Nekromanti Vad har du under sängen?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Idag när jag satt och kluddade i ritblocket så kom jag och tänka på en sak. Vad är det som gör att vi gillar vissa monster bättre än andra? Mitt nya favoritmonster är Beholdern (se bifogad bild). Jag kan dock inte svara på varför jag tycker om just detta monster.

Det jag ofta söker efter hos ett monster är trovärdighet och möjligheten att relatera till något liknande i vår egen värld. Därför gillar jag orcher, troll och drakar. Orcher och troll är ju i princip bara elaka och primitiva männsikor, som dessutom har en given plats i vår folktro. Draken är även den ett stående och välkänt element i våra legender och sagor. Något alla kan relatera till. Att det dessutom har funnits (och fortfarande finns) drakliknande varelser (ödlor, dinosaurier och krokodiler) på vår jord gör också sitt.

Jättespindlar är också balla. Jättedjur över lag är balla. Alla kan relatera till en spindel, och alla tycker nog att det är obehagligt med en spindel som är stor som en hund. Tror jag i varje fall. Jätteråttor, jättetusenfotingar och jätteormar funkar helt enkelt.

Kom nu inte dragande med de gamla argumenten att människor är de bästa monstren. Monster i rollspel är en projicering av människans ondska. Människor är monster, vi vet. Men nu snackar vi huggtänder, fjäll och slemmiga kroppar som kryper i mörkret. Inte gamle Adolf eller Dahmer.

Spöken då? Tja, de flesta skräms av döden, eller fascineras åtminstone av den. Spöken, gastar och vålnader är något som jag skräms av. Särskilt efter någon läskig film kan jag bli lite nojjig. Spöken funkar, spöken är läskiga. Dessutom är de mångsidiga och diffusa. De kan användas till mycket i en läskig historia. Det är kul att experimentera med snälla spöken som hjälper rollpersonerna. Nej, inte Casper.

Men varför i hela fridens namn tycker jag om Beholders? De är ju fullständigt osannolika. De saknar anknytning i våra sagor och ser dessutom rätt löjliga ut. Anledningen till att jag hatade Neogames Monster och Varelser (förutom på grund av de usla illustrationerna) var att monstren var löjliga. De var inte trovärdiga, saknade allt som gjorde dem fascinerande eller skrämmande. Jagmenar, Hyggelmonstret? Larvigare får man leta länge efter. Eller inte så länge förresten, vi hade ju Kuradin i samma bok. De var synnerligen tramsiga och fantasilösa. Men vad skiljer Beholdern från Hyggelmonstret? Varför tycker jag att behållaren är ball och hyggelmonstret fånigt? Någon som har ett förslag?

Vad tycker ni om för monster? Varför?

/Vulf - som berättade om beholdern för sin flickvän igår. Hon tyckte att den var skitball och hävdade att hon hade sett ett beholderbarn inne på toaletten. Stort som en pingisboll och med ögonstrålar som framallade nysningar. Det tycker jag var lite sött.

[color:\\"red\\"]Edit: passa gärna på att kommentera bilden också, om ni orkar. Det är min första behållare. [/color]

chrull

Stockholm Kartell
Jag håller med dig ganska bra. Även om jag är rätt trött på monster och helst vill säga att människor (+alver, dvärgar, gnomer, osv) gör sig bäst som monster. Men visst okej. jag struntar i att säga det.

Behållarna är okej. De är genomonda, smarta och helt sjukt fula. De är okej, men inte mer... Illithiden däremot, mind flayern. Där har vi ren ondska i slemmig form. Om de inte vill suga ut din hjärna ur skallen på dig så vill de förslava dig för all framtiden. Prisa moderhjärnan!

Där beholdern mest är en korsning mellan en voyuer och en köttbulle så är mindflayern mer mänsklig. Visst, han har ett huvud som ser ut som en bläckfisk, men det har ju Kallethule med... Sen lider inte illithiden av samma sociala misanpassning som behållaren. En behållare ser alla andra behållare som konkurrens. Illithiderna lever i stora samhällen. Illithider intrigerar mot varandra. Behållare bara förintar varandra.

Annars så är jag mycket för UNIKA monster. Boogeymannen är bra. (Nej. INTE Ove Thörnquist!) Han är unik för alla. Stora stålspindeln i ett av de övergivna tornen i Morts Cannibal Districts (SLA Industries) är bra. Det är ingen ras, art eller så. Han bara är. Ingen vet var han kommer ifrån och du har garanterat inte dödat 5 likadana innan. Det är då man har ett RIKTIGT monster.

Fram för individen hos monstren!

chrull

Vitulv

Mind flayer

Just det, Mind Flayern är riktigt ball. Den är med på min lista över tycka-om-monster i D&D. Fast det är nog mest för att den ser ut som Chtulhu. Jag gillar bilden på Mind flayern och lichen i Monsters of Faerun. Ballt.

