Nekromanti Vad jag vill spela på konvent

Vindhand

Myrmidon
Re: Mkt intressant

Det där är ett bra frö för framtida regeldiskussioner. Föredrar vi regler som är enkla att ta bort, ändra och göra tillägg på, eller är det bättre med regler där allt hänger ihop i ett sammanvuxet nätverk?

För att vara litet jobbig så föredrar jag modulära byggklossar som inom sig själva hänger ihop i ett sammanvuxet nätverk. M.a.o: för att en stridsmekanik skall fånga mitt intresse behöver den nog vara intergrerad. Försöker man separera upp den för mycket kommer den inte kunna förbli enkel och elegant och fortfarande ge en bra mängd beteenden.
Däremot är jag helt för att man t.ex. gör skadehanteringen separerbar från träffmekaniken o.s.v...

Ta min skademekanik t.ex. Den gör något helt annat än DoDs skademekanik. Istället för KP får varje skada en allvarlighet och allvarligare skador kan slå ut en med tiden (eller så kan man däcka av chocken). Jag skall inte gå in på detaljer...
Däremot gör den det med samma koppling till det övriga systemet som KP-systemet. Ens tålighet är en funktion av vad man skulle haft för kp. Man kan om man vill behålla de gamla vapenskadetabellerna eftersom skadans allvarlighet ges av tålighet och framslagen skada... o.s.v...
Det gör att den är pluggbar i godtyckligt BRP-spel. Tar man bort någon komponent inuti den så går den nog sönder däremot...

Går det att göra regler där man kan ändra de fundamentala delarna utan att detaljerna också måste ändras?

Har jag berättat hur lätt det är att skrota ObT6 från Eon och använda 2T10 istället? Inga förändringar av det övriga systemet nödvändiga :gremsmile:

LeJonklev

Swordsman
Re: Slutligen

Är det inte den lätjan som är lite konstig. De flesta(som man ser här och så) ger ju åtminston ett intryck av att stödja konvenstventyr med regler. Men det är ingen av dem som sätter sig ned och skriver. SÅ svårt är det egentligen inet att skriva ett konvenstäventyr.
ROLLspelarna är uppenbarligen så mycket mer energiska på att skriva än rollSPELarna. Och de som är mest energiska är naturligtvis de som domnierar "marknaden".
Må så vara att det är jäkligt trist att det blir så men friformarna förtjänar faktiskt på ett sätt att få dominera konveten då det är de som gör något. RollSPELarna gör inget (och då menar jag gruppen i allmänhet, inte specifikt du Krille, man måste vara blind och döv för att missa att du gör något).

Johan

Baldyr

Hero
kreativa och passiva rollspelare

"ROLLspelarna är uppenbarligen så mycket mer energiska på att skriva än rollSPELarna."

I min högst personliga världsbild delar jag faktiskt upp rollspelare i aktiva och passiva, kreativa independent-skapare och förslöade konsumenter. Så det kanske ligger någonting i att friformare är vana vid att skapa sina egna scenarion (som de så fint kallas), medan de mer ortodoxa rollspelarna helst använder färdigt material. Friformare är alltså ett mer kreativt släkte av rollspelare, eller?

/Baldyr /images/icons/oink.gif

Krille

Super Moderator
Lättja pga diversifiering

"ROLLspelarna är uppenbarligen så mycket mer energiska på att skriva än rollSPELarna. Och de som är mest energiska är naturligtvis de som domnierar "marknaden"."

Riktigt så enkelt är det inte. Vi har det där med arrangerandet igen. Som arrangör är man inte enbart beroende av att man har ett bra scenario (med eller utan regler) utan av att man har spelledare. Eftersom det vid det här laget finns miljoooooner med spelsystem och alla presumptiva spelledare har sina egna favoriter så inser man rätt snabbt att det uppstår spelledarbrist om man inte skriver för Vampire, Cthulhu eller Kult (där spelledarna automagiskt struntar i reglerna). Det enklaste sättet att gå runt problemet är att skriva friform. Vilket folk gör, eftersom de annars får rejäla problem med att hitta några spelledare till sina scenarier och därmed också får problem att arrangera.

