Nekromanti Vad har de stora galaktiska civilisationerna för resurser?

Vimes

Sillkung
De stora faster-than-light-resande galaktiska space opera-civilisationerna, vad har de för resurser? Säg att deras resurser (eller handlingsutrymme kanske) kan delas in i fyra ganska abstrakta kategorier, vilka skulle de då vara?

Sapient

Swashbuckler
FTL-resande förutsätter massor av högvärdig energi och metoder för att konvertera denna. Det ger också nästan per automatik tillgång till alla slags grundämnen - saknas det något lokalt, är det mycket bättre (enklare, billigare, snabbare) att konvertera befintliga molekyler till önskad konfiguration, genom att leda in lite av den där energin in någon slags materieomvandlare/3D-skrivare.

Så:
Energi
Materia
Teknologi
-?-

Så vad ska du med dessa kategorier till?

Det är förmodligen ingen bra sak att starta konflikter om, ifall det inte finns mekanik för att beröva någon aktör en av de nödvändiga "ingredienserna".

"Territorium" är näppeligen en konfliktgrund annat än kortsiktigt, eftersom det finns gott om solsystem.

En fjärde kategori, som sannolikt kan vara lite mer "användbar", är ju att gissningsvis finns det fortfarande politiska, sociala och kulturella arenor där olika slags inflytande kan användas.

Vimes

Sillkung
Alright: såhär. En galaktisk civilisation behöver lösa ett problem, vilka fyra resurser kan den bränna på det?

Cassius

Hero
Jag tycker mina 4 håller även om jag kanske hade slagit ihop Föda och Arbetskraft till bara Arbetskraft. Kan de vara mer abstrakta för då hade jag haft med inflytande också. Som representerar allt från diplomanti till kultur.

Bränsle
Materia
Arbetskraft
Inflytande

Cybot

Mest spelbar
Infrastruktur
Energi/Materia
Kvalificerad arbetskraft/Know-how
Forskning/Processorkraft

Dessa kategorier är alltid begränsade och måste allokeras.

clarence redd

FrostByte Books
Eller så här:

Våld (och hot om våld)
Diplomati (och byråkrati/kommunikationer som möjliggör diplomati)
Naturresurser (och systemen för att förädla dem)
Övertygelse (hos de egna undersåtarna)

... men det beror så klart på vilken typ av problem det handlar om. Har du några exempel?

.113

Swashbuckler
Tycker det räcker med 3. Bränsle, material och "arbetskraft" aka folk.

Skepp som flyger till platsen, med t.ex. soldater som använder ammunition för att lösa problemet. Våld löser allt i rymden. Lovar.

"De har problem med mat på planet X-293" "Skicka dit armén. Inför matransonering. Funkar det inte så spräng dem."

"Aliens anfaller planet B-34" "skicka dit armén. Spräng fienden."

"De strejkar på planet T-223" "Skicka dit armén. Skjut några stycken tills de slutar strejka."

"Vi har maskinproblem på Mars" "Skicka dit armén. Påminn dem om hur vi löst våra tidigare problem. Se till att de löser det."

.113;n150794 said:
"De har problem med mat på planet X-293" "Skicka dit armén. Inför matransonering. Funkar det inte så spräng dem."
Eller mata ena halvan av befolkningen med den andra halvan. Kan också kräva vapenhot och/eller vapenbruk. :confused:

.113

Swashbuckler
Mannen i skogen;n150799 said:
Eller mata ena halvan av befolkningen med den andra halvan. Kan också kräva vapenhot och/eller vapenbruk. :confused:

Det är precis sånna här exemplariska ideér man kommer på med armén flämtandes i nacken :p

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänker mig att när man har faster than light resor så är man post-scarcity och behöver inte traditionella resurser. Så:

1. Kunnig personal. Oavsett om det är soldater, konstnärer eller forskare.
2. Kunskap
3. Unika artefakter. Saker som det bara finns en enda av.
4. Alien artefakter. Saker från en mer

Krille

Super Moderator
Galaxer är av naturen skitstora. De har ett överflöd av alla tänkbara resurser. Är man en galaktisk civilisation så har man tillgång till all energi man kan önska sig, all materia man kan önska sig, allt folk man kan önska sig, all kunskap man kan önska sig, all samordning och infrastruktur som krävs, etc. Om man inte har det i överflöd för att galaxen är skitstor och full med stuff, så har man det indirekt för att en galaktisk civilisation kräver en massa av det för att kunna vara en civilisation.

Så det är mer intressant att tala om vad den inte har.

