För att få till den mörka stämningen:
Rök är bra för stämningen. Det kan komma från rökelser eller eldar som används för att bränna offer. Även ljus/lampor som använder humanoid fett brinner dåligt och ger ifrån sig rök (och lukt). Gör att man ser sämre och man lätt kan missta sig. Rökelser i t.ex. dagens Buddhistiska och Hinduiska tempel ger mycket rök och en mystisk stämning.
Lukten av bränt kött som kommer från offer. Alternativt kan man gå på lukten av förruttnelse av alla som blivit offrade på andra sätt, t.ex. de lik som blivit pålade. Den metalliska lukten av blod kan förekomma på flera olika ställen. De här lukterna kan blandas med lukten av rökelser (som kanske används delvis för att täcka den dåliga lukten som inte ens invånarna i templet gillar).
Ljudet av folk som plågas och jämrar sig. Gärna blandat med vacker men kuslig mässande/musik/sång. Eftersom det trotts allt rör sig om alver så antar jag att de gillar vacker musik. Sedan hörs hjärtskärande skrik då och då.
Tryckande stillhet. En variant är att beskriva stället som att det är helt vindstilla och en tryckande känsla. Kanske är det också varmt (från alla eldar eller varma svavelosande källor?). Rollpersonerna känner hur svetten rinner ner längs ryggen och det går knappt att andas den äckliga och rökfyllda luften. Energi sug ut ur dem och de känner en ständig törst/irritation i halsen. Alverna är dock helt oberörda.
Fontän med blod, kanske i formen av en vanlig alv som torteras och det sprutar ut blod.
---
Vill man verkligen löpa linan ut och få spelarna att hata alverna så lägger man in tortyr av barn (av rollpersonernas ras). Kanske säljs delar av barnen till besökande alver så att de kan offra dem till sin kejsarinna. Rollpersonerna ser hur en alv köper ögonen från ett litet barn varefter försäljaren gröper ut dem från det levande barnet och ger dem till köparen medan barnet skriker.
Så långt skulle jag dock inte kunna gå med den spelgrupp jag spelar med just nu