Jag försökte arrangera ett antal olika scenarier i diverse olika regelsystem, både kommersiella och hemmabyggda. Hemmabyggda var lögn i helvete att få tag på folk till. Och de kommersiella... tja, hade det bara varit Vampire eller Kult så hade det väl gått bra att få tag på spelledare. Men till och med Star Wars var snudd på omöjligt att få tag på spelledare till.

Men hade det varit friform så hade det gått utmärkt. Då hade jag inte ens behövt leta runt ett halvår innan konventet, utan bara frågat konventsledningen lite snyggt om ett halvdussin utbytesspelledare. Så när det var dags för Ereb'98 på SydCon så sket jag i att jag skrev scenariet för ett regelspel. Jag tog de spelledare jag fick, och fem spelledare (av fyra) friformade scenariet.

Rickard

Urverk speldesign
Sant, såå sant

Det äntyr som ges skall vara det som står i broshyren
Det är det som retar upp mig mest.. Det är flera gånger då jag stött på att det som utlovats (en spelvärld med tillhörande motorik) inte har kommit.. Det som prioriterats högst har varit äventyret och inte världen som äventyret utspelas i. Jag går på konvent bl.a. för att testa andra rollspel.. Det är precis som om jag skulle välja en bil.. Jag vill helst testköra den innan jag köper den, inte läsa en rescension om den ([color:blue]Rising</font color=blue> kan ta åt sig).. Konvent utgör ett perfekt tillfälle att få göra just detta och att studera spelledarteknik kommer liksom med på köpet när vi spelar..

~Inte enbart systemlösa och inte enbart systembaserade äventyr på konvent så är [color:448800]Han</font color=448800> nöjd

Rising

Vila i frid
Lita på det

"Jag vill helst testköra den innan jag köper den, inte läsa en rescension om den (Rising kan ta åt sig).. "

Det gör jag. För jag betvivlar att du lär dig särskilt mycket på fem speltimmar. Får du någon insyn i hur man konstruerar en rollperson? Hur man skaffar sig erfarenhet? Nej, och du får en ytterst vinklad bild av vilken sorts äventyr man kan skriva till rollspelet också, och en massa av spelets features får du säkert inte se något av alls. (ALLA fantasyäventyr har ju inte en magiker i spelgruppen, till exempel)

Ett femtimmars konventsäventyr är inte en testkörning överhuvudtaget. Du står bara utanför bilen och vrider lite på backspeglarna. Räcker den kollen för att du skall ha en vettig koll på om bilen är bra? Det enda sättet man kan "testköra" rollspelsregler på är genom att skriva och spelleda ett äventyr i dem. Då får man verkligen känna på reglerna och se vad de går för. Man anar ju inte bilens potential av att bara få testa dess tärnings- och skadesystem.

Personligen tycker jag förresten att rollspelsupplevelser blir bäst när jag som spelare känner till världen någorlunda väl. Man slipper gå omkring som en mexikansk arabninja i Västmark då, om jag återknyter till den gamla diskussionen...

/Rising
som inte vet vad han ville säga med det här inlägget

LeJonklev

Swordsman
Re: kreativa och passiva rollspelare

Friformare är alltså ett mer kreativt släkte av rollspelare, eller?

Det verkar ju åtminstone som om det vore så.

Johan

LeJonklev

Swordsman
Re: Lättja pga diversifiering

Men bara för att man har ett favoritspelsystem så innebär det inte att man endast kan spelleda det eller hur?

Återigen tycker jag man kommer tillbaka till det här att ROLLspelare är mer energiska än rollSPELare. Inte bara på arrangörsfronten utan även på att ställa upp som spelledare. Samma sak här, om alla de(vi) som vill se regelbaserade konventsäventyr ser till att få ändan ur och skriver äventyr och ställer upp som spelledare.

Om anledningen till att det saknas spelledare till sådana arrnagemang som du säger beror på att folk har sina egna system och helst inte spelar andra så kan man ju skriva till de, i sverige, lite mer välspridda regelsystemen. Så mycket
kan man ju anpassa sig.

Dock så tror jag inte att det är det somär det största problemet. Snarare är det som så att ROLLspelarna är energiska och skapar medans de flesta rollSPELare sitter och klagar på friformens dominans, uttrycker sina sympatier till de som kämpar och sedan går på konvent och spelar just friform för att de "orkar inte spelleda eller skriva".

Det må vara tragiskt och beklagligt men det är så jag tror att det är.

/Johan

Krille

Super Moderator

"Men bara för att man har ett favoritspelsystem så innebär det inte att man endast kan spelleda det eller hur?"

Nej, det innebär inte att man endast kan spelleda det. Det innebär dock med stor sannolikhet att man inte vill spela något annat. Det är ju liksom den teorin som ligger bakom både d20 och Storyteller-systemen: "one Rule to rule them all!"

"Återigen tycker jag man kommer tillbaka till det här att ROLLspelare är mer energiska än rollSPELare. Inte bara på arrangörsfronten utan även på att ställa upp som spelledare."

Vetefaen om jag håller med, med tanke på att ROLLspelarna inte ens orkade lära sig regelsystemet.

"Om anledningen till att det saknas spelledare till sådana arrnagemang som du säger beror på att folk har sina egna system och helst inte spelar andra så kan man ju skriva till de, i sverige, lite mer välspridda regelsystemen. Så mycket
kan man ju anpassa sig."

Jupp. Vampire, Cthulhu och Kult, och i dessa ingår det mer eller mindre att man ska friforma. DoD och D&D kan man ju inte spela, juh - det är ju för kobolder.

Bjorn

Hero
Alternativ tolkning

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Dock så tror jag inte att det är det somär det största problemet. Snarare är det som så att ROLLspelarna är energiska och skapar medans de flesta rollSPELare sitter och klagar på friformens dominans, uttrycker sina sympatier till de som kämpar och sedan går på konvent och spelar just friform för att de "orkar inte spelleda eller skriva".

<hr></blockquote>

Eller så är det så att många rollSPELare och t.o.m. en hel del ROLLSPELare har tröttnat på ett utbud av till 80-90% ångestpreto friform scenarion, ofta under mer eller mindre falsk marknadsföring och därmed slutat att gå på konvent över huvud taget.

Detta skulle i alla fall passa in jävligt bra på min bekantskapskrets.

Sedan tror jag också att det till stor del är en generationsfråga, jag tror nämligen att andelen friformare och regelspelare ser väldigt annorlunda ut beroende på vilka spel som var de stora när man själv började med hobbyn.

/Bjorn

FFF

Veteran
Det här tycker jag var ganska fånigt.
Ett regelsystem använder man för att åstadkomma något, det har inget egenvärde, anser man sig kunna åstadkomma samma sak utan ett regelsystem bör man självklart göra det i och med att tärningsslag och regelhårklyverier de facto mest saktar ned spelandet och gör spelupplevelsen mindre intensiv.

LeJonklev

Swordsman

Nej, det innebär inte att man endast kan spelleda det. Det innebär dock med stor sannolikhet att man inte vill spela något annat.

Det var ju den lamaste ursäkten för att inte spelleda på konvent. De flesta som jag kommit i kontakt med spelar mer än ett system och tycker om dem allihop.

Vetefaen om jag håller med, med tanke på att ROLLspelarna inte ens orkade lära sig regelsystemet.

Må så vara att de inte gör men jag menar energisk i den meningen att de är bereda att ställa upp och skriva konventscenarion och spelleda dessa vilker rollSPELarna inte är.
Vill man ha förändring så får man ju fan anstränga sig för det. RollSPELare vill av någon anledning inte skriva äventyr till eller spelleda på konvent. De orkar väl inte. Det är ju mycket bekvämare att svälja friformens dominans och sedan gnälla lite lamt.

Jupp. Vampire, Cthulhu och Kult, och i dessa ingår det mer eller mindre att man ska friforma. DoD och D&D kan man ju inte spela, juh - det är ju för kobolder.

Nå det där är väl ändå lite trångsynt. Det finns gott om andra regelsystem än de du raddar upp som man kan skriva till.

RollSPELare tyckes mig vara som soffliggare. De gnäller väldigt mycket men utnyttjar inte sin förmåga att påverka och sväljer vad de får.

/Johan

LeJonklev

Swordsman
Re: Alternativ tolkning

Så varför inte sätta sig ned och skriva ett scenario eller två och sedan gå och spelleda det, eller om man inte hinner skriva, nöja sig med att gå och spelleda?
Detso fler som inte skriver ångestpreto desto mer sådana äventyr komerm man att kunna spela. Någon måste ju börja. och inte ens det räcker för några måste följa efter och sen när ytterligare fler följer efter har en förändring kommit.

