Nekromanti Vad har ni för rollpersoner i er spelgrupp? ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag tänkte det kunde vara kul att se vad andra människor spelar för rollpersoner i sina D&D-kampanjer.

Jag föregår med gott exempel och lägger upp de modiga fyra som just nu försöker ta sig igenom »The Sunless Citadel« med mig som spelledare.

Drurin, Male Dwarf Rog1: CR 1; Medium-Size Humanoid (4 ft. 2 in. tall); HD 1d6+2; hp 5/8; Init +3; Spd 20 ft.; AC 15, touch 13, flat-footed 12; Atk ±0 melee (1d6/19–20, short sword) or ±0 melee (1d4/19–20, dagger) or +3 ranged (1d8/19–20, light crossbow) or +3 ranged (1d4/19–20, dagger); SA +1 bonus to attack rolls against orcs and goblinoids, sneak attack +1d6; SQ darkvision, stonecunning, +2 bonus on saves against poison, spells and spell-like effects, +4 dodge bonus against giants, +2 bonus on Appraise and Craft checks related to stone or metal, traps; AL NG; SV Fort +2, Ref +5, Will +1; Str 10, Dex 16, Con 14, Int 13, Wis 13, Cha 2.
Skills and Feats: Appraise +5, Climb +4, Disable Device +7, Hide +7, Listen +5, Move Silently +7, Open Lock +7, Search +5, Spot +5. Skill Focus (disable device).
Languages: Dwarven, Common, Goblin.
Possessions: Dagger, light crossbow, short sword, leather armor, 9 crossbow bolts, thieves’ tools, belt pouch (4 gp, 23 sp, jade dragon figurine), sack (trail rations [2 ½ days]), traveler’s outfit.

Ellradon, Male Elf Ftr1: CR 1; Medium-Size Humanoid (5 ft. 2 in. tall); HD 1d10+1; hp 11; Init +4; Spd 30 ft.; AC 18, touch 14, flat-footed 14; Atk +4 melee (1d8+3/19–20, longsword) or +4 melee (1d4+3/19–20, dagger) or +6 ranged (1d8/×3, composite longbow) or +5 ranged (1d4+3/19–20, dagger); SQ immunity to sleep spells, +2 bonus on saves against Enchantment spells, low-light vision; AL NG; SV Fort +3, Ref +4, Will –2; Str 16, Dex 18, Con 13, Int 13, Wis 6, Cha 11.
Skills and Feats: Climb +5, Handle Animal +4, Listen±0, Ride+8, Search +3, Spot ±0. Point Blank Shot, Weapon Focus (composite longbow).
Languages: Elven, Common, Orc.
Possessions: Composite longbow, dagger, longsword, large wooden shield, leather armor, 19 arrows, backpack (trail rations [2 ½ days]), belt pouch, waterskin (water [3pints]), traveler’s outfit.

Imbrahil, Male Human Ftr1: CR 1; Medium-Size Humanoid (6 ft. tall); HD 1d10+3; hp 12/13; Init +3; Spd 30 ft.; AC 15, touch 9, flat-footed 15; Atk +5 melee (1d8+3/19–20, longsword) or +4 melee (1d4+3/19–20, dagger); AL LN; SV Fort +5, Ref –1, Will –2; Str 16, Dex 9, Con 16, Int 16, Wis 6, Cha 9.
Skills and Feats: Climb +3, Craft (weaponsmith)+7, Handle Animal +3, Jump +3, Listen –2, Ride+3, Search +3, Spot –2, Swim –5. Improved Initiative, Quick Draw, Weapon Focus (longsword).
Languages: Common, Dwarven, Elven, Goblin.
Possessions: Dagger, longsword, chain shirt, large steel shield, backpack (trail rations [2 ½ days]), bedroll, belt pouch, flint and steel, hooded lantern, oil (1 pint), waterskin (water [3 pints]), explorer’s outfit.

