Nekromanti Vad har de stora galaktiska civilisationerna för resurser?

Cybot

Mest spelbar
God45;n151225 said:
För vad folk vill är att öppna ett rollspel och se "Brudar" listade som en resurs.
Det är kanske inte särskilt feministiskt, men det verkar vara ett effektivt och relevant verktyg för att klassificera existerade sci-fi civilizationer i massmedia. Forget about Collectivism vs Individualism eller Warlike vs Peaceful. Stil, Brudar, Prylar och Attityd är ju where it's at. Även om jag skulle schoola om det till Mode, Attityd, Prylar, Sexighet (MAPS) för bättre akronymitet och mindre sunkighet.

Du vet att du vill droppa meningar som:
"Vad är deras MAPS-rating?" eller "Ge mig deras MAPS-spektrum!"

Sapient

Swashbuckler
God45;n151225 said:
För vad folk vill är att öppna ett rollspel och se "Brudar" listade som en resurs.
Jag tolkade det som att Ymir uttryckte sig ganska mycket "tongue in cheek", framför allt över hur det tycks vara i många SF-serier, bland annat de exempel som räknades upp.

Det var ju en meme i sig, att varhelst Capt Kirk styrde Enterprise, så fanns det (iaf i vart fjärde avsnitt...) kvinnor som attraherades av honom/attraherade honom. Vilket i en del senare sammanhang spoofats - eller replikerats utan särskilt mycket "insikt". (Eller i en del fall kanske lite av båda...)

Liknande (fast mindre problematiskt) med de andra faktorerna. (Och kanske särskilt att alien-raser verkar ha en väldigt begränsad uppsättning attityder - överlägsenhet, mordisk utrotningsinställning, obegripliga flum-filosofer etc.)

Telephalsion

Swordsman
Sarkasm + internet = Missförstånd
It is known.

Av kuriosa, vilka aliens rockar på 'brudar' och prylar?

Cybot

Mest spelbar
Telephalsion;n151346 said:
Sarkasm + internet = Missförstånd
It is known.

Av kuriosa, vilka aliens rockar på 'brudar' och prylar?
John Carter marsianer?

Ymir

Liten kantbaron
Prylar+Brudar är förmodligen den ovanligaste powerkombon, då Prylfokuserade civilisationer tenderar att vara Sufficiently Advanced vilket ofta reducerat dem till robotar, gasmoln eller rymdänglar i någon form, och det ger inte så mycket utrymme för hawtness.

Ett bättre bet för samma kombo är dock pimp-raser som tidigare nämnda fullpoängaren Centauri. De är människolika nog att ha en massa hawtness, samtidigt som deras extravaganta rokoko-stil spiller över på deras brutala tech och därmed ger dem relativt awesome prylar. Sisters of Battle är en mer unik variant på samma tema, de har liksom motorsågstvåhandssvärd, korsfästelse-mechas och en tank som är en fucking orgel... Aleph i Infinity kvalar också, de andra fraktionerna i Infinity är mer about Brudar+Stil, men Aleph har så mycket robotar och mechas att det snarare rör sig om Prylar.

Snow

Swashbuckler
Krigiska abstrakta resurser:

Produktion - hur snabbt får man fram nya soldater/skepp efter att en arme/flotta har utplånats? Det är givetvis viktigt hur många man klarar att hålla tränade, glada och beväpnade vid en punkt. Men viktigare är hur snabbt de kan nyproduceras om de första går åt. Kan de kläckas för att vara färdiga nästa onsdag? Eller är det rekrytering, ett halvårs träning och sedan aktiv tjänst? Eller är de genmanipulerade soldater som uppfostras i kloster från födseln.
Spets - hur vasst är spjutets yttersta spets. Skit samma om du har en miljard eller tio miljarder normala infanterister. Om du har 10 uber-kick-ass soldater som är 10 gånger bättre än motståndarens bästa så skickar du dem att neutralisera dennes ledare.
Flexibilitet - hur snabbt anpassar man sig till nya förutsättningar? När motståndarna drar fram sitt ess ut rockärmen och rullar över solsystem efter solsystem. Hur snabbt har du implementerat ett bra försvar?
Effektivitet - om du tar över tusen solsystem från din motståndare, hur mycket soldater kan du pressa ut från dem jämför med denne?

Cybot

Mest spelbar
Flexibilitet känns som ett lämpligt värde? Hur mycket är man villiga att anpassa samhället och sig själv till förändringar?

Fjodor Pollett

Swordsman
  • Våld
  • Sex
  • Droger
  • Rock'n'roll
Vilket låter som att det bygger vidare på Ymirs tema ovan men så var det faktiskt inte. Jag lovar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hm.

Liksom andra tror jag att galaktiska supercivilisationer inte har några problem med resurser. De kan dra materia ur vacuum och 3d-skriva ut megagigantiska rymdskepp när de har tråkigt en vanlig onsdagseftermiddag utan att det spräcker ölbudgeten för helgen liksom.

Jag tror egentligen inte heller att "kunnande" är en resurs som skulle spela roll. De är galaktiska supercivilisationer; deras surfplattor kan bara konceptualiseras som niodimensionella konstrukter som kör multipla AI:er som redan nått peak intelligence och vet allt som går att veta. Antagligen har de också själva övergivit det veka köttet och blivit digitala livsformer själva, sedan länge. Fläskkroppskonservatism har ingen tid med när man ska ta över stjärnorna.

Men, om jag skulle dra ner ambitionerna lite, till något som faktiskt eventuellt skulle gå att spela...
- Kontroll över interstellära transportvägar. Hur funkar FTL-grunkor i spelvärlden? Jag gillar portaler själv, och såna kan man ju kontrollera.
- Äkta historiska artefakter. Du kanske kan skapa en till atomnivå exakt kopia av Mona Lisa, men du kan inte skapa den faktiska tavlan som den faktiske konstnären faktiskt målade. Autenticitet blir viktigt.
- På lite samma premisser; handtillverkade prylar överlag. Med små "bubbles and imperfections, hand-crafted by the hard-working indigenous people of... wherever". Och även här, exakta kopior räknas inte. Någon har faktiskt tagit sig tiden att handkarva den här fula skålen, och själva tiden som är nerlagd ger den dess värde.
- Det här med tid, ja. Hur är det med FTL-kommunikation? Nog för att jag gillar universa där man kan resa mellan stjärnor men inte kommunicera (postiljonflottor!) men annars lär ju det kunna vara ett bra komplement till mitt första förslag. Kommunicerar man kanske med entanglade qubits? Då kan det vara rätt mycket värt att ha tillgång till qubits som är entanglade med andra qubits som befinner sig på specifika ställen.

Tyvärr lyckades jag inte hitta på några abstrakta kategorier. Sorry!