Rising
Vila i frid
Re: Jag vill egentligen inte svälja betet...
"För det första är det inte friform som fenomen som angrips, utan friform på konvent."
Prata då inte generellt om hur friformsspelledare är kontra regelditon.
"Inte heller är det friform som i fritt från regler som angrips, utan friform som i fritt från regler och spelvärld"
Kan vi inte kalla det "systemlöst"?
"de enda friformsscenarier som finns på konventsutbudet av idag inte hör hemma i någon spelvärld och att spelet därför inte ens finns att skaffa, vare sig med eller utan regler. Som bäst är de "baserade på" Cthulhu, Kult eller Vampire, men allt som oftast är det totalt världslöst (och IMHO därmed värdelöst)."
En engagerad spelledare med en stark vision och en ny, fräsch idé är alltid intressant och nästan alltid rolig att ha som spelledare, oavsett om jag kan "köpa rollspelets regler" efteråt eller inte. Jag går inte på konvent för att ta del av marknadsföring, jag går på konvent för att träffa andra människor vars synvinkel på hobbyn skiljer sig från min och som jag kan lära mig saker av. Ett utbyte av idéer mellan två människor är mycket intressantare än att få en guidad tur genom ett rollspels regelsystem. Reglerna kan jag ju ofta ladda ner i någon teaser från nätet eller läsa om i någon recension. Meningsutbytet med andra egensinniga människor är svårare att få utanför konventen.
"Friform på konvent ger mig som mest möjlighet att testa spelvärld, och oftast inte ens det."
Spelar du aldrig rollspel du redan har hemma? Jag är först och främst ute efter en bra spelsession, oavsett om jag känner till rollspelet eller inte. En oförglömlig spelsessionsupplevelse tar jag med mig genom livet, men en produktgenomgång slutar vara intressant efter att jag köpt produkten. Då har jag ju redan reglerna och kan läsa i dem själv.
Jag är förresten mer ute efter vad jag kan lära mig av spelledaren och äventyrsskribenten än själva reglerna, men även när det gäller själva rollspelsprodukten så vill jag hellre ha fem timmar upplevelse av världen än tre timmar värld och två timmar "så här rullar man tärningar i det här spelet"...
Att använda konvent som en sorts tillfälle att utsätta sig för produktlansering låter jättetrist. Jag tycker det intressanta sker i utbytet mellan kreativa människor.
/Rising
"För det första är det inte friform som fenomen som angrips, utan friform på konvent."
Prata då inte generellt om hur friformsspelledare är kontra regelditon.
"Inte heller är det friform som i fritt från regler som angrips, utan friform som i fritt från regler och spelvärld"
Kan vi inte kalla det "systemlöst"?
"de enda friformsscenarier som finns på konventsutbudet av idag inte hör hemma i någon spelvärld och att spelet därför inte ens finns att skaffa, vare sig med eller utan regler. Som bäst är de "baserade på" Cthulhu, Kult eller Vampire, men allt som oftast är det totalt världslöst (och IMHO därmed värdelöst)."
En engagerad spelledare med en stark vision och en ny, fräsch idé är alltid intressant och nästan alltid rolig att ha som spelledare, oavsett om jag kan "köpa rollspelets regler" efteråt eller inte. Jag går inte på konvent för att ta del av marknadsföring, jag går på konvent för att träffa andra människor vars synvinkel på hobbyn skiljer sig från min och som jag kan lära mig saker av. Ett utbyte av idéer mellan två människor är mycket intressantare än att få en guidad tur genom ett rollspels regelsystem. Reglerna kan jag ju ofta ladda ner i någon teaser från nätet eller läsa om i någon recension. Meningsutbytet med andra egensinniga människor är svårare att få utanför konventen.
"Friform på konvent ger mig som mest möjlighet att testa spelvärld, och oftast inte ens det."
Spelar du aldrig rollspel du redan har hemma? Jag är först och främst ute efter en bra spelsession, oavsett om jag känner till rollspelet eller inte. En oförglömlig spelsessionsupplevelse tar jag med mig genom livet, men en produktgenomgång slutar vara intressant efter att jag köpt produkten. Då har jag ju redan reglerna och kan läsa i dem själv.
Jag är förresten mer ute efter vad jag kan lära mig av spelledaren och äventyrsskribenten än själva reglerna, men även när det gäller själva rollspelsprodukten så vill jag hellre ha fem timmar upplevelse av världen än tre timmar värld och två timmar "så här rullar man tärningar i det här spelet"...
Att använda konvent som en sorts tillfälle att utsätta sig för produktlansering låter jättetrist. Jag tycker det intressanta sker i utbytet mellan kreativa människor.
/Rising