Montract, Male Elf Nec1: CR 1; Medium-Size Humanoid (5 ft. 1 in. tall); HD 1d4+1; hp 8; Init +2; Spd 30 ft.; AC 14, touch 12, flat-footed 12; Atk +2 melee (1d6+3/×2, quarterstaff) or +2 melee (1d4+2/19–20, dagger) or +2 ranged (1d4+2/19–20, dagger); SA familiar, spells; SQ immunity to sleep spells, +2 bonus on saves against Enchantment spells, low-light vision, spells; AL CN; SV Fort +1, Ref +2, Will +2; Str 14, Dex 15, Con 12, Int 16, Wis 11, Cha 10.
Skills and Feats: Concentration +5, Heal +2, Knowledge (arcana) +7, Listen +4, Search +5, Spellcraft +7, Spot +4. Toughness, Scribe Scroll.
Languages: Elven, Common, Draconic, Sylvan.
Possessions: Dagger, quarterstaff, leather armor, backpack (trail rations [2 ½ days]), belt pouch (12 gp, 9sp), flint and steel, ink (vial), inkpen, 3 sheets of parchment, spell component pouch, wizard’s spellbook, explorer’s outfit.
Spells Prepared (4/3; base DC = 13 + spell level): 0—dancing lights, disrupt undead*, ghost sound, ray of frost; 1st—magic missile, ray of enfeeblement*.
Spellbook: 0—arcane mark, dancing lights, daze, detect magic, disrupt undead*, flare, ghost sound, light, mage hand, mending, open/close, prestidigitation, ray of frost, read magic, resistance; 1st—animate rope, burning hands, cause fear*, chill touch*, magic missile, ray of enfeeblement*.
* Necromantic spells. Prohibited school: Divination.

Raven: CR 1/6; Tiny Animal; HD 1d8; hp 4; Init+2; Spd 10 ft., fly 40 ft. (average); AC 15, touch 14, flat-footed 13; Atk +4 melee (1d2–5/×2, claws); SQ alertness, empathic link, improved evasion, share spells; AL N; SV Fort +2, Ref +4, Will +4; Str 1, Dex 15, Con 10, Int 6, Wis 14, Cha 6.
Skills and Feats: Hide +10, Listen +6, Spot +6. Weapon Finesse (claws).
Languages: Elven.

Spelarna är mina två 10-åriga söner, deras 10-årige kompis och ... Magnus Seter. Alla utom Magnus gjorde sina rollpersoner själva (under mitt överinseende). Jag gjorde Magnus rollperson (Drurin) eftersom han »inte hade tid«.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
"föröker"? Vad är det för ord, egentigen?

Och jag förstår att du finner stort nöje i att fixa en så kass gubbe till mig, med CHA 2. Suck, jaja, det ordnar sig.

Så här lät det på senaste spelmötet:

Elven fighter: En dörr! Jag går därifrån!
Human fighter: Jag håller mig borta från dörren! Det kan vara farligt, tänk om jag blir anfallen!
Human WIzard: Jag sparkar in dörren och ser efter vad som finns i rummet!
Dwarf Rogue: Guld!

Med den spelgruppen blir det mesta ställt på huvet. Ingen uppträder som de ska, och min gubbe har tatt mest skada hittills. För att fightrarna inte vill slåss. Typiskt min tur, spela Rogue med två pacifistiska fighters. :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:

Fast det är kul att vara spelare för en gångs skull. Och så vill jag poängera att jag ofta beskrivs som en 33-årig kropp med en 12-årings hjärna. Vad de menar med det har jag ingen aning om... :gremgrin:

M.

Dante

Staff member
Trams! ...

Det är inget fel på din gubbe!

Sannolikheten för att slå 4 med 5d6 (räkna bort de två lägsta) är låg, men jag lyckades. Du hade säkert blivit sur var jag än hade satt den. Jag tänkte bara att eftersom dvärgar ändå får –2 i Cha är det lika bra att sätta det sämsta värdet där.

Så jäkla svårt kan det väl ändå inte vara för dig att rollspela Cha 2? Jag menar, du är inte så himla charmig som du vill tro. :gremwink:

Feliath

Swashbuckler
Rollpersonerna i kampanjen jag spelleder:

(Nu orkar jag inte dra stats, och jag kan dem inte utantill :gremblush: så du får hålla till godo med presentationer av dem)

John, Rogue 6 / Assassin 1, Människa
En artonårig tjuv. Han slåss med två värjor och är livsfarlig mot flatfotade. Han har problem med auktoriteter, vill vara en hjälte men har lätt för att ge efter för enklare, mer moraliskt tvivelaktiga metoder, och är efter att ha utstått många svårigheter rätt mentalt obalanserad i allmänhet. Han är föräldralös och övergavs som spädbarn, vilken enligt god tradition vållat honom en värld av bekymmer. :gremgrin:
John har vitt hår och blek hud efter en obehaglig incident nyligen. Innan dess hade han brunt hår och såg i allmänhet normal ut. Efter incidenten har han också utvecklat en förmåga att röra sig i drömmar.
Mere är hans ständiga följeslagerska och möjliga (det är lite invecklat) romantiska intresse.

