Nekromanti Vad jag har hört om DnD Next

Rickard

Urverk speldesign
Jag vet att det finns ett d20-forum, men det här är mest en plojtråd där det är roligare om fler hänger på.

Det snackas rätt mycket om nästa version av Dungeons and Dragons. Jag hörde folk tala om det vid lunchrasten på jobbet, jag såg en gammal dam följa en blogg med sin iPad, det har till och med smugit sin in i populärkulturen där de diskuterade det senaste om fast DC i Adams show.

Här är några saker med DnD Next som jag har hört som jag tyckte var ballt.

För att tydliggöra att hit points är abstrakta och kan vara allting ifrån uthållighet och utmanövrering till blodvite kommer skaparna att göra en regel där blodvite inte får bli beskriven förrän den skadade har förlorat hälften av sina hp och blir bloodied. Ja, de har alltså gjort ordet mer bokstavligt i det regeltillägget.

En annan sak är att föremål levlar med rollpersonen. Så är du level 3 thief så är din dolk det också, vilket öppnar upp för nya powers där du har din samling av dolk-powers och din samling av shuriken-powers. Det här gör att classer inte längre är lika statiska, utan istället kommer föremålen avgöra vad rollpersonen kan åstadkomma.

En av skaparna minns att han spelade DnD mycket under de kortare skolrasterna och det kommer att förändra spelet till att bli ett mer pickup-spel. Jag är nyfiken på hur de kommer att klara av det, särskilt med tanke på det där med utrustning och powers. Det kan eventuellt också göra att spelet blir mer nybörjarvänligt.

/Han som undrar vad andra har snappat upp från folk som har pratat om spelet på stan

Jag vill inte lyssna för mycket på vad som sägs om detta spel då WOTC alltid sagt att denna version ska bli modulär.

Om jag fattat dem rätt så skulle tex. "utrustnings-levlar"-biten du nämnar kunna vara en del av en modul som jag kommer använda, eller inte.

Jag tycker D&D är så svårt att spekulera på grund av denna moduläritet, eftersom det innebär (och det är något det eftersträvar) att DITT D&D5 inte kommer vara så likt MITT D&D5.

Men för att svara på din fråga och egentliga mening med posten: Jag har inte hört ett skvatt från någon förrutom hen den där Internet, det verkar som bara jag i Umeå spelar D&D? Visst jag har hört rykten om att andra köpt böcker i Umeå... men jag börjar tro det är myter och propaganda!

Rickard

Urverk speldesign
Råkade höra ett par tonårsflickor diskutera på bussen in till stan idag.

Jag har hört att skaparna har lyssnat på kritiken som förts om att rundorna kan bli långa och det inte är så roligt att vänta på sin tur. Det här har de bland annat löst genom att ta bort "minor action" och låta många powers vara immediate interrupts också, så att de kan göra sina handlingar i någon annans runda. Det här mynnar ut i mer kombo och mer samarbete mellan spelarna men framförallt att alla hela tiden är med i varandras rundor.

Warlord kommer exempelvis inte bara ge statiska bonusar utan kommer att kunna fördela en hög bonusar mellan de andra rollpersonerna. Den kommer också att ha power (immediate interrupt) som att kunna utse en fiende som inte är leadern som alla får plus på att attackera.

Monster kommer att kunna följa något som kallas för "horde"-regler, där någon i gruppen är ledaren och ger powers till horden. De har sagt att det här kommer att lätta upp hanterandet av fiender, samtidigt göra det till ett spel om att försöka döda ledaren. Dör den, så kommer horden att förlora sina powers (utöver basic attacks). Precis som rollpersonerna kommer leadern även kunna ha immidiate interrups. Det finns en mängd standard powers och sedan olika leader-paket som spelledaren kan använda sig av där alla är värda olika mycket XP. Beroende på level och eventuella skill-slag kommer spelarna att få information om fienden i förväg.

