Nekromanti Vad innebär termen Sword and Sorcery?

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Vad jag trodde: fantasyspel/böcker/filmer etc. som handlar om krigare och magiker (Sword and Sorcery) som är ute på uppdrag som inte världens öde hänger på.

Nu vet jag inte längre.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
Tomatalven said:
Vad jag trodde: fantasyspel/böcker/filmer etc. som handlar om krigare och magiker (Sword and Sorcery) som är ute på uppdrag som inte världens öde hänger på.

Nu vet jag inte längre.
Världens öde kan mycket väl hänga på hjälten i S&S eller i alla fall ha en mycket viktig roll för dess framtid i det långa loppet. Tänker exempelvis på Conan i Hour of the Dragon och Elric. Det stora kännetecknet är S&S väldigt episodiska natur. Ofta med fokus på själva hjältens mål och strävanden. Eller ibland just dennes avsaknad av mål och strävanden utöver penger, att de är egoistiska adrenalinjunkies och att de inte ska behöva jobba men jobbar som fan om de kan tänkas få ligga. Men det är inte alltid så. S&S hjältar har både noblare(i alla fall en magkänsla för vad som är rätt i slutänden) och själviska motiv. Det speciellt den episodiska formen och den drömmande eskapistiska tonen(ibland även introverta jordnära) jag speciellt förknippar med S&S. S&S hjältar är även, trotts att de är mäktiga i talang och förmåga, rätt mänskliga till sinnes och har ofta existensiella grubblerier.

Magiker som protagonister är tämligen ovanliga i S&S. De är oftast onda eller allmänt mystiska. Elric är dock ett stort undantag(men han är dock präglad av sitt onda melnibonéeiska ickemänskliga arv), men han är av senare datum och de historierna har ett väldigt stort "scope".
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Ta fram paraplyet för här kommer skitstormen.

Innan dess så vill jag dock dela med mig bitar av olika definitioner jag har läst.

1) Väldigt sällan icke-mänskliga folkslag. Finns de med är de nästan uteslutande onda. Onda apmänniskor, onda ormmänniskor, etc.

2) Känslan brukar vara lite förmedeltida (men anakronistisk som fantasy brukar vara). Mer järnålder än medeltid.

3) Även om bilder ofta visar lättklädda Sword & Sorcery-figurer vill jag tillägga att Conan faktiskt bar ringbrynja rätt ofta. Och en hjälm.

4) Magi är farligt, otäckt och gör otäcka saker med dem som brukar det. Säkert symboliskt för droger eller radioaktiv strålning. Överlag: du ska inte pilla på naturlagarna.

5) Är du svart är du ond (enligt Conanböckerna). Bör nog skippas nuförtiden.

6) "Rogues with a heart of gold". Fafhrd & The Grey Mouser är rätt schyssta snubbar ändå. Conan är självisk, men hjälper till ändå (sålänge en snygg brud ber om hjälp). Elric är lite av ett arsel, men han verkar vara rätt hjälpsam emellanåt ändå.

7) Som det har nämnts tenderar berättelserna att vara mer begränsade i sitt omfång. Kanske mer "Måste plundra det här stället för att betala av barnotan" än "Måste slänga ringen i Mount Doom för att rädda världen".

