Hm.
Liksom andra tror jag att galaktiska supercivilisationer inte har några problem med resurser. De kan dra materia ur vacuum och 3d-skriva ut megagigantiska rymdskepp när de har tråkigt en vanlig onsdagseftermiddag utan att det spräcker ölbudgeten för helgen liksom.
Jag tror egentligen inte heller att "kunnande" är en resurs som skulle spela roll. De är galaktiska supercivilisationer; deras surfplattor kan bara konceptualiseras som niodimensionella konstrukter som kör multipla AI:er som redan nått peak intelligence och vet allt som går att veta. Antagligen har de också själva övergivit det veka köttet och blivit digitala livsformer själva, sedan länge. Fläskkroppskonservatism har ingen tid med när man ska ta över stjärnorna.
Men, om jag skulle dra ner ambitionerna lite, till något som faktiskt eventuellt skulle gå att spela...
- Kontroll över interstellära transportvägar. Hur funkar FTL-grunkor i spelvärlden? Jag gillar portaler själv, och såna kan man ju kontrollera.
- Äkta historiska artefakter. Du kanske kan skapa en till atomnivå exakt kopia av Mona Lisa, men du kan inte skapa den faktiska tavlan som den faktiske konstnären faktiskt målade. Autenticitet blir viktigt.
- På lite samma premisser; handtillverkade prylar överlag. Med små "bubbles and imperfections, hand-crafted by the hard-working indigenous people of... wherever". Och även här, exakta kopior räknas inte. Någon har faktiskt tagit sig tiden att handkarva den här fula skålen, och själva tiden som är nerlagd ger den dess värde.
- Det här med tid, ja. Hur är det med FTL-kommunikation? Nog för att jag gillar universa där man kan resa mellan stjärnor men inte kommunicera (postiljonflottor!) men annars lär ju det kunna vara ett bra komplement till mitt första förslag. Kommunicerar man kanske med entanglade qubits? Då kan det vara rätt mycket värt att ha tillgång till qubits som är entanglade med andra qubits som befinner sig på specifika ställen.
Tyvärr lyckades jag inte hitta på några abstrakta kategorier. Sorry!