Nekromanti Vad jag lärt mig av Veronica Mars

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har just upptäckt TV-serien Veronica Mars. Den rockar järnet. Jag har fått betydligt mindre gjort den här helgen på grund av den. Och här är grejen: I serien finns ständigt två parallella intriger. Den ena är avsnittsintrigen, i vilken Veronica undersöker något myserium. Den andra är metaintrigen, i vilken hon undersöker omständigheterna kring hennes bästa väns död ett år tidigare.

De här två handlingarna överlappar aldrig. Man skulle kunna klippa ut allt om metaintrigen ur avsnitten, och man skulle aldrig märka att något var borta. Eller så skulle man kunna klippa ihop bara metaintrigen, och det skulle bilda en kontinuerlig handling utan bekymmer. Vissa scener handlar om metaintrigen, och andra om avsnittsintrigen. Och det märks inte. Det gör mig inget att det är så uppdelat.

Så anledningen till att jag postar det här i rollspelsforumet är att jag inser att man kan mycket väl bygga kampanjer såhär. Alla ni gör det kanske redan, men i det fåtalet fall jag byggt kampanjer så har jag låtit det köra på med metahandling hela tiden. Senare har jag insett att det vore bra med ett klimax i varje session, men jag har alltid antagit att det skulle vara som en del av metahandlingen. Så är det oftast i Buffy, för att dra ett exempel från en annan skitbra serie. Men i Veronica Mars så har det klimax som är i varje avsnitt att göra med avsnittsintrigen, medan den blandas med scener som berör metaintrigen, som byggs upp långsamt.

Bara en grej jag inte tänkt på tidigare, som jag ville dela med mig. Säkert har alla ni supersmarta snubbar och snubbinnor redan insett detta, och jag hade säkert inte blivit förvånad om någon hade talat om för mig att man kunde göra på det här viset, men det var ändå något jag inte funderat över tidigare.

//Genesis går på temat "slå in öppna dörrar" som verkar ha varit frekvent på senare tid.

Lindenius

Swashbuckler
Vill du göra det ännu mer avancerat…

så ska du dessutom se till att:

1. Varje spelare har en egen metaplott (t ex få reda på sitt ursprung, hitta sin försvunna syster etc)
2. Belöningen för avklarad avsnittsplott resulterar i att någon av karaktärerna får reda på lite mer om sin plott.

Alltså: Spelarnas metaplotter använder du får att skapa äventyrskrokar. Äventyren avslöjar, genom miljö och karaktärer en del av den stora metaplotten.

//erik. äter glass

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Vill du göra det ännu mer avancerat…

Spelarnas metaplotter använder du får att skapa äventyrskrokar. Äventyren avslöjar, genom miljö och karaktärer en del av den stora metaplotten.
Alltså, det var det jag trodde (undermedvetet) att man måste göra. Vad Veronica Mars lärde mig var att avsnittsintrigen inte behöver ha något överhuvudtaget att göra med metaintrigen, och det blir skitbra i alla fall. Så jag vill inte göra det mer avancerat -- snarare mindre. Posten var en reflektion över att jag insåg att man inte behöver göra det så avancerat som jag tidigare trott.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Intressant. Jag har bara sett ett par enstaka episoder av serien och mest fastnat för den rappa dialogen. Jag ska fundera på om jag ska använda det där greppet när jag förklarar äventyrs/kampanjbygge i Wolframfästet.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Sådär spelade jag...

...när jag var nybörjare och osäker på vad jag skulle göra. Jag hade ett färdigt äventyr och när jag vågade börja lägga in personliga intriger så var de alltid separerade från äventyret så de inte skulle "förstöra". Så fenomenet är inte särskilt nytt för mig.

Det fungerar men jag föredrar nog det mer klassiska, även om upplägget i sig med separata handlingstrådar gör att man slipper få känslan av att allt lägligt nog hänger ihop med metaplotten och att det därmed inte finns något "vanligt" liv.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Sådär spelade jag...

Jag hade ett färdigt äventyr och när jag vågade börja lägga in personliga intriger så var de alltid separerade från äventyret så de inte skulle "förstöra".
Fast det finns ju inget som säger att "avsnittsintrigerna" inte har med personliga intriger att göra. Alltså, de kan gärna vara hämtade från rollpersonernas flaggor och allt sån't. Men de är slut när spelsessionen är slut, så får man litet "closure".

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Sådär spelade jag...

Är det bara jag som blir förvirrad nu pga. LinCon-tröttheten över vad du skriver? Först svarar du åt Lindenius att de ska vara separerade från varandra, nu ska de höra ihop? :gremconfused:

Blir säkert klarare när jag vaknar, men just nu går det inte ihop.

Mogger

Hipsteranka
Lite OT

Det var exakt det jag menade med sfärer. Avsnitten är spelarnas sfär och ploten är SLs dolda manus.

I övrigt håller jag med. Jag följer alltid en massa TV-serier och slås alltid hur lika de är rollspel, eller iaf hur mycket man kan låna från den formen.