Nekromanti Vad händer (egentligen) på...

Rickard

Urverk speldesign
Re: Men snart är den död.

"och sen om någon orkar göra en sammanställning vore kul.."
Det skulle vara kul om någon fixade en sammanställning med ett slut.. De här sluten gissade jag på eller hade tänkt ut (endast den första)..

× Min karaktär "Han" går till Yassilus (Havet) och ber honom gå samman med Himlen och Berget för att ställa allt till rätta (hur vet jag inte). Jag hade faktiskt tänkt mig Yass som en ättling till mitt folk (jag skrev om att det var en splittring) på något sätt och att den hade utvecklats till en gudom.. Jag vet inte.. Jag fick idén när Yass skrev att han hade vingar.. Rising skulle kunna vara ondskan som jag skrev i "En not i historian"..? Jag skrev mina inlägg rätt löst så att vem som helst skulle kunna haka på dem.. Troberg hade också kunnat vara ondskan, liksom DeBracy..
× Vitulv blir nermöjlad av massorna.. Landet förlorade ett alvfolk, so what.. End of story.. Ett lite snopet slut..
× Vitulv slår sig samman med Mog, slår ner trobergs maskiner, skriver fredsavtal med Krille genom att walium är hans bundsförvant och bildar sitt land.
× Alternativt kan man tänka sig att alla gudomar tröttnar på sina spelbrickor och går ihop som en fajt.. Rätt lamt, jag vet, men det var för mig alltid ett möjligt slut..
× En massiv blandning mellan olika folks slut och någon genomför den..

Oavsett hur det går så sammanställs slutet av Arvidos som om hela tråden var en historieberättning.. Alternativt så skulle "Han" skriva ner hela den här händelsen som den första skriften till den nyuppbyggda biblioteket i Nidfjäll.. Han skulle försöka bygga upp det han själv raserat..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som bara kunde ge förslag från det han själv varit inblandad i[color:"green"]

Quadrante

Grisbonde

JAG HAR NOTERAT ATT DET FINNS EN BUNT PROFETSIOR ops capslock..
jo jag noterade att det finns en bunt profetsior, man kan läsa lite här och var i texterna saker som skulle kunna tolkas som svar på de profetsiorna..
Förvisso är det mest, ett "något som kommer där borta" och "nu är tiden inne för.."

Verkar finnas rätt mycket folk under marken.

typ bara ett folk i skyn (om man inte räknar änglarna)

och sen har vi det lilla orchfolket i gorillaskogen.. hmn, men de har inte blandats sig med resten av folken..

Silvervarg

Warrior

Eller detta slut:

Allt mynar ut i att alla allianser slåss med de andra allianserna, ett sådant krig kan inte fortsätta särskilt lång tid eller hur? De som vill ha sina "RPs"/raser slaktade/dödade skriver ett inlägg där de dör. Efter bautakriget så har folken inte resuser att slåss utan tvingas lägga ner vapnena och åka hem, de förkömmer obetydliga landvinningar. Vitulv lyckas lägga en koloni med passande namn. Ja, ni fattar va? Alla skriver vad som händer med deras ras efter krigen... sen låser någon snäll moderator tråden. Iofs skulle historien bli jättelång...

Detta är iofs bara ett förslag.

Rising

Vila i frid

"Rising skulle kunna vara ondskan som jag skrev i "En not i historian"..?"

Jag ville mest att Rising skulle vara en tokig skitstövel, en slyngel och ett ryggradslöst kräk, en liten krumelur i marginalen bara. Troberg vore rätt bra som "ondskan", dock.

Jag vet inte hur jag vill att det skall sluta, men jag tycker att Trobergs maskiner kunde döda allt liv i världen. Han är ball.

En liten tanke; det hade varit ganska kul att köra en sådan här värld om man redan från början visste att, typ, ondskans arméer skulle anlända till jorden och vinna när allt var över. Då skulle det inte riktigt finnas någon poäng med att jaga prestige och hitta på en "bra" ras åt sig själv, utan alla kunde nöja sig med att försöka berätta en bra berättelse istället.

Förresten; om vi någon gång skulle skriva en sådan här berättelse igen vore det rätt praktiskt att ha ett sidoforum där man kunde diskutera med varandra utanför berättelsen och kunna redogöra för resten om vad av det man själv skriver som är lösa trådar som man vill att andra kan få snappa upp och nästla in i sina egna historier, och vad som man ämnar fortsätta på själv och därför bör lämnas ifred av andra.

---

Nå, en sak som jag tyckte var kul var hur alla forumiters berättelser liksom var en rätt bra symbol över hur just den forumiten är som person och hur den beter sig här på forumet:

Arvidos är ju en lika anspråkslös vandrare här på forumet som han valde att vara i världen.

