kaptendral
Warrior
Beror på om man designar regler eller skriver fluff tänker jag.
"Författare" tycker jag bäst beskriver vad jag sysslar med när jag skriver för Eon. Jag är inte spelmakare (i det fallet -- det är annorlunda med Travellers on a Red Road), för jag har inte skrivit spelet själv. Jag är inte spelskribent, för det låter som att jag typ skriver om spel för en tidning. Alltså författare.Kom på att det ju finns spel som flera personer arbetar på. Har man inte skrivit hela spelet själv så tycker jag att "skribent" funkar. Då är man inte riktigt spelmakare. Kanske författare.
Jag tänker på ord som formats på analogt vis: "litteraturskribent", "musikskribent", "teaterskribent" och så vidare. Dessa är något annat än att vara någon som skriver litteratur, musik eller teaterpjäser, utan åsyftar någon som skriver om dessa ämnen. En "rollspelsskribent" låter då för mig som någon som till exempel recenserar eller teoretiserar kring rollspel.Skribent är enligt SAOL ”person som skriver; medarbetare i tidning” och enligt SO ”person som yrkesmässigt skriver” - så borde vara ett passande ord i sammanhanget?
Författare tycker jag är ett ord som både på något sätt är helt urvattnat och väldigt anspråksfullt.
När jag läste dina poster ovan så tyckte jag att det lät bra, men också att något skavde. Så jag gick till urkällan. Och av den lär vi oss att ordet förvisso betyder det du menar, men att det inte uttömmer dess betydelse.Jag tänker på ord som formats på analogt vis: "litteraturskribent", "musikskribent", "teaterskribent" och så vidare. Dessa är något annat än att vara någon som skriver litteratur, musik eller teaterpjäser, utan åsyftar någon som skriver om dessa ämnen. En "rollspelsskribent" låter då för mig som någon som till exempel recenserar eller teoretiserar kring rollspel.
Jag med.Jag kallar mig spelmakare.