Nekromanti Vad jag gjorde i stället för att besöka LinCon …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Eftersom LinCon-ledningen var korkade nog att lägga konventet samtidigt som Hultsfredsfestivalen ägnade jag (och Magnus Seter och Chrull) halva förra veckan åt följande:

Torsdag:
Vi började med att se några låtar med Andreas Tilliander för att sedan i raskt tempo avverka Gåte, Bergman Rock, Mando Diao, Ane Brun och Sharif. Sedan var vi tvungna att ta en paus för att forsla vår packning till den villakällare där vi skulle bo. Vi kom åter i tid för att ta ett par öl innan det var dags att hoppa till de irländsk-amerikanska folkpunkarna Flogging Molly. Sedan såg vi Hellacopters, Le Tigre, Marilyn Manson, 64revolt, Turbonegro och M.I.A. Vi avslutade med The Ark och Mastodon.

Fredag:
Silverbullit, Jenny Wilson, öl, Immortal Technique, Tori Amos, Richard Buckner och Timo Räisänen avverkades på tre och en halv timme. Därefter The Tears, Lars Winnerbäck, The Donnas, Vive La Fête, The Tourettes, Slayer och Sahara Hotnights. Efter det såg vi lite The Magic Numbers, Frida Hyvönen, Robyn och väldigt mycket Nine Inch Nails (Chrull såg hela konserten med ett lyriskt uttryck i ansiktet, medan jag och Magnus passade på att se lite av Isolation Years och Consequences under tiden) Sedan öl, Moneybrother, Mattias Alkberg BD, Ana International Penetrator, och avslutningsvis en mycket försenad (och ganska trist) Snoop Dogg.

Lördag:
Vi startade med Anna Terheim för att sedan se otroligt svängiga USCB Allstars och småtråkige Brendan Benson. Därefter var det dags för festivalens höjdpunkt: The Kristet Utseendes återföreningsspelning (ärligt talat var de roligare än de var bra, men i alla fall). Vi hann även se slutet av Timbuktu innan det var dags för festivalens 20-årsjubileumskavalkad där bl.a. Joppe Pihlgren (Docenterna), Olle Ljungström, José Gonzales, Bo Sundström (Bo Kaspers orkester), Maria Andersson (Sahara Hotnights), Anders Wendin (Moneybrother), Freddie Wadling, Nina Natri och Nix Wahlgren (The Nomads) framförde varsin coverlåt. Alltihop presenterat av Allram Eest – måttligt kul. Sedan hörde jag och Chrull hela Doktor Kosmos-konserten från ölserveringen (hade vi rest oss upp och gått sju meter hade vi även sett dem, men det var sååå skönt att sitta ned ett slag). Därefter Håkan Hellström, Path of No Return, Sator, System of a Down, Tegan & Sara. Öl igen. Looptroop och The Hives.

Summa summarum: 53 konserter (för att det ska räknas måste man se minst tre hela låtar – annars hade jag även sett Suburban Kids with Biblical Names).

Inget rollspelskonvent i världen kan vara roligare än detta. Så lägg för guds skull LinCon någon annan helg nästa år!

Hunk

Hero
Imponerande! När jag senast var på Hultsfred (tror det var 94) såg jag nog inte en enda konsert...

Feuflux

omjonasson.se
Re: Vad jag gjorde i stället för att besöka LinCon

Inget rollspelskonvent i världen kan vara roligare än detta. Så lägg för guds skull LinCon någon annan helg nästa år!

Låter toppen. :gremsmile:
LinCon är (enligt deras egen folder) tillbaka på kristi flygare nästa år så du kan vara lugn.

Johan K

Gammal & dryg
Imponerande lista med band !!

Måste ju bara säga att jag är lite småimponerad av att ni han se så många band. Jag skulle absolut inte hina med det hela.. :gremtongue:
Antar att ni hade det lika trevligt som jag hade det på LinCon..

/ Johan K, som börjar komma ikapp med sovandet..

Dante

Staff member
Re: Imponerande lista med band !!

Många?

Bah! Vi slöade ju en massa. :gremsmile:

Förra året såg jag 63 band. :gremsmirk: Fast då var jag där utan kompisar, så det blev betydligt färre ölpauser.

