Nekromanti Vad har ni som mini på karaktärsblad?

MrG

Swashbuckler
Oavsett om det är systemlöst, friform, forge, hemmabygge eller egnablad till befintligt system, vad vill ni ha med om ni får önska?

Själv brukar det bli:
Namn
Spelarens namn
Kön
Ålder
Utseende (illustration)
Färdigheter (vad den är bra och dålig på)
Xp (även om jag inbland undrar varför, så skrivs det nästan alltid med)

För mig känns det minimalsistkiskt lagom, men sedan ser man saker som Prime Time Adventure som saknade en del av punkterna och hade andra istället. Vilket väkte frågan vad som ni känner som mini.

Sedan finns det alltid massa godis som man kan lägga till, själv brukar jag ofta ha någon kampanjgodis som kan vara allt från karta över karaktärens bostad, till valspråk eller något annat, designat för att man ska klura ett steg extra på sin karaktär.

Krille

Super Moderator
Egentligen vill jag bara ha två saker på rollformuläret:

Persondata: Grundläggande persondata om rollpersonen. Namn, ålder, kön, och så vidare.

Speldata: De uppgifter som regelsystemet behöver för att fungera. Det kan vara färdigheter, grundegenskaper, viss utrustning (vapendata för snabbreferens till exempel) och hälsostatus.

Resten ser jag faktiskt på separata papper. I vissa fall så kan det vara aktuellt med ett separat formulär: exempelvis så brukar saker som magi hamna på separata blad i mina spel, eftersom det bara är magiker som har nytta av den biten av rollformuläret.

anth

Vetefan
Vi har faktiskt börjat med två sidor rollspelsformulär.

Ett permanent formulär:
- Spelets namn, spelledarens namn, kampanjens namn, datum då rollpersonen skapades, spelaren namn.
- Rollpersonens; namn, ras, kön, ålder, kort beskrivning av rollpersonens utseende och personlighet (med tillhörande illustration om det finns någon i spelgruppen som kan teckna).
- Grundegenskaper, färdigheter och specialförmågor, vänner, och "permanent" utrustning.
(det brukar dessutom finns med ett par citat som rollpersonen kläckt ur sig).

Ett "kladd-formulär" med:
- Kroppspoäng
- Erfarenhetspoäng
- Magipoäng (om sådant används)
- Pengar
- Mat och vattenransoner
- Ammunition

Normalt så är "kladd-formuläret" förstört efter 3-4 spelomgångar och då tar man bara ett nytt formulär, medans själva rollpersonsformuläret brukar se helt oförstört ut.

Rising

Vila i frid
Oavsett om det är systemlöst, friform, forge, hemmabygge eller egnablad till befintligt system, vad vill ni ha med om ni får önska?
En ruta för bild och ett fält för en lite längre beskrivning.

Jag är inte så förtjust i frågor&svar i stil med:
Kön: Man
Civilstånd: Ogift
Sexualitet: Homo
Hårfärg: Askgrå
Hårlängd: Ner till axlarna
Ögonfärg: Hasselnötsbruna

osv... Utan jag väljer hellre att ha ett öppnare fält där man själv kan välja hur man vill beskriva sin rollperson. Typ; jag beskriver hellre rollpersoner såsom "Beata ser ut att nyss ha klivit ut ur en skämtteckning från Gary Larsson: Tjockbågade glasbågar av skolfröken-modell - som en jättelik fjäril på hennes näsrot; storblommig formlös klänning i färgkombinationer som förmodligen är illegala; och smala blodrött målade läppar - som gjorda för att snörpas. Det enda som upphöjer hennes öde från fars till tragedi är blott avsaknaden på kossor."

Det är svårt att utforma enskilda fält för att få med det viktiga i ett sådant personporträtt.

I övrigt: Sånt hon kan. Inte något hon bär med sig eller förfogar över. Jag hatar suddgummifnus på formulären och över spelbordet. Det kan man ta på en lapp vid sidan om. På baksidan av dessa har jag förresten helst (fast det är ett internskämt) en Dödslista över nedgjorda monster och en Ligglista med brudar/hunkar som dragits över. Om det är ett bra rollspel så blir ligglistan alltid längre än dödslistan. :^)

MrG

Swashbuckler
På baksidan av dessa har jag förresten helst (fast det är ett internskämt) en Dödslista över nedgjorda monster och en Ligglista med brudar/hunkar som dragits över. Om det är ett bra rollspel så blir ligglistan alltid längre än dödslistan. :^)
Bra idé! Dödslista har jag haft förr, men en ligglista... kanon för såpakampanjer, nästan värt att satsa en kampanj bara som ursäkt för att ha en ligglista på karaktärsbladen :gremblush:

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Om det är ett bra rollspel så blir ligglistan alltid längre än dödslistan. "

Oavsett vilken rollperson man skapar? Stackars Beata verkar i alla fall inte ha det särskilt lätt. :gremsmile:

Storuggla

Champion
"På baksidan av dessa har jag förresten helst (fast det är ett internskämt) en Dödslista över nedgjorda monster och en Ligglista med brudar/hunkar som dragits över. Om det är ett bra rollspel så blir ligglistan alltid längre än dödslistan. :^)"

Jag har för mig att Dr_Graevling och hans anhang lirade Playelf och hade en dylik lista. Frags och Shags. Och Frags ledde inte. Alls. Någonsin.
Eller så minns jag potatis.

Storuggla, vill spela lesbiskkattflickeninjastrippa

Rising

Vila i frid
Oavsett vilken rollperson man skapar? Stackars Beata verkar i alla fall inte ha det särskilt lätt.
Du tycker hon verkar särskilt blodtörstig? Jag lovar att hon nuppar mer än vad hon pryglar. (Eller så är det bara jag som tänder på sådana där skolfrökenglasögon och därför anser att vem som helst borde kunna få till det med sådana på snoken)

Gah! Du fick mig att OT:a! (gömmer sig)

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, jag skulle inte ha så mycket mer än vad du nämner i ditt inlägg. Den enda skillnaden är att jag skulle skippa xp-delen helt faktsitk.
Annars så skulle jag allt anant som du nämner.

Dr_Graevling

Veteran
Tjaaa, vad jag minns så var det ingen potatis inblandad i mina Shags i alla fall. Men nog ledde shags överlägset. Tror det bara var en karaktär som hade fler frags. Tråkig typ. :gremwink:

Dr_Graevling, som nästan spelat lesbiskkattflickeninjastrippa

Storuggla

Champion
"Tjaaa, vad jag minns så var det ingen potatis inblandad i mina Shags i alla fall. Men nog ledde shags överlägset."

Hmm. Jag minns Michelle, den engelska spionen. Fast där fanns ingen lista, förvisso.

Storuggla, rumble roses xx the rpg