Storuggla är en skojig prick. Ibland när man läser hans inlägg så undrar man om han inte har skenat iväg på en struts helt och hållet. Att han skriver om en skojig "vitnose" är därför helt självklart.

Krille refererar typ hela tiden till Västmark på forumet oavsett vad ämnet gäller ;^), så det kom ju inte som någon överraskning att han vävde in Västmark i den här världen också.

Jag är en rätt lurig snubbe här på forumet, och de flesta av mina idéer på hur rollspel ska vara är lika vrickade som idén om att starta en ny ras med fiskvarelser under ett älvastyre. Att jag blandar in en massa monster i världen är inte heller konstigt, det är ju något jag älskar att skriva om på forumet också.

Och Troberg, han skriver om maskiner som produceras i faslig takt på löpande band utan vila, och som sedan stormar fram i världen och skövlar sönder den åt höger och vänster för att forma den efter hans ideal. Och hur beter han sig här på forumet då? Jo, han skriver hundratals inlägg om dagen och floodar varenda tråd med inlägg på inlägg på inlägg utan pardon så att de alla blir Troberg-färgade när dagen är slut. :^)

---

/Rising
som inte hittade på något kul om er andra, men ni hittar säkert likheter ni också?

Silvervarg

Warrior

Tråden börjar tyvärr gå överstyr på grund av att folk är väldigt bombastiska. Dessutom börjar skribenterna bete sig lite barnsligt. "Min här är MYCKET större än din" "Nähäää, för jag kan komtrollera fan och hans moster" "A OK, men jag kan kontrollera dig för min förmåga är mycket starkare" osv.

Hmm, Silvervarg vart så i början, försökte att trappa ner honom til en vanlig "silvervarg" dock med några småförmågor i bagaget, ska studsa och skriva om inlägget "Silvervargs återkomst"...

Quadrante

Grisbonde

Sidoforum skulle nog vara en nödvändighet,
själv har jag snappat upp saker i andras berättelser för aav de skapa en egen..

(vad säger det om mig?)

Tror nog det kommer att lösa sig med ett slut,
annar får väl jag göra ett mastodont inlägg

(eller ..nja kanske inte :gremwink: )

Rickard

Urverk speldesign
Men nu är den död

"Förresten; om vi någon gång skulle skriva en sådan här berättelse igen vore det rätt praktiskt att ha ett sidoforum..."
I första inlägget jag gjorde i den här tråden du läser i nu så talade (skrev) jag om en kille som frågade efter ett forum där de skapade karaktärer och slog.. Jag har försökt leta efter den tråden, men förgäves.. Är det någon annan som kommer ihåg det? Nåja.. Det som var smart med det forumet var att man kunde läsa historien i två versioner.. Den ena innehöll enbart berättelser och i den andra så kunde man även läsa "mellansnacket" mellan berättelseskaparna mellan deras olika berättelser..

"Nå, en sak som jag tyckte var kul var hur alla forumiters berättelser liksom var en rätt bra symbol över hur just den forumiten är som person och hur den beter sig här på forumet:"
Tja, det stämmer väl in på ungefär 50% av de som skrev i tråden.. Personligen så kan jag väl säga att det är typiskt för mig att vara pacifist när alla andra vill slåss.. Att det råkade bli flygmänniskor och att jag just nu har hemort "Bland molnen" var bara en slump.. Annars kan man väl inte utläsa något om hur jag är som person..

Anders Blixt var väl rätt träffsäker och kanske också Mogge (av de andra, av honom, skrivna texter jag läst)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som undrar lite vad "Eksem" hade varit för typ.. De flesta hittade ju på en karaktär som passade till namnet :gremsmile:

Greymourn

Swordsman

Nå, en sak som jag tyckte var kul var hur alla forumiters berättelser liksom var en rätt bra symbol över hur just den forumiten är som person och hur den beter sig här på forumet:
För många på detta forum gäller det samtliga inlägg... Det ligger mig inte i fatet, eller vad man brukar säga... :gremgrin:

Sodivra

Champion
Slutsnack och sidosnack.

Förresten; om vi någon gång skulle skriva en sådan här berättelse igen vore det rätt praktiskt att ha ett sidoforum där man kunde diskutera med varandra utanför berättelsen och kunna redogöra för resten om vad av det man själv skriver som är lösa trådar som man vill att andra kan få snappa upp och nästla in i sina egna historier, och vad som man ämnar fortsätta på själv och därför bör lämnas ifred av andra.

Helt klart. Jag sidosnackade med dig och Mogge, och skulle nog gjort det med Vitulvs Vitulv också om han inte gått och dött.