/Vulf - som misstänker att han skulle vara en beholder om han vore ett monster. Cynisk, vresig och gillar att tjuvkika - det är jag det!

neowyn

Swordsman
Jag använder sällan monster i mina äventyr men när jag gör det så är det nästan uteslutande sådana som kommer i från folktron eller olika typer av modifierade djur.
Jag vet faktiskt inte varför jag inte gillar monster, antagligen har det väll att göra med att jag vill få min värld att verka ganska verklig och då funkar inte monster så bra. Jag vill att när RP träffar på ett monster så skall de erkligen bli rädda, då får man inte använda dem för mycket.

Johan K

Gammal & dryg
Troll a´la John Bauer

För min del så gillar jag troll a´l a John bauer. De verkar på nått sätt stilrena & värdiga troll. Ananrs har min bild av troll varit stora ofantliga monster som är korkade som få.. Men den ändrades snappt när jag läste jorges...

Din bild är för den delen riktigt bra !!

Kom nu inte dragande med de gamla argumenten att människor är de bästa monstren
Okay. Människor är dom bästa antagonisterna och motståndet. Inte monstren.

Favoritmonster? Troll är alltid trevligt, och frambringar en lagom bild på något söm är stort och fult eller litet och fult.
Drakar tycker jag inte om som monster att slåss mot. Det blir för... mycket helt enkelt.

Anders Åstrand

Swordsman
Skuggor

Jag gillar Shadow som fanns med i Monstrous manual till adnd2. De kommer många samtidigt och man hinner inte märka vad som hänt förrens de är överallt. Men bilden i boken ser för löjlig ut.

snygg bild föresten!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Invisible Stalkern från Monstrous Manual, såklart... eller inte...

Jag är larvigt förtjust i Golems/golemar/whatever av olika slag och framförallt Clay Golem. Den är inte särskilt ondskefull förräns ägaren vill att den ska vara det och då är den det rejält.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag är ett fan av odöda i alla dess fysiska former. Vålnader, gastar och sådant är smått löjligt och tillhör en genre skräck som saknade datorer och andra effekthöjare. Idag kräver man mer än ett isande "buu" för att det ska tilltala monster smaklökarna. Eller, jag gör det i alla fall.

Zombies är otroligt kul, och förblir nog favoriten bland de odöda. De är korkade och långsamma. Men så många att de bara genom massa och mängd skrämmer spelarna ur vettet. Med några välplacerade stön och en stapplade likblek föredetta kurskamrat runt varje hörn så kommer spelarna till sist bli paniska och strida inbördes. Mums.

Sedan har vi den gamla hederliga lichen. Och med honom alla andra "uråldriga, genomonda och fruktansvärda monster".

Men monstren bland monster är ändå de som presenteras i Cthulhu, där mina favoriter är Dark Young, Shoggoths och Great Race of Yith (i konform). Varför? Tja. Träden och de bubblande ögonmassorna är verkligen... skräck på något sätt. Tänk dig själv en bubblande massa som låter som en flöjt. Hade inte du blivit rädd? Skratta säger du? Ok... men tufft är det i alla fall.

I D&D är det nog Mind Flayer eller Tarrasque. I det första fallet för att de är jäkligt elaka, och i det andra för att det nog är det töntigaste monster jag sett i ett rollspel. ("Ehm... vi behöver, typ. Ett JÄTTESTORT monster som bara lvl 20 pallar, liksom, asså. Och det får INTE vara en drake." Det var nog motiveringen till dess existens.)

Angående bilden:
Mysich! Den hade lätt platsat bland en numera avliden äventyrares anteckningar, som en skiss av det vidunder som bragde hans kamrater om livet. Mer sånt.

Vitulv

Bra, bra. Jag gillar också odöda. Det du skriver om zombies håller jag helt och hållet med och drömmer mig tillbaka till den underbara filmen "Return of the living dead 2".

Lichar är också fina. Det är något tilltalande med begreppet "uråldrig ondska". Dessutom är de majestätiska.

Jag både gillar och ogillar Cthulhu-mythoset. Jag tyckte iofs att Cthulhu var ballare innan jag läste "Call of Cthulhu" (novellen alltså). Jag gillade inte konceptet med att Cutte vaknade och somnade igen för att något typ körde på honom med en båt. Fatta vad en välriktad hellfire-robot skulle kunna göra med den stackarn i sådana fall.
Två apache-helikoptrar skulle kunna skrämma ut honom i rymden igen där han hör hemma.

/Vulf

Foggmock

Myrmidon
Re: Mind flayer

/Vulf - som misstänker att han skulle vara en beholder om han vore ett monster. Cynisk, vresig och gillar att tjuvkika - det är jag det!

Och du tror att det är en slump att jag har en beholder som avatar och har startat en kult?

Foggmock - som också är grymt cynisk, inte så väldigt vresig och tjuvtittande.. DONT WE ALL LOVE IT??! :gremgrin:

Vindhand

Myrmidon
Ett svärd och en kofot (faktiskt...)

