Jag vet inte om det är det du tänker på, men i Gondicas stridssystem är en a-handling en vanlig handling i strid, en b-handling är en defensiv handling, en c-handling är en avvaktande handling och en d-handling är en "speciell" handling vilket oftast innebär att den tar en hel runda.
A-handlingar kan man utföra hur många man vill, men varje handling efter den första ger - 1 tärning på alla följande slag, kumulativt, så detta gäller bara om man har ett oändligt färdighetsvärde. De utförs som en serie handlingar på ens inititativ. Exempel: Slå nån på käften.
B-handlingar är liknande - de ger ett kumulativt avdrag. De kan utföras på vems initiativ som helst, men kan bara användas för att försvara sig mot någon annans handling. Exempel: Ducka en käftsmäll.
C-handlingar innebär att man inte handlar på sitt initiativ utan avvaktar (duh!). Gör man det får man inte göra några A-handlingar. Exempel: Sikta på dörren; om någon kommer in genom den skjuter jag.
D-handlingar är oftast grejer som tar hela rundan. De brukar inträffa/utföras på ens initiativ. Gör man en D-handling får man inte heller göra några A-handlingar. Exempel: Dra mitt vapen om jag har det undanstoppat.
Erik, klokare nu?