Ceram

Hero
(för att det ska räknas måste man se minst tre hela låtar – annars hade jag även sett Suburban Kids with Biblical Names).
Vad hade SUKWBN gjort för att förkäna detta? jag har tre låtar i datorn och dom är ju finfina.

Jag var sugen att åka ned till Hultsfred när jag hörde att system of a down skulle spela men eftersom min bandlista hade varit lite åt det där hållet så orkade jag inte. Eller rättare sagt jag har ingen polare som jag vill ha med mig som skulle ha orkat bli medsläpad av mig till 45 konserter och jag gör inte sånt själv liksom :gremtongue:

/Ceram, segot själv.

Dante

Staff member
Re: Vad jag gjorde i stället för att besöka LinCon

Vad hade SUKWBN gjort för att förkäna detta?
De avslutade konserten innan jag hann se mer än två låtar.

Organ

Out of time, out of mind
Fan vad avis jag är! :gremfrown:

Vilka var bäst av dem ni såg?

/Anders (som av dem på listan helst skulle sett Mastodon)

Dante

Staff member
Bäst i Hultsfred 2005 …

Mastodon var bra (tunga som satan), men de bästa spelningarna tycker jag nog (förmodligen överraskande för dig) att USCB Allstars, Looptroop och Flogging Molly (just den var kanske inte så överraskande) stod för.

Jag gillade även The Magic Numbers (som var precis sådär sammetsröstade och hippielurviga som tidningarna skriver).

Gåte var också bra. Norsk folkrock (som Garmarna eller Hedningarna ungefär, fast dubbelt så rockiga) med en skir liten sockersöt sångerska.

Sedan var det förstås kul att se Sator igen, även om jag naturligtvis inser att de är gubbrock nuförtiden (vilket jag antar att även de själva inser efter att all publik under tjugofem gått under de tre första låtarna).

Besvikelser var bl.a. Snoop Dogg, System of a Down och Marilyn Manson (som någon tidning skrev [fritt ur minnet]: Det krävs mer än en man i korsett och smink för att vara upprörande i de småländska skogarna).

Du får se till att hänga med oss ner nästa år. Då ska vi se ännu fler band.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Bäst i Hultsfred 2005 + Organs hårdrocksgnäll

Mastodon var bra (tunga som satan)
Något annat hade förvånat mig. De är något så sällsynt som ett band som är hårdare än Honken men som fortfarande svänger. Det är annars det faktum som fått mig att dra ner på min tidigare så intensiva metalkonsumption: nämligen det att det i alltför många fall helt enkelt inte svänger. Det är förövrigt hemligheten till att Black Sabbath (efter dryga 35 år) fortfarande är det bästa Metalbandet branschen nånsin framkrystat: Det kan vara hur hårt och tungt som helst men det blir helt verkningslöst om det inte får lyssnaren att stampa takten.

Jag gillade även The Magic Numbers (som var precis sådär sammetsröstade och hippielurviga som tidningarna skriver).
De var jag också jäkligt nyfiken på. Din åsikt om dem och deras framträdande verkar annars stämma med vad de flesta tyckt hittills.

Gåte var också bra. Norsk folkrock (som Garmarna eller Hedningarna ungefär, fast dubbelt så rockiga) med en skir liten sockersöt sångerska.
De kände jag bara till till namnet men hade ingen koll på vad de höll på med. Låter intressant.

Sedan var det förstås kul att se Sator igen
Sator är det alltid kul att se. Det är troligtvis det band jag sett flest gånger (i konkurrens med Köttgrottorna och Bröderna Marx).

även om jag naturligtvis inser att de är gubbrock nuförtiden (vilket jag antar att även de själva inser efter att all publik under tjugofem gått under de tre första låtarna).
Visst är det ett elände att vakna upp en morgon och inse att man inte är 17 år längre? Jag räknar själv med att göra det vilken dag som helst :gremgrin:

Du får se till att hänga med oss ner nästa år. Då ska vi se ännu fler band.
Hade makterna och omständigheterna varit på min sida hade jag hängt med i år. Men nu är ju som bekant tingen som de är :gremsuck:

/Anders