Vad heter det om man spelar flera olika spel samtidigt?

Genesis

Ni dés ni maître
Har funderat på att prova detta. Tanken är att varje spelare följer reglerna av olika spel. Så en gör en rollperson i Gastkammaren och spelar efter de reglerna, en annan gör en från Om natten är alla katter grå, en tredje Kaffe tillsammans och så vidare. Men vad ska man kalla det? Jag tänker ”potpurri” eller kanske ”mischmasch”.

Vi gjorde detta med brädspel i min ungdom, typ Kampen om citadellet plus Talisman, men jag minns inte om vi kallade det för något, annat än typ ”Kampen om talismanen” eller så.

Lanina

Oneironaut
Jag försökte mig på något liknande ett antal år sen. Det vill säga, alla spelare plockade rollpersoner från tidigare kampanjer de spelat - inklusive deras rollformulär från olika system. Och sen spelade vi tillsammans. Det krävde en del snabbtänkthet för min del i hur man skulle hantera strider mot gemensamma fiender osv.

Tror jag kallade det för en "crossover", men ett svenskare namn vore ju kul att ha också.

Genesis

Ni dés ni maître
Les Croniques de Sainte Clervie gör detta i grundspelet, för övrigt, vilket är ballt. Olika klasser har olika regler, och ibland interagerar dem. Typ en spelare kan ge ett kort till en annan, men mottagaren kanske använder törningar eller markörer istället för kort. Spelet ger inga svar på hur det ska hanteras. Det tycker jag är ballt!

clarence redd

FrostByte Books
Vi kopplade ihop brädspelen Finans och Oljan. Det blev kul. Att lägga till ett rollspel hade nog blivit bra. Annars använder jag ofta Microscope för den stora skalan och BRP för PC-skalan, men inser att det nog inte riktigt är vad tråden handlar om.

Både mashup och crossover är bra begrepp. Kanske spelmix eller spelkombo på svenska? Eller hybridspel?

Last edited: