Eller mata ena halvan av befolkningen med den andra halvan. Kan också kräva vapenhot och/eller vapenbruk..113;n150794 said:"De har problem med mat på planet X-293" "Skicka dit armén. Inför matransonering. Funkar det inte så spräng dem."
Mannen i skogen;n150799 said:Eller mata ena halvan av befolkningen med den andra halvan. Kan också kräva vapenhot och/eller vapenbruk.
Wookiepedia har den hjälpsamma definitionen att bränsle betyder bränsle:Minimoni;n150863 said:En OT fråga men ändock relaterad, vad går rymdskeppen i star wars på? Jag tror mig minnas att ett skepp tankas i någon film eller någon av de tecknade serierna. Någon som vet?
För vad folk vill är att öppna ett rollspel och se "Brudar" listade som en resurs.Ymir;n150879 said:De fundamentala intressanta frågorna kring alla galaktiska civilisationer torde vara:
- har de koola rymdskepp?
- är deras tjejer hotta?
- har de snygga kläder?
- har de superlativa megaprojekt?
Detta skulle jag sammanfatta i följande resurser:
Stil
Brudar
Prylar
Attityd
Det tycks mycket ovanligt med raser som scorar högt på samtliga, men en sådan är Centauri i Babylon 5. Bland de tråkigare raserna är sådana som bara scorar högt på Brudar eller Attityd (tex asari respektive klingons), medan man kommer hyfsat långt även om man bara har två höga scores, typ Brudar+Stil (twi'lek) eller Prylar+Stil (necrons, eldar). Prylar och Attityd tenderar att vara värdena som avgör hur mäktig ens civilisation är (vorlons och shadows är tex typiska Prylar+Attityd-raser), medan alla sammantaget avgör hur kool den är. Stil+Attityd är en udda och ofta sinister kombo som tenderar att leda till skumma former av awesome (anti-spirals, dark eldar). För rollpersonskoncept tenderar Brudar och Stil att vara viktigast, medan Pryl- och/eller Attitydfokuserade raser lätt blir antagonister eller plot devices.