Nekromanti Vad har DU gjort för att få fler tjejer att spela bordsrollspel?

Status
Not open for further replies.

Harry S

Swordsman
Vad har du konkret gjort för att få fler tjejer/kvinnor att spela bordsrollspel?

Exempel:

Åtgärd: Jag har bjudit in en tjej att spela med min spelgrupp.
Resultat: Hon var med och spelade några gånger och hon lirar så att tärningarna glöder än i dag.

Åtgärd: Jag har tagit med mig min tjejkompis på konvent.
Resultat: Hon tyckte det var tråkigt och blev inte mer intresserad av rollspel efter det.

Åtgärd: Jag har gett ett bordsrollspel i gåva till en tjej.
Resultat: Hon spelade det med sitt barn några gånger men sedan har det inte blivit mer av det på grund av tidsbrist.

Åtgärd: Jag har ...
Resultat: ...

Ni fattar. Konkret. Vad har ni gjort? Hur gick det (underförstått lirar tjejen fortfarande)? Jag vill att ni svarar med en rad per fråga.

Harry S

Swordsman
RasmusL;n141186 said:
Jag skulle vilja få tråden låst tack!
Varför?

Jag tog bort det där om genusteorier om det var det som störde dig.

RasmusL

Champion
Men vi har ju pratat om det här nu i flera dagar Harry... INGEN vill bli generaliserad på det sätt du gör när du snackar "tjejer" hit och "tjejer" dit. Läs vad folk skriver i de tidigare trådarna. Jag hoppas att du förstår och kan ställa dig bakom en trådlåsning så att vi slipper den här, det kanske inte är tydligt men jag upplever i alla fall att det den här tråden gör är just precis motsatsen till vad vi ska göra för att få ett bättre och finare forum :(

OK?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
RasmusL;n141186 said:
Jag skulle vilja få tråden låst tack!
MODERERING:

Hobbymoderera inte.

Använd anmäl-knappen och ange en anledning.

Jag kan dock redan nu säga att det inte finns något i OP som motiverar en låsning.

Harry S

Swordsman
RasmusL;n141191 said:
Men vi har ju pratat om det här nu i flera dagar Harry... INGEN vill bli generaliserad på det sätt du gör när du snackar "tjejer" hit och "tjejer" dit. Läs vad folk skriver i de tidigare trådarna. Jag hoppas att du förstår och kan ställa dig bakom en trådlåsning så att vi slipper den här, det kanske inte är tydligt men jag upplever i alla fall att det den här tråden gör är just precis motsatsen till vad vi ska göra för att få ett bättre och finare forum :(

OK?
Min förhoppning var att den här tråden skulle utmynna i konkreta tips på tillvägagångssätt som har inkluderat fler tjejer/kvinnor i hobbyn. Jag vill ha mindre snack och mer verkstad! Jag tycker nämligen att många trådar teoretiserar inkludering av kvinnor/tjejer i hobbyn men det kommer väldigt lite konstuktivt ur dem tycker jag.

Jag gillade ju din avatarkampanj just för att den innebar att vi gjorde någonting konkret men sedan blev allt plötsligt bara så fel och hela kampanjen rann ut i sanden.

Moderatorerna får avgöra om de tycker att den här tråden passar sig. Vi kanske har haft nog med sådana här trådar de senaste dagarna?

RasmusL

Champion
Harry S;n141194 said:
Jaha. Min förhoppning var att den här tråden skulle utmynna i konkreta tips på tillvägagångssätt som har inkluderat fler tjejer/kvinnor i hobbyn. Jag vill ha mindre snack och mer verkstad!
Jag hoppas att det här kan ses mer som en åsikt som hör till ämnet och mindre som en hobbymoderering:

Det genomgående och konkreta tipset har väl varit att _inte_generalisera_? Du generaliserar kring människor och individer och det är i min bok helt enkelt inte OK. För att göra saken värre så gör du det om människor och individer som finns här på forumet, som om de inte fanns. Kan vi inte komma överens om att sluta upp med det?

Arfert

Facit
Tycker det är en bra tråd.. och den kan även används för icke-rollspelande personer av alla kön.
Men just nu dominerar ju killar stort, och det vore förmodligen bra om hobbyn breddades.

Åtgärd: Bjudit in ett antal kvinnor att spela rollspel.
Resultat: De flesta av dem fortsatte.

Åtgärd: Gett bort rollspel i present till både unga och äldre tjejer.
Resultat: De blev intresserade, och de som hade egna barn spelade med dem också.

Åtgärd: Tagit med dottern på konvent.
Resultat: Hon började med ett flertal nördiga aktiviteter, som cosplay till exempel, utöver rollspel.

