Nekromanti Vad har gripar, pegaser och sagitaurer gemensamt?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Att tala i vinden

I en sådan miljö så förekommer säkerligen även materialiserade luftelementarer naturligt. Frågan blir bara hur man kommer upp dit. En tvättäkta viktoriansk luftballong. ... fast fantasy, och i Mundana låter ganska ballt. Nån konstig dvärgisk, halvmekanisk, halvmagisk konstruktion som ska ta en upp högt som tusan. Låter som ett upplägg för ett ganska high fantasyaktigt äventyr

/Naug, gillar idén om lufthav

haltageten

Dum inuti huvudet

Om alverna nu lyckas få ihop en eterseglare så kan nog denna, om den nu fungerar ta sig upp dit skulle jag gissa på. Iden att dvärgarna skulle lyckas bygga någon form av luftballong gillar jag skarpt. Även fast det kan ge ett lite kraftigt high fantasy inslag så kan det ändå ge uppskov till många intressanta äventyr.

- Jocke, luftballonger och eterseglare!

Gylf draken

Warrior

Luftballonger är faktiskt inte helt fel, men då tycker jag att riskerna ska vara stora, med att använda en sådan.
Inte bara fallhöjden ska kunna vara farligt, brandrisken och allt det andra som felnavingering in i bergväggen :gremwink:

Om de ska finnas i eon såmska det vara i ytterst få exemplar och helst införas i ett äventyr, typ

"Ghor tar till väders" eller "Gordrion`s vindjagare"

Det som passar för ritandet av ritningar är självklar dvärgarna och de som står för intresset och "Degen" är falierna, kanske är man på deras sida och står för såväl säkerhet som införskaffande av material, eller så står man på typ Sabrierna sida i "knyckandet av flyggrejen operationen"

Men om det börjar röra sig en massa Zepelinare öve rhela välden helt plötsligt försvinner en del av känslan med flygtrafiken.

Svarte Faraonen

ром и смерть

En tanke kan ju vara att "lufthavet" likt andra orörda områden anknyter till någon plats i Skugglandet, på samma vis som de stora haven anknyter till Dimmornas Hav. Vad som finns i denna del av Skugglandet är än mer mystiskt än vad som finns i de jordiska delarna, men tänkbart är att sagitaurerna och möjligen även de flygande drakarna vet en hel del om det. En potentiell mundansk Montgolfiér kommer då att få alldeles särpräglade problem då hon beger sig för långt upp.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Luftballongs-terrorism

Jag funderade länge på att ha med en luftballong i 'Västlanden' - några jargiska fundamentalister skulle ha kraschat det mot en av minareterna på Alkarzans största dhaorag. Jag skippade den idén mer för att det knappast skulle ha fått minareten att rasa än för att den kändes opassande för Mundana. Tossiga små renässansuppfinnare med luftballonger, fallskärmar och flygmaskiner finns det definitivt utrymme för i kampanjvärlden, så länge sagda makapärer inte funkar alltför bra.

- Ymir, äter keso

Silvervarg

Warrior

"Ghor tar till väders"

Meh!
Dvärgarna är ju värsta balannsmesarna. De pallar ju inte åka båt (gör inte jag heller iofs) och då borde de inte heller kunna åka ballong/zeppelinare/liknande stuff av samma anledning de inte kan åka båt. Eller ni kanske har andra dvärgar i erat mundana? :gremsmile:

Silvervarg tror att dvärgarna har ett hat mot flygmaniker. De är ju markfetischister.

Gylf draken

Warrior

Meh!
Dvärgarna är ju värsta balannsmesarna. De pallar ju inte åka båt (gör inte jag heller iofs) och då borde de inte heller kunna åka ballong/zeppelinare/liknande stuff av samma anledning de inte kan åka båt. Eller ni kanske har andra dvärgar i erat mundana?
det beror på deras balanssinne ja!

Men en zeppelinare behöver inte svajja och skälva så.

Med deras super aerodynamiska kunskaper (som inte tidigare nämts) så klarar de biffen utan att få allt för mycket Vomit i skägget!!!!

Dessutom så gör det endast flyggfarkosterna för att Falierna betalar bra!!!!!!!!!

Kenzui

Warrior
Re: Vad har gripar, pegaser och sagita (SPOILER)

Vet inte om du läst L&H, men där står det att ett folk blev typ likla mäktiga som gudarna... kan inte citera men men, så magi kan ha använts när de va små och inte så mäktiga.

Kenzui

Warrior

Dvärgar (om man följer boken) gillar säkert inte iden, dom ogillar hästar och hatar båtar. Skulle det inte bli ännuväre i luften? som inte ens är nära marken. Undrar bara.

Jaggernaut

Hero
Gudafolket (aningen SPOILER) [ANT]

Vet inte om du läst L&H, men där står det att ett folk blev typ likla mäktiga som gudarna

Jo jag har faktiskt läset om detta folk (Dazhûr) och jag tänkte på dem då jag skrev inlägget men jag tog inte upp det men ja det är inte helt omöjligt att de härstammar därifrån faktiskt.

Har faktiskt med en av dessa personer/varelser i min kampanj som siste överlevande av detta en gång så storslagna folk, nämligen matematikern (du förstår vem jag menar va?).