Re: Mkt intressant
Det där är ett bra frö för framtida regeldiskussioner. Föredrar vi regler som är enkla att ta bort, ändra och göra tillägg på, eller är det bättre med regler där allt hänger ihop i ett sammanvuxet nätverk?
För att vara litet jobbig så föredrar jag modulära byggklossar som inom sig själva hänger ihop i ett sammanvuxet nätverk. M.a.o: för att en stridsmekanik skall fånga mitt intresse behöver den nog vara intergrerad. Försöker man separera upp den för mycket kommer den inte kunna förbli enkel och elegant och fortfarande ge en bra mängd beteenden.
Däremot är jag helt för att man t.ex. gör skadehanteringen separerbar från träffmekaniken o.s.v...
Ta min skademekanik t.ex. Den gör något helt annat än DoDs skademekanik. Istället för KP får varje skada en allvarlighet och allvarligare skador kan slå ut en med tiden (eller så kan man däcka av chocken). Jag skall inte gå in på detaljer...
Däremot gör den det med samma koppling till det övriga systemet som KP-systemet. Ens tålighet är en funktion av vad man skulle haft för kp. Man kan om man vill behålla de gamla vapenskadetabellerna eftersom skadans allvarlighet ges av tålighet och framslagen skada... o.s.v...
Det gör att den är pluggbar i godtyckligt BRP-spel. Tar man bort någon komponent inuti den så går den nog sönder däremot...
Går det att göra regler där man kan ändra de fundamentala delarna utan att detaljerna också måste ändras?
Har jag berättat hur lätt det är att skrota ObT6 från Eon och använda 2T10 istället? Inga förändringar av det övriga systemet nödvändiga
Det där är ett bra frö för framtida regeldiskussioner. Föredrar vi regler som är enkla att ta bort, ändra och göra tillägg på, eller är det bättre med regler där allt hänger ihop i ett sammanvuxet nätverk?
För att vara litet jobbig så föredrar jag modulära byggklossar som inom sig själva hänger ihop i ett sammanvuxet nätverk. M.a.o: för att en stridsmekanik skall fånga mitt intresse behöver den nog vara intergrerad. Försöker man separera upp den för mycket kommer den inte kunna förbli enkel och elegant och fortfarande ge en bra mängd beteenden.
Däremot är jag helt för att man t.ex. gör skadehanteringen separerbar från träffmekaniken o.s.v...
Ta min skademekanik t.ex. Den gör något helt annat än DoDs skademekanik. Istället för KP får varje skada en allvarlighet och allvarligare skador kan slå ut en med tiden (eller så kan man däcka av chocken). Jag skall inte gå in på detaljer...
Däremot gör den det med samma koppling till det övriga systemet som KP-systemet. Ens tålighet är en funktion av vad man skulle haft för kp. Man kan om man vill behålla de gamla vapenskadetabellerna eftersom skadans allvarlighet ges av tålighet och framslagen skada... o.s.v...
Det gör att den är pluggbar i godtyckligt BRP-spel. Tar man bort någon komponent inuti den så går den nog sönder däremot...
Går det att göra regler där man kan ändra de fundamentala delarna utan att detaljerna också måste ändras?
Har jag berättat hur lätt det är att skrota ObT6 från Eon och använda 2T10 istället? Inga förändringar av det övriga systemet nödvändiga