Lite slutsnack, kanske?
Mogges, Vitulvs och Krilles berättelser tonar ju ut. Jag tänkte kolla om Dnalor vill göra något med min "rollperson", och sedan ska jag kanske knyta ihop honom med Mogges rollperson igen för en avtoning.
Jag hade också planer på att besöka en by som var lite "omedvetna offer", vilket jag gjorde nu, även om Vitulv är borta.
Jag hade faktiskt tänkt låta min rollperson vandra in i en Vitulvkoloni, och nu avslutade han med att skapa såna.. Helt perfekt och mycket smakfullt, tycker jag förstås eftersom jag var på ungefär samma spår.. Jag diggade Vitulvs slut, även om jag gärna hade låtit min rollperson träffa honom på flykt och låta dom snacka innan han gick och dog.

I och för sig, ifall Vitulv tycker det låter som en kul idé (Fast han är ju klar nu) så kan vi ju lägga med det i ett eventuellt kompendium innan han mötte Krille..

Är det slut då? Tja, jag ska tona bort i den takt jag tycker är lagom, jag undrar hur det går för Rising, fast du kanske har stannat av nu?
Dnalor och hans vänner och fiender har kanske fortfarande en del skärmytslingar kvar, och så har vi ju Troberg.. Har Troberg tröttnat, eller kommer det att sluta med att man tvingas alliera sig mot hans mördarmaskiner? Det vore en rätt skön tvist, men nu är det ju ändå inte så mycket till konflikt kvar..

Kompendium ja, jag diggade Hans idé om att det är den nedtecknade berättelsen av Arvidos. Det skulle kunna läggas upp kronologiskt, men jag skulle nog gilla bäst med kapitel i stil med "Västmarks saga", "Vitulvs saga" och "Mogs berättelse", med många kartor som markerar hur dom olika personerna och grupperna rör sig allt eftersom tiden passerar.

Kanske ska sluten slås ihop till en enda epilog..

<blockquote><font class="small">Citat Rising:</font><hr />
Arvidos är ju en lika anspråkslös vandrare här på forumet som han valde att vara i världen.
/.../
Och Troberg, han skriver om maskiner som produceras i faslig takt på löpande band utan vila, och som sedan stormar fram i världen och skövlar sönder den åt höger och vänster för att forma den efter hans ideal. Och hur beter han sig här på forumet då? Jo, han skriver hundratals inlägg om dagen och floodar varenda tråd med inlägg på inlägg på inlägg utan pardon så att de alla blir Troberg-färgade när dagen är slut. :^)
[/quote]

Hahahaha, jag älskar dig, killen!
Och Mogge är en riktig drömmare, kanske ska tilläggas.

Sodivra

Champion
Tillägg:

Det var så sent igår, så jag glömde några saker. Tar dom nu istället.

Ja, jag tyckte också att det blev knasigt många halvgudar och gudar efter ett tag. Hade varit kul med fler "små" rollpersoner som Mog, Arvidos eller en hövding i en liten by.. Då hade världen nog känts mer naturligt myllrande, även om skribenterna för dom små rollpersonerna inte hade orkat skriva så mycket var.

Jag gillade dock hur Krille och Vitulv ironiserade sig över det, och på något sätt, när det nu var uttalat att det FANNS en massa halvgudar så kändes allting mycket mera vettigt.. Snyggt!

Och att min rollperson liknar mig var verkligen ingen tillfällighet, eftersom han faktiskt var till lite för att spegla vad som händer mig nu. "Evig visdom" är ju nästan en parodi på begreppet "Evig skönhet" jag nämnt ibland.. :gremwink: En rätt stor flört med mig själv alltså. Och sånt gillar jag verkligen. Jag gillar att vara den lurige som minns det andra har glömt, och liknande.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Of course

I och för sig, ifall Vitulv tycker det låter som en kul idé (Fast han är ju klar nu) så kan vi ju lägga med det i ett eventuellt kompendium innan han mötte Krille..
Absolut!

När vi ändå är på det så hade jag tänkt fråga dig om du har lust att göra ett försök att sammanställa det hela. Jag känner att uppgiften är mig övermäktig. Men du är ju en historieberättare så vem kunde vara mer lämpad?

Själv kommer jag att ägna en hel del tid att få ordning på den här kartan. Det är ett rätt digert arbete.

/Vulf

Eksem

Champion
Re: Men nu är den död

"/Han som undrar lite vad "Eksem" hade varit för typ.. De flesta hittade ju på en karaktär som passade till namnet "

En gerilla-snubbe, förstås!

Rickard

Urverk speldesign
Tjohoo! [ANT]

Jag skrev det 200:e inlägget i tråden..!

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nu gjort sitt och drar sig tillbaka

Rising

Vila i frid
Om du kunde leva om ditt liv...