Vimes

Sillkung
Jag har inte startat femtielva trådar om vad vi (män) ska göra för att dom (brudarna) ska spela börja med rollspel.

Hade jag varit kvinna och tänkt att jag ville diskutera rollspel med likasinnade och loggat in här de senaste dagarna hade jag långsamt backat ut och stängt dörren. Och dragit någon helt annan stans.

Kalil

Swordsman
Ingenting egentligen. Min flickvän bad mig lära henne, så det gjorde jag. Hon blev sedemera min fru och spelar fortfarande, fast något mindre ofta numera. Jag ser egentligen inget egensyfte med att få tjejer att spela.
Däremot har jag ingen lust att syssla med en hobby med mossiga värderingarna, så mina kampanjer har alltid rimlig fördelning av viktiga roller på kön, hudfärg och liknande. Har även uttalad nolltolerans mot bigott skitsnack när jag kör online.

anth

Vetefan
Det här är en aning OT, men det är definitivt inte en trollning.

Här kommer ett antal påståenden som jag anser vara sanna (eftersom det är min subjektiva åsikt så finns det inte så mycket argumentera om, antingen håller ni med eller ej)
- Kvinnor är underrepresenterade inom rollspelshobbyn.
- Folk från Afrika och Mellanöstern är underrepresenterade inom rollspelshobbyn.
- Ekonomer/Revisorer är underrepresenterade inom rollspelshobbyn.
- Sverigedemokrater är underrepresenterade inom rollspelshobbyn.

Fråga: fungerar de "trick" ni har för att kvinnor ska börja spela även på de andra grupperna?

Harry S

Swordsman
RasmusL;n141198 said:
Jag hoppas att det här kan ses mer som en åsikt som hör till ämnet och mindre som en hobbymoderering:

Det genomgående och konkreta tipset har väl varit att _inte_generalisera_? Du generaliserar kring människor och individer och det är i min bok helt enkelt inte OK. För att göra saken värre så gör du det om människor och individer som finns här på forumet, som om de inte fanns. Kan vi inte komma överens om att sluta upp med det?
Jag uppfattar inte att jag generaliserar med den här tråden. Det är inget som hindrar att de tjejer som är aktiva här på forumet svarar på frågorna.

RasmusL;n141198 said:
Kan vi inte komma överens om att sluta upp med det?
Nja. Jag tror faktiskt inte att jag riktigt förstår vad du menar med att generalisera. Jag har generaliserat om olika preferenser vad gäller val av filmer, böcker, datorspel och sedan applicerat det resonemanget på bordsrollspel. Den generaliseringen tror ju jag är en dellösning på underrepresentationen av tjejer/kvinnor i bordsrollspelshobbyn. Det känns konstigt att sluta upp med det. Jag misstänker att vi har olika inställningar till både vad det innebär att generalisera men också till hur man ska inkludera fler tjejer/kvinnor i hobbyn.

Men som sagt forumet kanske har haft nog av sådana här trådar så jag har full respekt om moderatorerna låser (eller till och med tar bort) den här tråden.

Landrim

Warrior
Eh, jag har inte gjort någonting mer än att kort och gott sökt spelare, både tjejer och killar har visat intresse. Simple as that.

Harry S

Swordsman
Vimes;n141200 said:
Jag har inte startat femtielva trådar om vad vi (män) ska göra för att dom (brudarna) ska spela börja med rollspel.
Jag börjar på allvar tro att det här forumet inte klarar av att diskutera problemet med underrepresentationen av kvinnor i bordsrollspelshobbyn. Än mindre att lösa det.

.113

Swashbuckler
Den här tråden låter tyvärr som en sorts "Bästa manliga rollspelare går till X för dess jobb med att integrera tjejerna i hobbyn".

Kan inte tråden bara vara "Vad har du gjort för att få mer att spela rollspel?"

RasmusL

Champion
Harry S;n141222 said:
Jag börjar på allvar tro att det här forumet inte klarar av att diskutera problemet med underrepresentationen av kvinnor i bordsrollspelshobbyn. Än mindre att lösa det.
Med den ingången du har i frågan så hoppas jag att forumet aldrig "klarar av att diskutera problemet"

Harry S

Swordsman
.113;n141223 said:
Kan inte tråden bara vara "Vad har du gjort för att få mer att spela rollspel?"
Nej den här tråden handlar om vad man har gjort för att få fler kvinnor att spela rollspel och vad det har lett till. Men inget hindrar att någon startar en tråd som handlar om vad man har gjort för att få mer att spela rollspel.

Jag är just nu inte intresserad av vad man har gjort för att sprida hobbyn i största allmänhet.

Status
Not open for further replies.