Något som tjejerna var mest exalterad över var att rollpersonerna kommer att kunna få välja backgrounds där de får bonus när de rör sig i området som bakgrunden handlar om. Det här kan spelledaren sedan använda sig av för att skapa äventyr. Det finns vissa generella som "tjuvgille", "alvfödd" och så vidare men också backgrounds för specifika geografiska platser, så att spelledaren kan exempelvis säga "Ni får välja bland Eberron-backgrounds". Backgrounds kan också bli upplåsta och köpta istället för feats, beroende på vad rollpersonerna gör. Jag inbillar mig att de fungerar lite som achievements.

/Han som undrar om monster kommer finnas som backgrounds, som "troll slayer", "dragon slayer" etc.

Dum Panda

Warrior
Jag har ALDRIG hört någon prata rollspel på stan...
Allra minst tonårstjejer, var bor du egentligen?!

G

Guest

Guest
Satt och fikade med min mormor som exalterat berättade om det senaste samtalsämnet i hennes spelgrupp. De är ett gäng tanter som träffas en gång i veckan och lirar ett par encounters i 4th edition. Hur som helst så hade någon av damerna snappat upp att vapenskadan i D&D Next är av spelaren valbar. Jaha, tänker ni, varför slår man inte bara alltid d12 då?

Jo, det är nämligen så att kopplat till vilken tärning man får spelledaren ett antal rage-points som denne kan använda för att aktivera specialförmågor hos motståndaren. Slår man med en stor tärning ofta kommer monstret man slåss potentiellt slå tillbaka med något riktigt farligt.

G

Guest

Guest
Dum Panda said:
Jag har ALDRIG hört någon prata rollspel på stan...
Allra minst tonårstjejer, var bor du egentligen?!
Frågan är väl snarare var du bor. Jag tycker att man knappt kan gå utanför dörren utan att höra någon snacka om D&D. Börjar fan bli lite drygt.

Här om veckan såg jag till exempel några stureplansstekare sitta på en uteservering och lira lite med värsta sortens miniatyrer och terräng. Givetvis med en handfull silikonpumpade blondiner hängades runt bordet.

RasmusL

Champion
Visst, men de tär nog abra en fluga som blåser över, hoppas jag iaf, det är inte riktigt lika tilltalande att spela rollspel när alla andra gör det.
OM jag spelar DNDn kommer jag lätt köra modulversionen utan grundegenskaper, verkar vara riktigt najs.

anth

Vetefan
Hörde ett par damer i djurbutiken, närmare bestämt vid kattsandshyllan, diskutera DnD Next.
En av dem hade tydligen hört att WotC skulle trycka böckerna på ett speciellt papper som sög åt sig all skit.

Sodivra

Champion
Jag hörde av min brevbärare att D&D Next skulle ta med sex-moves från Apocalypse World. Wizards har läckt två stycken:

När en cleric har sex med en annan karaktär (PC eller NPC) så får den andre karaktären en vision från gudarna.

När en fighter har sex med en annan karaktär så slår spelaren +wis, och missar han så måste fightern ge sig av ensam bara för att bevisa att det inte är en grej mellan dom.

Äntligen! Vi gav varandra en high-five där i trappuppgången.

anth

Vetefan
Arvidos MC said:
Jag hörde av min brevbärare att D&D Next skulle ta med sex-moves från Apocalypse World.
Jo, jag hörde det också. Tydligen ska de marknadsföra dessa som ett eget märke, helt svarta böcker klädda i latex.
Tanken är att spelbutikerna bara ska ha dessa under disk i kassan så man får fråga efter dem - för att inte puritanska amerikaner ska bli alltför upprörda.

Andy

Vila i frid
Farsan ringde från Bulgarien igår kväll. Han hade haft ett möte med ett par affärsbekanta och dom hade tydligen glidit in på D&D:N.