Jag skulle säga Drake... men draken har blivit _så_ poppis att den slutat vara ett renodlat monster. När rollpersonerna riskerar livet för att _rädda_ drakar så vet man att man slarvat bort monstrositeten en aning...

Så jag är tvungen att säga Demoner. Det är förvisso en för bred grupp för att kunna kallas _ett_ monster men dess fördelar är uppenbara. Alla varianter som kan göras av vanliga monster kan även göras som Demoner, men demonen har den ytterligare fördelen att den inte hör hemma i denna värld. Ekologi och konsekvens kan gå hem och lägga sig för denna varelse kommer från en annan dimension, vill inte vara här och är villig att ta ut ilskan över sin situation på sin stackars omgivning.

Troberg

Sinister eater
Zombies är otroligt kul, och förblir nog favoriten bland de odöda. De är korkade och långsamma.
De behöver inte vara långsamma och tvärdumma. Titta på "28 days later", där slår de till fort och hårt och överraskande. Iofs så är de inte "äkta" zombies, men de är nära nog.

Vindhand

Myrmidon
Jag gillade inte konceptet med att Cutte vaknade och somnade igen för att något typ körde på honom med en båt. Fatta vad en välriktad hellfire-robot skulle kunna göra med den stackarn i sådana fall.

"Cthulhu reforms after 2d6 rounds" (om man får tro hans stats i BRP-versionen)

Nu passar det förvisso ganska illa med novellen...

Troberg

Sinister eater
Under min säng misstänker jag att dammråttorna börjar bli dammgrävlingar, men jag har inte vågat kolla.

Det är också hur jag ser på monster. De bästa är de som man anar, känner på sig, men inte riktigt kan se och om man skulle kunna se dem så är det inte säkert att man vågar.

Vitulv

Tja, jag vet inte jag. Men hela konceptet med att Cthulhu skall ha stats känns helt fel. Jag ser hellre Cthulhu som något så fasansfullt och oförståeligt att man klöser ögonen ur huvudet bara man ser honom. Då behövs inga stats. Cthulhu är inget monster, han är monstret.

/Vulf

Foggmock

Myrmidon
Vandöda man inte kan ta på är grymt läskiga. Isande tjut, viskande mummel när de sover, vapen gör ingen skada.. spöken är grymt. Och alla dess former. Disern och draugarna från Jorges är andra exempel på läbbiga vandöda. Skelett och zombies känns inte lika stämningsfullt dock, även om de har sin charm. Om rollpersonerna dock inte var beredd på att liknande saker fanns skulle det vara roligare. Att chocka och överraska med sådana saker är då de funkar bäst, IMHO, inte bara ge dem 12 burkhjärnor eller benrangel att kötta ner, utan spelarna verkligen ska tänka 'Oh shit, vad har nu gått fel i den här världen, de döda vandrar åter ibland oss, guuuuuud vad läskigt' istället för det lite mer rationella 'jaha, nån nekromantikertönt som animerat dem.. fram med krossvapnen, allihopa'.

Som tidigare nämnt gillar jag också Beholders. Men jag skulle aldrig få för mig att använda en i ett äventyr. Älvor (pixies/fairies) tycker jag också om. De går att använda till rätt mycket, se till exempel mitt Jorgesbidrag. Jag gillar också grymma, hänsynslösa monster som har egna motiv. Primala instinkter är rätt effektfullt också, som i varulvar och sådant. Se även här Jorgesutmaningen (vill inte spoila :p).

Så... jag gillar alla monster. Nästan. Det beror mycket på vilken stämning man vill skapa. Ska man ha dungeonröj passar Level 4 Green Slime perfekt, ska man köra mer episkt och långtgående är trots allt en mer mänsklig (inte nödvändigtvis) ärkefiende mest effektfullt. Och vill man skrämmas så är det såklart oftast det oförklarbara som är läbbigast.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag gillade inte konceptet med att Cutte vaknade och somnade igen för att något typ körde på honom med en båt.

Se det såhär: "When the stars are right" kommer staden resa sig och Cthulhu vakna. Den där historien är bara fragmenterade sanningar som någon lyckats skrapa ihop - för glöm inte att det berättas i förstaperson.

Och därför kanske hela slutsatsen mer är den dröm som Cthulhu sprider än något annat. Alternativt så var inte stjärnorna rätt just då, men något fick Cthulhu att vakna. Kanske att stjärnornas positioner var nära förestående... men inte perfekta.

För min del är nog slutsatsen=lika med drömmen favoriten. Cthulhu leker med de dödliga genom att ge dem hopp. "Vi KAN döda honom när han kommer". Men ack och ve... så fel de har :gremwink:

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag har sett den, och det är en suverän film. Men bara för att man KAN göra annorlunda saker med zombies så betyder inte det att normen förändras... eller hur?

Troberg

Sinister eater
Men bara för att man KAN göra annorlunda saker med zombies så betyder inte det att normen förändras... eller hur?
Jadå, jag ville påpeka att man inte måste fastna i traditionella tankebanor.