Generationsfrågan är ju förstås krånglig men det är ju inte så mycket att be om egentligen. Något sådant får man nästan räkna med men om alla olika åldersgrupperna är lika aktiv i sitt skapande så blir det stor variation och korsbefruktning.

/Johan

Krille

Super Moderator

"Det var ju den lamaste ursäkten för att inte spelleda på konvent. De flesta som jag kommit i kontakt med spelar mer än ett system och tycker om dem allihop."

Det säger mer om din bekantskapskrets än om spelledare i gemen. Jag har hittat fem övergripande kategorier:

1) De som spelar Vampire och vägrar spela annat.
2) De som spelar D&D och vägrar spela annat.
3) De som spelar DoD och vägrar spela annat.
4) De som spelar Eon och vägrar spela annat.
5) De som spelar allt möjligt.

Av dessa fem kategorier är kategori 5 absolut minst.

"RollSPELare vill av någon anledning inte skriva äventyr till eller spelleda på konvent. De orkar väl inte."

Eller så har de tappat modet när de upptäcker hur enormt motarbetade de blir när det är så förgjordans mycket svårare att få spelledare till sina spel.

För sisådär sju-åtta år sedan så körde jag ett Västmark-scenario. Jag plockade med mig ett halvdussin spelledare som jag efter mycket slit fick med mig från Skövde. Jag försökte få tag på ett halvdussin till från konventet, men fick ingen som helst hjälp därifrån utöver en lista med anmälda lag och lokaler. Men spelledare fick jag inga, med hänsyn till att det var ingen som ville lära sig reglerna.

"Nå det där är väl ändå lite trångsynt. Det finns gott om andra regelsystem än de du raddar upp som man kan skriva till."

Klart det finns fler regelsystem, men när två tredjedelar av rollspelsmarknaden upptas av D&D, och en fjärdedel av Storyteller, så blir det inte mycket över till resten. Visst, det är inte samma fördelning i Sverige - här har inhemska system som Eon och DoD en starkare ställning, men liksom, nio av tio spelare spelar de stora systemen och förvånansvärt många av dem vägrar spela något annat.

LeJonklev

Swordsman

Hmm. Det låter nästan som om du är bered att ge upp.

Vad tycker du man ska göra åt det? Finns det ens något hopp för regelsystem på konvent? På dig låter det som om det inte finns det.

/Johan

Kitzune

Swashbuckler
Re: kreativa och passiva rollspelare

Det verkar ju åtminstone som om det vore så.

Varför skulle de?

/Alexander Gyhlesten

Krille

Super Moderator

"Det låter nästan som om du är bered att ge upp. Vad tycker du man ska göra åt det? Finns det ens något hopp för regelsystem på konvent? På dig låter det som om det inte finns det."

Mer eller mindre. Över huvud taget tycker jag mig skönja en kraftig nergång i kvaliteten på konventen numera. BSK har ju till exempel övergått från aktiv marknadsföring (konventsutskick) till passiv marknadsföring (enbart webbsida). Jag börjar tro att det faktum att regelspel har försvunnit först är helt enkelt en effekt av denna nedgång på konventen.

Så jag gör vad jag kan: jag försöker locka folk med Konventsutmaningen. Jag försöker gnälla på folk på det här sättet så att de får ändan ur vagnen. Jag ska föregå med gott exempel: med början på GothCon sätter jag igång en konventskampanj i Västmark som förhoppningsvis spänner över flera år, och med ett schysst svärd som vandringspris. Hjälper inte det, då vet jag inte vad som hjälper.

LeJonklev

Swordsman
öh?

Var det där en fråga till mig? För i så fall förstod jag den inte.

/Johan

LeJonklev

Swordsman

Men då håller du ju trots allt med mig. Du tycker oxå att folk ska få ändan ur och börja skriva äventyr och spelleda på konvent.

/Johan

Mogger

Hipsteranka
"Och därför vill jag ha mer rollspel på konvent: jag vill ha rollspelsscenarier där spelledaren med gott samvete kan dänga en regelbok i bordet, peka på den och säga "det här är vad vi spelar".

Då kanske årets upplaga av BSK kan vara något. Star Wars, Mutant och Western. Det måste vara rekord./images/icons/love.gif