John är för övrigt den ende överlevaren från den förra gruppen RP - det är en av de händelser som försatt honom ur balans.

Istaron Valardakil, Necromancer 7, Gråalv
En i runda slängar 260 år gammal trollkarl. Istaron är gruppens moraliske relativist :gremgrin: Han föraktar människor, utom möjligen John, men anstränger sig för att vara en hedervärd medlem av alvsamhället. Hans förhållande till Mere är minst sagt ansträngt; de båda avskyr varandra.
Istaron intresserade sig för magi i och med att hans vän Éloath (se nedan) uppvisade spontana förmågor och blev besatt av att lära sig magi själv då hans fru Tárien mördades, för att kunna återuppväcka henne. Sedan han slog följe med John och sin vän Éloath har han gjort stora framsteg, och helt nyligen har han börjat nå vissa intressanta insikter. Hans egen magi är centrerad runt (surprise!) nekromantiska formler och evocations.
Hans familiari är en korp som heter Súlion.

Éloath Lóki, Sorcerer 7, Gråalv
Éloath är ungefär jämngammal med Istaron och dennes bäste vän sedan barndomen. Han härstammar i rätt nedstigande led från draken Lithrind, vilket gjort honom mycket intresserad av släktforskning och drakar i allmänhet. Hans magi är fokuserad på att springa iväg samt att gömma sig :gremgrin: Likt sin vän - och alla andra alver - ser han ned på människor, men till skillnad från Istaron är han fascinerad av dem ungefär som en människa fascineras av schimpanser. Han gör undantag för John, som han ser som en jämlike och har en livsskuld till, och Mere. Gruppens sammanhållande kitt och den minst fnoskige och katastrofbenägne.
På sistone har han upplevt många mystifierande händelser, såsom underliga drömmar, och han kan numer blåsa en svag eldkvast utan hjälp av magi.
Tindómë är hans familiari, en smådrake (Pseudodragon) med förkärlek för sarkasm.

Yep, två arcane casters på tre pers :gremsmile: Och två alver. Ingetdera kanske är särskilt skumt i andras kampanjer, men i min hemkokta värld finns det bara sju andra trollkarlar överhuvudtaget i den kända världen, och alverna lever i isolerade enklaver, skilda från människorna, som de anser vara farliga. Något som slår mig när jag skriver är att så här i kortform ser de ut som rätt grova klichéer. Det är intressant, för de känns inte alls så när vi spelar.

Love the idea, förresten! :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vaddå "inte så charmig"...

...fråga bara... öhhh... jo... öhhh... nä, vänta... jo, fråga min mamma, så får du höra!

Magnus

Targos

Veteran
Men hallå!? Vem spelar Half Orc Barbaren då? Era spel grupper suger ju utan åtminstone 1 Half Orc Barbarian!!

:gremwink:

Quan'talis

Swashbuckler
Om inte mitt minne sviker mig

Det är alldeles för länge sedan jag spelat med min ordinarie spelgrupp (ett och ett halft år – tyck synd om mig, det är därför jag skriver det här), men jag ska försöka i alla fall. Och om det är något jag inte kommer ihåg hittar jag på i stället, det är ändå ingen av er som märker skillnaden...

Samtliga är människor. Jag kommer inte ihåg deras levels, alignments, ability scores och andra förgängliga ting. Kampanjen har inget namn, men kallas informellt "shitload of trouble"

Barbaren Ghord. Spelas/spelades av den i gruppen som är minst intresserad av rollspel (vi tvingade honom att vara med för att jag ville ha fyra spelare). Kommer från en solid medelklassfamilj och heter egentligen Gordon, men han blev barbar i tonåren för att göra uppror mot sin famlj. Han hyser ett sjukligt hat mot kobolder (monstren alltså...) efter en traumatisk barndomshändelse då hans hund blev uppäten. Har på egen hand lyckats starta ett krig mot en lokal koboldstam, vilket i sin tur ledde till att kobolderna slöt en allians med svartalverna och brände ner en stad. Ghord hoppas fortfarande att de före detta stadsborna inte vet att det var hans fel.

