Nekromanti Vad har jag emot krutvapen?

Krille

Super Moderator
Fantasy och fantasy

"På bokens baksida står helt sonika 'Ett annat Amerika än det vi känner från historieböckerna', så det är väl en fråga om hur ens syn på fantasy är."

Tja, jag brukar klassa Neverwhere som fantasy, trots att det utspelar sig i det London som vi alla älskar och en del bombar, utöver det andra London med samma namn som existerar så att säga "bredvid" men på samma plats som det vanliga.

Och i det här andra London hittar man en best, en labyrint, en dörröppnare, fåraherdar i Shepherd's Bush, en greve som håller hov på en egen tunnelbanelinje och stannar vid Earl's Court, två lönnmördare som har varit med sedan minst 1400-talet, och en munkorden med svarta munkar vid Blackfriars' Gate.

Jupp, definitivt fantasy. Inte att undra på att huvudpersonen trodde att han höll på att bli galen.

PS: Behöver jag nämna Harry Potter?

Grog

Swordsman
saken är väl den att standardfantasy inte är historisk medeltid. man hade krutladdade kanoner p'a medeltiden innan man uppfann eldhandvapen, s'a visst, man kan göra ett medeltidsspel med kanoner med d'a är det inte längre standardfantasy.

sedan kan man fr'aga sig vad fantasy är egentligen. jag tycker harry potter är fantasy, förvisso inte standardfantasy. är fantasy fantasy pga att de har en värld med magi? nja, det är väl en komponent iaf. mage the ascension tycker jag inte är fantasy, och det grundar sig mest i att wod har en annan atmosfär än vad vi vanligtvis förknippar med fantasy.

allts'a, om du vill spela ett medeltidsrollpel m'aste du brottas med krutfr'agan. är det däremot fantasy du vill spela kan du göra precis som du vill s'a länge det känns rätt.

ps. ge mig ett svenskt tangenbord, anyone!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Om världen befinner sig den tidsålder som de flesta standardfantasyvärldar tycks befinna sig i (senmedeltid med kraftigt anakronistiska inslag) lär krutvapnen inte bli ett allt för stort inslag. Det är bara det att kanoner börjar användas i stället för katapulter. I den mån handeldvapen finns är långbågar och armborst fortfarande billigare, mer precisa, snabbare att skjuta med och mindre benägna att explodera i ansiktet på folk. Senare än så börjar man i allt högre grad lämna standardfantasyn i andra bemärkelser än vapnen, något som visserligen inte behöver vara tråkigt (trettioåriga kriget... mmm...).

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Priset på handeldvapen

Där ser man. Nåja, det övriga visar ju att handeldvapen inte omedelbart förstör spelbalansen. Möjligen kan de vara bra att skrämma hästar och vidskepliga typer med.

Dock en tanke: i det stereotypa grottkomplexet, borde inte krutvapen vara fullkomligt otänkbara? Kraftiga smällar som kan orsaka ras och Lützendimma i grottgångarna så att man inte ser något alls lär ge de där grottkrälande äventyrarna en bild av att krutvapen passar vid belägringar och på slagfält, men inte någon annanstans.