Eksem kommenterar nummer 2 (vilket nummer!)
Av någon anledning har jag missat vartannat nummer av Fenix, och dessutom att de tydligen har äldre nummer ståendes framme på SF-Bokhandeln, så jag har inte läst nummer 2 förrän idag (och igår). I vilket fall: Oj vilket nummer! Det är fantastiskt mycket bättre och intressantare än de andra nummer jag läst (1,3 och 5), och eftersom jag tyckte att redan de var bättre än något nummer av Sinkadus eller Rubicon jag läst är det ett mycket gott betyg. Kanske beror det på att man verkligen ville överträffa nummer 1, kanske är det temat, kanske är det slumpen. Faktum kvarstår, fantastiskt nummer! Men nu till artiklarna:
Den digitala revolutionen
Välskrivet, informerande och ganska intressant, även om jag personligen var bekant med ämnet sedan tidigare.
Zeppelinare
Annorlunda, kul och användbart för mig som är en riktig sucker för alla sorters luftskepp.
Hemligheter och lögner
Välskrivet och kul intervju om ett något som intresserar mig men som jag inte vet så mycket om. Ska kolla in materialet på webben sen också, för jag skulle vilja ha lite mer djup.
Palavers spektakel
Den första riktigt bra artikeln, av flera. Redan del 1 var intressant, men i och med den här delen blev det knäckande på riktigt. Skitbra persongalleri, och äventyrsförslaget var nästan bedövande bra!
Skugger över Rom
Nästa riktigt bra artíkel, kanske tidningens bästa, från alla nummer jag läst. Hur en spelvärld PLUS kampanjförslag kan beskrivas så väl och så ingående på endast två sidor är nästan ofattbart. Dessutom en riktigt spännande spelvärld!
Orpheus
Ah! Så här ska produkttitt se ut! Mycket upplysande, och dessutom med en intervju med konstruktören! Mycket bra.
HeroClix-skolan
Klart godkänd, antar jag. Ihop med del 2 är det en hyfsad nybörjarguide till spelet, om än en smula uppenbar.
Area 51
Den tredje riktigt bra artikeln. Seter, Fenix bästa artikelförfattare (hittils), skriver som vanligt engagerande för nybörjare och gamla rävar samtidigt. Och det andra kampanjförslaget var så sjukt häftigt! Det är nästan litet jobbigt, vilken av numrets kampanjidéer och äventyr ska jag börja med? Jag vill spela alla nu!
Nä, nu måste jag äta, skriver ett till inlägg lite senare.