Paladinen Peregrine. En alkoholiserad paladin ute för att visa sig värdig sin Paladin's warhorse (eller Horse +1 som den ännu icke existerande kusen informellt kallas). Ser allt i svart och vitt (mest svart) och har en gång hotat döda gruppens trollkarl om denne blir ond. Har lyckats fånga två ghouls i samma nät. Har fällt den klassiska kommentaren "Men nu måste vi ju döda alla byborna så att ingen får veta att vi misslyckats". Håller ibland långa monologer riktade till Pelor. Sjunger i sömnen. Äger tack vare tillfällig sinnesförvirring från spelledarens (min) sida ett protable hole.

Trollkarlen Berzimon (han kan i och för sig heta något annat också). Egoistisk trollkarl som av resten av gruppen misstänks för att vara smyg-ond. Anser att de andra borde vara tacksamma för att han är med. Har en inte helt hälsosam tendens att tortera kobolder (kampanjens mest populära monster hittills, för övrigt). Har eventuellt ett kriminellt förflutet. Han lyckades så småningom vinna de andras förtroende och blev till slut helt accepterad när han hjältemodigt offrade sig i striden mot svartalvernas ledare. Tyvärr avled han under striden, och hans obetänksamma förljeslagare stoppade in honom i ett portabelt hål för att lättare kunna föra honom till närmaste tempel. Vad är det man brukar säga om döda trollkarlar och portaler till andra dimensioner nu igen...? Blev återuppväckt, men är för tillfället försvunnen.

Krigaren Whatshisnameagain (nej, jag minns faktiskt inte). Gruppens mest stabila karaktär, både då det gäller strid och socialt beteende (det kan vara därför jag inte minns vad han heter...). Har inte varit med i kampanjen riktigt från början, men verkar ändå ibland vara den ende som har något slags uppfattning om vart de är på väg och varför. Han blev i sin ungdom soldat för att slippa undan ett arrangerat äktenskap, och jag var just på väg att ge honom hans livs överraskning när kampanjen av olika skäl avbröts tidigare än jag hade tänkt mig... Det finns en liten möjlighet att han är halvalv utan att veta om det (spelaren vet inte heller om det, men om vi får igång kampanjen igen nån gång ska han få avgöra det).

JPS – insåg plötsligt att jag använt ordet 'informellt' två gånger i det här inlägget. Personligt rekord!

Duddmannen

Hero
Samtidigt, i en HELT annan liga...

I den episka kampanjen Fjärran Riken ser laguppställningen ut så här:

Imizael
Half-celestial/Sun Elf, Wizard 5/Incantatrix 17/Archmage 5

Miyamoto Musashi
Half-dragon, Fighter 8/Weapon Master 9/Tempest 10

Dawn
Half-elf, Fighter 5/Wizard 1/Order of the Bow Initiate 7/Deepwood Sniper 7/Arcane Archer 10

K'Chlakk
Thri-kreen, Psion 20/Epic Psion 5

Ah, highpowered, vad jag älskar det!

/Duddmannen

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jämlikhet för orcher

varför kan man inte spela hel orc?

Visst kan man det. Slå upp DMG så skall du se alla olika monster man kan spela. Rent teoretiskt.

Däremot är det inte lika troligt att en sådan rollfigur passar in i varje spelledares kampanj. Därför ingår den rasen inte bland de sju spelarraserna som standard.

/Mikael

Dante

Staff member
Finns i Dragon #293. (nt)

NT = Nominalkatalogiserad Titthålskirurgi

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Jämlikhet för orcher

Jag vill ha ECL på allt, inklusive olika sorters mögel!

Men hur kul är det att spela gulmögel? "Jag sprider mig uppför norra väggen." "Okej, tre veckor senare når du balkongen. Det stod en vakt där." Snacka om rollgestaltning. :gremlaugh:

/Mikael

Boobis

Warrior
Re: Vad har ni för rollpersoner i er spelgrupp? ..

