Rickard
Urverk speldesign
Jag vet att det finns ett d20-forum, men det här är mest en plojtråd där det är roligare om fler hänger på.
Det snackas rätt mycket om nästa version av Dungeons and Dragons. Jag hörde folk tala om det vid lunchrasten på jobbet, jag såg en gammal dam följa en blogg med sin iPad, det har till och med smugit sin in i populärkulturen där de diskuterade det senaste om fast DC i Adams show.
Här är några saker med DnD Next som jag har hört som jag tyckte var ballt.
För att tydliggöra att hit points är abstrakta och kan vara allting ifrån uthållighet och utmanövrering till blodvite kommer skaparna att göra en regel där blodvite inte får bli beskriven förrän den skadade har förlorat hälften av sina hp och blir bloodied. Ja, de har alltså gjort ordet mer bokstavligt i det regeltillägget.
En annan sak är att föremål levlar med rollpersonen. Så är du level 3 thief så är din dolk det också, vilket öppnar upp för nya powers där du har din samling av dolk-powers och din samling av shuriken-powers. Det här gör att classer inte längre är lika statiska, utan istället kommer föremålen avgöra vad rollpersonen kan åstadkomma.
En av skaparna minns att han spelade DnD mycket under de kortare skolrasterna och det kommer att förändra spelet till att bli ett mer pickup-spel. Jag är nyfiken på hur de kommer att klara av det, särskilt med tanke på det där med utrustning och powers. Det kan eventuellt också göra att spelet blir mer nybörjarvänligt.
/Han som undrar vad andra har snappat upp från folk som har pratat om spelet på stan
Det snackas rätt mycket om nästa version av Dungeons and Dragons. Jag hörde folk tala om det vid lunchrasten på jobbet, jag såg en gammal dam följa en blogg med sin iPad, det har till och med smugit sin in i populärkulturen där de diskuterade det senaste om fast DC i Adams show.
Här är några saker med DnD Next som jag har hört som jag tyckte var ballt.
För att tydliggöra att hit points är abstrakta och kan vara allting ifrån uthållighet och utmanövrering till blodvite kommer skaparna att göra en regel där blodvite inte får bli beskriven förrän den skadade har förlorat hälften av sina hp och blir bloodied. Ja, de har alltså gjort ordet mer bokstavligt i det regeltillägget.
En annan sak är att föremål levlar med rollpersonen. Så är du level 3 thief så är din dolk det också, vilket öppnar upp för nya powers där du har din samling av dolk-powers och din samling av shuriken-powers. Det här gör att classer inte längre är lika statiska, utan istället kommer föremålen avgöra vad rollpersonen kan åstadkomma.
En av skaparna minns att han spelade DnD mycket under de kortare skolrasterna och det kommer att förändra spelet till att bli ett mer pickup-spel. Jag är nyfiken på hur de kommer att klara av det, särskilt med tanke på det där med utrustning och powers. Det kan eventuellt också göra att spelet blir mer nybörjarvänligt.
/Han som undrar vad andra har snappat upp från folk som har pratat om spelet på stan