Exempelvis tid. Eftersom galaxen är skitstor, och det även med FTL tar ett tag att åka från ena änden till den andra, så blir tid plötsligt en faktor. Med all kunskap så finns risken att man inte lever länge nog för att lära sig vad man behöver för att sköta en galaktisk civilisation. Så mer tid, exempelvis i form av livslängd, blir en bristvara.

Minimoni

Homelander
En OT fråga men ändock relaterad, vad går rymdskeppen i star wars på? Jag tror mig minnas att ett skepp tankas i någon film eller någon av de tecknade serierna. Någon som vet?

Bolongo

Herr Doktor
Minimoni;n150863 said:
En OT fråga men ändock relaterad, vad går rymdskeppen i star wars på? Jag tror mig minnas att ett skepp tankas i någon film eller någon av de tecknade serierna. Någon som vet?
Wookiepedia har den hjälpsamma definitionen att bränsle betyder bränsle:
http://starwars.wikia.com/wiki/Fuel

Om inte ens de värsta nördarna har kommit på något, tvivlar jag på att det finns något officiellt sagt om detta.

(P.S. under icke-kanon fliken finns några fler exempel, men det är i vilket fall bara ord och inga förklaringar.)

Ymir

Liten kantbaron
De fundamentala intressanta frågorna kring alla galaktiska civilisationer torde vara:

- har de koola rymdskepp?
- är deras tjejer hotta?
- har de snygga kläder?
- har de superlativa megaprojekt?

Detta skulle jag sammanfatta i följande resurser:

Stil
Brudar
Prylar
Attityd

Det tycks mycket ovanligt med raser som scorar högt på samtliga, men en sådan är Centauri i Babylon 5. Bland de tråkigare raserna är sådana som bara scorar högt på Brudar eller Attityd (tex asari respektive klingons), medan man kommer hyfsat långt även om man bara har två höga scores, typ Brudar+Stil (twi'lek) eller Prylar+Stil (necrons, eldar). Prylar och Attityd tenderar att vara värdena som avgör hur mäktig ens civilisation är (vorlons och shadows är tex typiska Prylar+Attityd-raser), medan alla sammantaget avgör hur kool den är. Stil+Attityd är en udda och ofta sinister kombo som tenderar att leda till skumma former av awesome (anti-spirals, dark eldar). För rollpersonskoncept tenderar Brudar och Stil att vara viktigast, medan Pryl- och/eller Attitydfokuserade raser lätt blir antagonister eller plot devices.

Vimes

Sillkung
Såhär då: jag tänker att det mellan de galaktiska civilisationerna inte direkt är någon skillnad på tillgången till energi, teknologi och territorium. De är galaktiska supercivilisationer liksom. Dock tänker jag att de kan sas strukturera detta i olika kategorier för att lösa konflikter i galaxen. Kategorier som militär, diplomati, kultur (superlativa megaprojekt!), och handel. Eller nått. Eller?

Southmountain

Veteran
Om alla har samma grundtillgångar så blir den enda skillnaden då i användande och kunnande. Egentligen borde man då fråga sig vad de olika civilisationerna vill.

Vill de konvertera andra till någon uppfattning? Vill de uppnå ett annat exstensplan? Vill de ha ökade resurser för något större energiintensivt projekt? Vill de sönderdela all materia i galaxen och konvertera den till rullar med silvertejp?

Teniken får sedan tjäna målet.

God45

#PrayersForBahakan
Ymir;n150879 said:
De fundamentala intressanta frågorna kring alla galaktiska civilisationer torde vara:

- har de koola rymdskepp?
- är deras tjejer hotta?
- har de snygga kläder?
- har de superlativa megaprojekt?

Detta skulle jag sammanfatta i följande resurser:

Stil
Brudar
Prylar
Attityd

Det tycks mycket ovanligt med raser som scorar högt på samtliga, men en sådan är Centauri i Babylon 5. Bland de tråkigare raserna är sådana som bara scorar högt på Brudar eller Attityd (tex asari respektive klingons), medan man kommer hyfsat långt även om man bara har två höga scores, typ Brudar+Stil (twi'lek) eller Prylar+Stil (necrons, eldar). Prylar och Attityd tenderar att vara värdena som avgör hur mäktig ens civilisation är (vorlons och shadows är tex typiska Prylar+Attityd-raser), medan alla sammantaget avgör hur kool den är. Stil+Attityd är en udda och ofta sinister kombo som tenderar att leda till skumma former av awesome (anti-spirals, dark eldar). För rollpersonskoncept tenderar Brudar och Stil att vara viktigast, medan Pryl- och/eller Attitydfokuserade raser lätt blir antagonister eller plot devices.
För vad folk vill är att öppna ett rollspel och se "Brudar" listade som en resurs.