Noga räknat så har jag inte köpt Järn, men lusläst alla betautgåvorna från Krilles blogg.
I en grupp jag spelleder har vi använt reglerna för spelvärldsgenerering. Världen spelgruppens rollfigurer bor i är visserligen annorlunda än Järns, men det gjorde inte så mycket. Rollfigurerna bor på en ö som är del av ett federalt kungarike. Jag och spelarna skapade nyckelpersoner på ön där de bor, och deras relationer mellan varandra och rollfigurerna. Med samma turordningsmekanik gjorde vi en karta över deras ö, och en annan karta över hela öriket. Kartritandet gick så där – spelarna hade inte samma stöd och riktlinjer kring vad de skulle rita eller sätta för namn på saker, så en del öar blev rätt oseriösa, och fick namn utifrån hur strandlinjen ser ut på kartan (sånt händer inte i verkligheten). SLP-genererandet funkade däremot kanon.
Jag hade innan planerat ett mordmysterium och en tronföljdsdebatt som kampanjen ska kretsa kring. Efter SLP-genererandet upptäckte jag att det kommer bli mer spännande än jag först tänkt – rollfigurerna kommer ju dras rätt in i de politiska intrigerna pga alla sina kopplingar till spelledarpersonerna. En av dem är också barn till dem som mördat öhövdingen. Kommer han att gå med på att avslöja sina föräldrar?