Jag har just upptäckt TV-serien Veronica Mars. Den rockar järnet. Jag har fått betydligt mindre gjort den här helgen på grund av den. Och här är grejen: I serien finns ständigt två parallella intriger. Den ena är avsnittsintrigen, i vilken Veronica undersöker något myserium. Den andra är metaintrigen, i vilken hon undersöker omständigheterna kring hennes bästa väns död ett år tidigare.
De här två handlingarna överlappar aldrig. Man skulle kunna klippa ut allt om metaintrigen ur avsnitten, och man skulle aldrig märka att något var borta. Eller så skulle man kunna klippa ihop bara metaintrigen, och det skulle bilda en kontinuerlig handling utan bekymmer. Vissa scener handlar om metaintrigen, och andra om avsnittsintrigen. Och det märks inte. Det gör mig inget att det är så uppdelat.
Så anledningen till att jag postar det här i rollspelsforumet är att jag inser att man kan mycket väl bygga kampanjer såhär. Alla ni gör det kanske redan, men i det fåtalet fall jag byggt kampanjer så har jag låtit det köra på med metahandling hela tiden. Senare har jag insett att det vore bra med ett klimax i varje session, men jag har alltid antagit att det skulle vara som en del av metahandlingen. Så är det oftast i Buffy, för att dra ett exempel från en annan skitbra serie. Men i Veronica Mars så har det klimax som är i varje avsnitt att göra med avsnittsintrigen, medan den blandas med scener som berör metaintrigen, som byggs upp långsamt.
Bara en grej jag inte tänkt på tidigare, som jag ville dela med mig. Säkert har alla ni supersmarta snubbar och snubbinnor redan insett detta, och jag hade säkert inte blivit förvånad om någon hade talat om för mig att man kunde göra på det här viset, men det var ändå något jag inte funderat över tidigare.
//Genesis går på temat "slå in öppna dörrar" som verkar ha varit frekvent på senare tid.
De här två handlingarna överlappar aldrig. Man skulle kunna klippa ut allt om metaintrigen ur avsnitten, och man skulle aldrig märka att något var borta. Eller så skulle man kunna klippa ihop bara metaintrigen, och det skulle bilda en kontinuerlig handling utan bekymmer. Vissa scener handlar om metaintrigen, och andra om avsnittsintrigen. Och det märks inte. Det gör mig inget att det är så uppdelat.
Så anledningen till att jag postar det här i rollspelsforumet är att jag inser att man kan mycket väl bygga kampanjer såhär. Alla ni gör det kanske redan, men i det fåtalet fall jag byggt kampanjer så har jag låtit det köra på med metahandling hela tiden. Senare har jag insett att det vore bra med ett klimax i varje session, men jag har alltid antagit att det skulle vara som en del av metahandlingen. Så är det oftast i Buffy, för att dra ett exempel från en annan skitbra serie. Men i Veronica Mars så har det klimax som är i varje avsnitt att göra med avsnittsintrigen, medan den blandas med scener som berör metaintrigen, som byggs upp långsamt.
Bara en grej jag inte tänkt på tidigare, som jag ville dela med mig. Säkert har alla ni supersmarta snubbar och snubbinnor redan insett detta, och jag hade säkert inte blivit förvånad om någon hade talat om för mig att man kunde göra på det här viset, men det var ändå något jag inte funderat över tidigare.
//Genesis går på temat "slå in öppna dörrar" som verkar ha varit frekvent på senare tid.