:gremcool: Alkemi! Lotusblommor! Asiat-analoger som kokar ihop opium-analoger!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,544
The term "sword and sorcery" was first coined in 1961, when the British author Michael Moorcock published a letter in the fanzine Amra, demanding a name for the sort of fantasy-adventure story written by Robert E. Howard. He had initially proposed the term "epic fantasy". However, the celebrated American sword-and-sorcery author Fritz Leiber replied in the journal Ancalagon (6 April 1961) suggesting, "sword-and-sorcery as a good popular catchphrase for the field". He expanded on this in the July 1961 issue of Amra, commenting:
I feel more certain than ever that this field should be called the sword-and-sorcery story. This accurately describes the points of culture-level and supernatural element and also immediately distinguishes it from the cloak-and-sword (historical adventure) story—and (quite incidentally) from the cloak-and-dagger (international espionage) story too! (Fritz Leiber, Amra, July 1961)
Though not explicitly mentioned in Leiber's letter, the originally Italian film genre known as "sword and sandal", depicting heroic adventures in settings derived from the Bible or Greek mythology, was at the peak of its popularity in the US at the time when the letter was written.
Since its inception, many attempts have been made to redefine precisely what "sword and sorcery" is. Although many have debated the finer points, the consensus characterizes it by a strong bias toward fast-paced, action-rich tales set within a quasi-mythical or fantastical framework. Unlike high or epic fantasy, the stakes tend to be personal, the danger confined to the moment of telling.[3] Settings are typically exotic, and protagonists often morally compromised.[4]
Many sword and sorcery tales have been turned into a lengthy series of adventures. Their lower stakes and less-than world-threatening dangers make this more plausible than a repetition of the perils of epic fantasy. So too does the nature of the heroes; most sword-and-sorcery protagonists, travellers by nature, find peace after adventure deathly dull.[5] At one extreme, the heroes of E. R. Eddison's The Worm Ouroboros grieve for the end of the war and that they have no more foes equal to those they defeated; in answer to their prayers, the gods restore the enemy city so that they can fight the same war over again.[6]
Wikipedia har som vanligt svaret :gremsmile: Länk
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Men varför heter det Sword and SORCERY om huvudpersonerna sällan är magiker? Kan man förklara definitionen av S&S på några rader?

Edit: såg inte de senare inläggen. Nu fattar jag liite mer, men frågan återstår.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,544
Tomatalven said:
Men varför heter det Sword and SORCERY om huvudpersonerna sällan är magiker? Kan man förklara definitionen av S&S på några rader?
Eftersom Sword & Sandal var en stor populär grene och man ville rida på den vågen. Plus, Moorcock var med och kom på titlen och hans huvudperson var en magiker
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
God45 said:
Tomatalven said:
Men varför heter det Sword and SORCERY om huvudpersonerna sällan är magiker? Kan man förklara definitionen av S&S på några rader?
Eftersom Sword & Sandal var en stor populär grene och man ville rida på den vågen. Plus, Moorcock var med och kom på titlen och hans huvudperson var en magiker
Hjältar med svärd och skurkar som är trollkarlar.. :gremsmile:
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
Arfert said:
God45 said:
Tomatalven said:
Men varför heter det Sword and SORCERY om huvudpersonerna sällan är magiker? Kan man förklara definitionen av S&S på några rader?
Eftersom Sword & Sandal var en stor populär grene och man ville rida på den vågen. Plus, Moorcock var med och kom på titlen och hans huvudperson var en magiker
Hjältar med svärd och skurkar som är trollkarlar.. :gremsmile:
Sammanfattas nog bäst så :gremgrin:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,544
Nah, det sammanfattas bäst så här:

To crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.
:gremlaugh:
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
God45 said:
Nah, det sammanfattas bäst så här:

To crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.
:gremlaugh:
nah det där är ju ett bastardiserat Ghengis Khan citat. :gremtongue:
Har inget med S&S att göra
:gremwink:
Men det förtar inte dess faktor av awesome.
Tomatalven said:
Ok conan alltså.
Tja, det var ju Conans författare R.E Howard som praktiskt sett skapade genren. Modellerat efter klassiska äventyrshistorier såsom Dumas, Tarzan&John Carter av E.R.B, Tusen och En Natt, fornnordiska och keltiska sagor, antik historia, samtida pulpförfattare såsom Lovecraft(som i sin tur plockade en del från Howard) etc.
Så ja Conan novellerna är arketypiska S&S historier. Dock hade Conan flera föregångare skapade av Howard, såsom Kull.
 
Top