Jag tänkte slutsnacka lite om en annan grej också, Arvidos får ursäkta att jag postar det som svar på hans tråd:

Är det något ni ångrar såhär i efterhand? Vad skulle ni velat ha gjort annorlunda? Var det något ni inte riktigt fick med under berättelsens lopp?

---

Själv ångrar jag lite att jag hade en plot som i grund och botten stängde ute folk, eftersom jag skötte mig själv till största delen. Jag skulle ha valt en "ofärdigare" rollperson som kunde agera mer med andra berättare.

Jag skulle ha velat träffa Mogge. Jag diggade hans texter skitamycket och hans karaktär hade nog kunnat funka bra ihop med min på många håll. Han's rollperson var en annan karaktär som jag borde ha träffat.

Jag skulle ha skrivit kortare inlägg. Särskilt mötet med Arvidos hade nog mått bättre om vi hade "brevväxlat" med varandra.

Jag skulle ha velat ta det i ett lugnare tempo, och redogört en och samma händelse ur flera personers perspektiv, och liknande.

---

Men på det stora taget är jag ändå nöjd. Jag tar tillfället i akt i den här tråden att tacka alla för inspirationen.

Faktum är att jag blev himla nöjd med vimmelväsena, och skulle vilja använda dem i ett par rollspelsprojekt jag håller på med. Älvasinnet, vimmelvägarna och allergin mot järn, det var kul. Undervattensvampyren som jag gestaltade var också rätt häftig, och så blev jag jättenöjd med sexakten med amfibiehonorna i det förtrollade skuggvattnet. Den kändes bara så fullkomligt absurd, de beståndsdelarna måste jag bara ta med i något framtida rollspel.

---

Nå vad ångrar ni andra? Och vad är det ni är mest glada över att få ha kommit på?

/Riz

Quadrante

Grisbonde
Favorit

Man kanske också ska fråga sig, vem gav er mest.
Vilken tråd följde ni intensivast?

Jag började nog med att följa Krille, men snabbt insåg jag att Risings inlägg var litterära mästerverk.. (ja ja jag kanske överdriver lite, men de var oerhört roliga att läsa.. särskilt nu när de rundade av så bra)..

Sen hade jag hoppas på Mask,.. men han försvann i dal.. eh skuggorna.

Rising

Vila i frid
Re: Favorit

"Man kanske också ska fråga sig, vem gav er mest.
Vilken tråd följde ni intensivast?"

Jag läste allt, men jag tyckte att samspelet mellan Vitulv och Krille funkade bäst. De var tillräckligt olika för att det skulle uppstå en spännande friktion, men ändå tillräckligt lika för att de skulle kunna passa berättelsen fram och tillbaka mellan varandra.

Å så gillade jag Mogge också. Men det bästa var när det hände saker på alla håll och man verkligen var med i historien. Jag var faktiskt uppriktigt rädd att jag skulle dö när jag började köpslå med Yassilus.

/Rising

Sodivra

Champion
Re: Om du kunde leva om ditt liv...

Jag hade också gärna tagit det lugnare, jag drog ut på det avsiktligt först för att det inte skulle stressas, men sedan kom Mogge, Rising och Dnalor och drog i mig.. :gremwink:

Jag hade velat lägga in "byn i kriget" innan Vitulv dog, och jag hade velat vandra runt med min rollperson under själva kriget och snacka med så många som möjligt.

Troberg

Sinister eater

Troberg hade också kunnat vara ondskan, liksom DeBracy..
Min plan var att växa i bakgrunden och bli ett så stort hot att jag så småningom skulle bli den enande faktorn för de andra folken (de skulle vara tvungna att samarbeta för att stoppa mig).

Sen förstår jag inte vad du menar med ondska? Det var ju en perfekt idyllisk nation!

Troberg

Sinister eater

Och Troberg, han skriver om maskiner som produceras i faslig takt på löpande band utan vila, och som sedan stormar fram i världen och skövlar sönder den åt höger och vänster för att forma den efter hans ideal. Och hur beter han sig här på forumet då? Jo, han skriver hundratals inlägg om dagen och floodar varenda tråd med inlägg på inlägg på inlägg utan pardon så att de alla blir Troberg-färgade när dagen är slut.
Vänta bara tills jag är klar med programmeringen av min Troberg-bot. Då kommer jag att kunna posta åtminstone 1000 inlägg per sekund, alla med min distinkta stil, utan att ens behöva sitta vid datorn! Muhahahaha! :gremgrin:

Fast egentligen så drev jag mest med mitt grundkoncept att alla problem kan lösas med en bättre pryl, i kombination med en fundering jag hade om naturlig evulotion skulle kunna ge upphov till maskiner med kollektivt medvetande.

Min plan för mitt rike kan beskådas i ovanstående svar.