Nekromanti Vad inebär a,b och c handlingar i rollspel

Niklas73

Skapare av Starchallenge
...undrar jag lite försynt i kanske fel forum men är bara ute efter ett snabbt svar då google inte riktigt ville...

Rising

Vila i frid
Var har du sett det någonstans?

A- resp. B-färdigheter känner jag till, men det finns mig veterligen inga C-färdigheter. Och a-, b- eller c-handlingar har jag aldrig hört talas om.

Jag hjälpter dig gärna leta om du visar i vilket sammanhang du sett det.

Krille

Super Moderator
A B C - du är i mina tankar

A- resp. B-färdigheter känner jag till, men det finns mig veterligen inga C-färdigheter. Och a-, b- eller c-handlingar har jag aldrig hört talas om.
Niklas73 tänker nog på det här inlägget, där du nämner att sociala färdigheter skulle kunna vara c-färdigheter och användas på ett tredje sätt i din signatur.

I vilket fall som helst, för att svara på Niklas fråga, A- och B-färdigheter är som i Expert. A-färdigheter är sådana man slår mot för att få fram lyckat respektive inte lyckat. B-färdigheter är sådana (eventuellt med en kortare skala) som man tittar på för att avgöra vad man kan. Hantverksfärdigheter skulle vara typiska B-färdigheter. C-färdigheter skulle enligt signaturen vara sociala färdigheter, som man använder helt annorlunda. Om jag tillåts spekulera så skulle de till exempel vara riktlinjer för hur spelaren ska rollspela sin rollperson samt hur mycket hjälp på traven rollpersonen får av spelledaren.

A-, B- och C-handlingar är förstås handlingar med A-, B- respektive C-färdigheter. Exempel skulle kunna vara klättra upp för en vägg (lyckas eller inte lyckas), tillverka en stol (hur bra kan du tillverka en stol) samt förföra (hur lättflörtad ska spelledaren spela spelledarpersonen givet spelarens färdighetsvärde).

Personligen tycker jag att A-, B- och C-färdigheter är fullständigt knas. Däremot tycker jag att A-, B- och C-handlingar är rätt OK, även om namnen på dem är skitsunkiga.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: A B C - du är i mina tankar

Jag läste i ett inlägg angående skador följaden:

"”Mina ögon! Mina ögon!”
Att förblinda eller på övrigt sätt distrahera motståndaren med en mantel, vildsamt svingad lykta, sejdel öl, etc., är en a-handling, en attack med Tillhygge eller Kast och S12. Den gör vanligtvis ingen skada, men den anfallne måste göra ett VIL-slag som ett T-slag mot anfallsslaget – misslyckas han tappar han koncepterna och kan inte ta några andra handlingar än b-handlingar den här rundan.
"

...vilket jag kanske skulle nämnt från början.

Gondica nämns i början av inlägget så därför tror jag det hör dit.

/Niklas som blev glad över att Anna Book fick göra comeback men kommer falla i Globen. Ja! Mot Ark!

Krille

Super Moderator
Re: A B C - du är i mina tankar

Gondica nämns i början av inlägget så därför tror jag det hör dit.
Då är det ju en Gondica-specifik fråga, som hör hemma i Gondica-forumet och förmodligen besvaras i Gondicas regelbok.

Nightowl

Champion
Jag vet inte om det är det du tänker på, men i Gondicas stridssystem är en a-handling en vanlig handling i strid, en b-handling är en defensiv handling, en c-handling är en avvaktande handling och en d-handling är en "speciell" handling vilket oftast innebär att den tar en hel runda.

A-handlingar kan man utföra hur många man vill, men varje handling efter den första ger - 1 tärning på alla följande slag, kumulativt, så detta gäller bara om man har ett oändligt färdighetsvärde. De utförs som en serie handlingar på ens inititativ. Exempel: Slå nån på käften.

B-handlingar är liknande - de ger ett kumulativt avdrag. De kan utföras på vems initiativ som helst, men kan bara användas för att försvara sig mot någon annans handling. Exempel: Ducka en käftsmäll.

C-handlingar innebär att man inte handlar på sitt initiativ utan avvaktar (duh!). Gör man det får man inte göra några A-handlingar. Exempel: Sikta på dörren; om någon kommer in genom den skjuter jag.

D-handlingar är oftast grejer som tar hela rundan. De brukar inträffa/utföras på ens initiativ. Gör man en D-handling får man inte heller göra några A-handlingar. Exempel: Dra mitt vapen om jag har det undanstoppat.

Erik, klokare nu?