I min kampanj finns följande:

Malik. Människa, barbar 9. Är uppvuxen i staden, i en kultur inspirerad från maffia-corsika.

Lucius. Människa, munk 8. Typisk munk :gremsmile:

Razid. Människa, jägare 7, krigare 1. Beduin.

Arim. Alv (reinkarnerad människa) rackare 3, bard 2, krigare 2, skuggdansare 1 :gremwink: Lite av en mix av allt. Hans kultur är romer-inspirerad.

Och inte minst Maliks hund. lvl 3 rackare lvl 2 barbar, 2 nivåer djur ... Malik har ledarskaps-knepet :gremwink:

-J

Man Mountainman

Storsvagåret
Nåja, jag deltar för närvarande i två D&D-spelgrupper, och rollpersonerna är som följer i de båda.

SPELGRUPP 1
============

Förutom jag själv, Fatima Hamoud, level 2 Human sorcerer med jättestora bröst (Med charisma 18 är det lätt att falla för frestelsen) så har vi en halfling cleric, en halfling druid och en human wizard. Jag vet inte vad de heter (herregud, vi har hunnit spela ett möte) eller vilket lynne de har (som sagt) men det lär ju visa sig.

SPELGRUPP 2
============

Här spelar jag själv en gnomdruid på lvl 2. Mina käcka kamrater omfattar en mänsklig magiker, en mänsklig psioniker, en halvalvspräst och, slutligen, en halvorksbarbar. Återigen är jag helt obekant med vad de heter eller hur de beter sig, men jag kan avslöja att en av dem har en tam hamster och något av ett Ranma 1/2-syndrom.

VanDahl

Veteran
Men...

...den där dvärgen måste vara exeptionellt okarismatisk eftersom att det minsta en rollperson kan ha i en grundegenskap, oavsett hur mycket minus man får från rasen 3 enligt PHB (eller?).

Ett av fulträdets offer? :gremsmirk:

Storuggla

Champion
Re: Vad har ni för rollpersoner i er spelgrupp? ..

"Förutom jag själv, Fatima Hamoud, level 2 Human sorcerer med jättestora bröst (Med charisma 18 är det lätt att falla för frestelsen)"

Du, det där fick mig att skratta högt det. Själv brukat jag göra tvärt om, jag har nämligen fått för mig att de bara är i vägen om man ska gömma sig/klättra/förklä sig eller använda Tumble :gremtongue:

" så har vi en halfling cleric, en halfling druid och en human wizard. Jag vet inte vad de heter (herregud, vi har hunnit spela ett möte) eller vilket lynne de har (som sagt) men det lär ju visa sig."

Eh... enbart trollkarlar och magijönsar? Inga fighters? Inga rogues? Va görcoolt! ^_^d

"Här spelar jag själv en gnomdruid på lvl 2. Mina käcka kamrater omfattar en mänsklig magiker, en mänsklig psioniker, en halvalvspräst och, slutligen, en halvorksbarbar. Återigen är jag helt obekant med vad de heter eller hur de beter sig, men jag kan avslöja att en av dem har en tam hamster och något av ett Ranma 1/2-syndrom."

Gnom. Bra. Gnomer är coola. Men... Ranma 1/2-syndrom? Menar du att han blir en kvinna vid kontakt med vatten eller att han har en hoper fästmöer som jagar honom?

Storuggla, "Pigtailedgirl, fly into my arms!"

Dante

Staff member
Nähä du! ...

Det där gäller bara Int (för att ingen half-orc ska bli lika smart som en kråka eller något annat djur med 2 i Int). Övriga egenskaper kan understiga 3 efter att rasmodifikationerna dragits ifrån (se Ability Adjustments, s. 11 i PH).

Så jag tycker Magnus ska vara glad. Jag menar, teoretiskt sett hade han kunnat få Cha 1.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Nähä du! ...

Det är ju de där riktigt låga värdena som kan göra rollfiguren riktigt minnesvärd.

I den förra spelgruppen jag hade fanns det en präst med Händighet 5, en magiker med Visdom 4 och en krigare med Fysik 4... :gremshocked:

Den sistnämnda hade en förkärlek för riktigt stora rustningar... :gremlaugh:

/Mikael