett spel som inte verkar ha någon insikt i vad 5E har bidragit med och vant spelarkåren vid. Det finns redan dussintals spel som det spel PF2 verkar bli.

CapnZapp

Myrmidon
PS.

LFQW = linear fighters, quadratic wizards - alltså att en höglevelfighter mest agerar glorifierad livvakt åt trollkarlen för att ge denne ro att vinna striderna med hjälp av magi

NPC = att SLPer och monster inte levereras klara för bruk; att spelledaren förväntas bygga dem med samma komplicerade regelsystem som spelarnas egna karaktärer; att de behöver spells och gear för att utgöra någon nämnvärd fara (vilket tär på spelledarens förberedelser och dessutom riskerar hela spelets balans om all gear är lootbar)