Någon hade podcastat ett inlägg om att det modulära i systemet har tagit sådana svängar att D20 ska kunna bytas ut mot 3D6 eller 2D10 för de spelargrupper som gillar det mer. Det ska finnas regler som stödjer de olika tärningskombinationerna så att varje tärning betyder något. Används 2D10 så ska varje tärning representera något i slaget, på samma sätt som det kommer göra med 3D6.

Tydligen är D20 hatade i öststaterna så det kan vara en kommersiell grej för att D&D:N ska sälja riktigt bra även där. Bulgarerna gillade farsans tärningssätt han hade med sig.

anth

Vetefan
Elmrig said:
Visst, men det är nog bara en fluga som blåser över
Jag har hört att de ska trycka en deluxe edition med sidor i kopparplåt - för alla fans som är oroliga att deras böcker ska blåsa bort.

anth

Vetefan
Andy said:
Farsan ringde från Bulgarien igår kväll. Han hade haft ett möte med ett par affärsbekanta och dom hade tydligen glidit in på D&D:N.
Jag har även hört att WotC ska ge ut en version på japanska, där alla bilder på rollpersoner är utbytta mot småflickor i skoluniform och alla monster får tentakler.

anth

Vetefan
Jag skypade just med min polare Jimmie Å som var jätteexalterad.
Han hade just läst att tydligen kommer inte half-elf och half-orc finnas med, istället kommer det att finnas en half-breed modul som gör att man kan blanda vilka raser som helst med varandra.

Rickard

Urverk speldesign
Stövelkatten said:
Jo, det är nämligen så att kopplat till vilken tärning man får spelledaren ett antal rage-points som denne kan använda för att aktivera specialförmågor hos motståndaren. Slår man med en stor tärning ofta kommer monstret man slåss potentiellt slå tillbaka med något riktigt farligt.
Oj, vad coolt. Jag undrar lite när man ska använda dem, typ i slutet när folk håller på och dö eller kanske för att offra sig. Vet du något om spelarna får reda på förmågorna hos de andra i förväg eller om man får se när motståndarna använder förmågan?

/Han som tycker det är bra att kunna använda lägre tärningar mot minions

Rickard

Urverk speldesign
anth said:
Jag skypade just med min polare Jimmie Å som var jätteexalterad.
Han hade just läst att tydligen kommer inte half-elf och half-orc finnas med, istället kommer det att finnas en half-breed modul som gör att man kan blanda vilka raser som helst med varandra.
Ååååh, fy fan vad jag har sett fram emot det. Jag har länge velat spela en halfling-elf, men alltid känt att reglerna har motarbetat mig. Coolt att de kommer som en modul.

Funkar det lite som hybridklasserna, tror du? Själv skulle jag nog bara vilja spela med hybridklasser. Typ "halfling-elf som är rouge-ranger".

/Han som gjorde en rätt häftig ranger-paladin i D&D4

anth

Vetefan
När jag var och handlade T-röd gick jag förbi ett par skinheads och vet ni vad de sa?
Jo att BÅDE Varulvar och Vampyrer kommer att finnas med som spelbara classer i första Players Handbook.
Men ååååh va häftigt! Jag bara dööör.
Det enda som är synd är att förmågan "glittra i solen" inte kommer med i första boken, utan kommer i en senare bok. :gremfrown:

Sapient

Swashbuckler
Jag hörde via Försvarsdepartementet att Pentagon bekostar en modul där alla spelare ska kunna "statta" sig själva. Man får ett antal enkla övningar att göra, för att approximera sina fysiska och intellektuella värden och sen kan man spela sig själv.

Anledningen till att Pentagon är inblandade, är att de vill kunna rekrytera framtida soldater - det går tydligen inget bra efter alla i Afghanistan och Irak, men de hoppas på att åtminstone en procent av alla rollspelsnördar är i tillräckligt bra fysisk trim för att tjänstgöra i försvaret. Och rollspelsnördar har ändå inget liv, ingen flickvän, ingen karriär eller andra oönskade egenskaper för armén...