Nekromanti Vad kan ha hänt i världen?

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Sitter och spånar för fullt angående vad som kan ha hänt / komma att hända i mundana de närmaste 7 åren.

Anledningen är att i min kampanj så har Rollpersonerna rest ner till den stora arkipelagen (alla hade de sina olika anledningar). Där nere hittade de efter några veckors omkringfarande ett tempel som de lokala stammarna kallade gudarnas tempel. Tydligen hade detta tempel uppkommit över en natt för flera tusen år sedan. Det var byggt i gyllene sten och glimmade som guld. Nyfikna som rollpersoner är bestämde de sig för att undersöka templet.

Inne i dess salar hittade de alla möjliga ting, allt från skelett efter något som mest kan beskrivas som änglar till en konstig portal som mest liknade kvicksilver på en av väggarna. Vad de dock inte hittade var berättelsen om templets uppkomst (denna hittade de dock på vägen ut), där det berättades om Im-Ravin, en kvarvara från förra mörkret som av en slump hade väckts för en herrans massa år sedan (kommer inte ihåg när jag bestämde att det var, det är inte heller så viktigt) och han hade varit en allmän plåga. Tillslut hade han dock stoppats av två hjältar, en mänsklig tempelriddare och Aerthun, en ormman och helig krigare i ormgudens tjänst. Im-Ravin hade stoppats men medel saknades för att förgöra honom, därför hade han stoppats undan i den labyrint som Templet var porten till i väntan på "de utvalda" som hade spåtts skulle anlända en dag och tillsammans med Riddaren och Aerthun skulle man ha tillräckligt med krafter för att fördriva Im-Ravin från Mundanas yta. Riddaren sänktes ner i stasis medan Aerthun (som var odödlig) vaktade labyrinten.

Där templet var byggt var dock de ataxatropiska strömmarna enormt starka, något som RPna snart märkte. Varje natt hände det konstiga saker runt omkring dem, inte minst vid magikerna (skulle kunna rabbla upp en hel del, tex så vaknade de en morgon i en chockladfontän, bytte spegelbilder, en RPs röst får frukt att falla från träden, en bytte kön från man till kvinna och en annan blev förbannad (inte i hans eget tyke dock) med att bli delvis vandöd (eget hemmabygge)). Detta flöde hade även påverkat Aerthun och han hade blivit lite smått galen. Efter en hel del rumlande omkring träffade de tillslut på Aerthun som uppträdde väldigt konstigt och hotfullt. En konfrontation blev tillslut oundviklig och de small ihop.

Några RP och en Aerthun senare kom de tre överlevande in i Im-Ravins grav. På vägen in hade de läst att detta var den sista viloplatsen för Im-Ravin...bla bla.... som hade nergjorts av *riddarens namn* och Aerthun tills dess att domen kom. Eftersom de trodde att Aerthun var ond så misstänkte de att det var en trevlig prick som fanns där inne. Därför misstänkte de inget när de öppnade hans sarkofag och hjälpte honom ur den när han vaknade. Im-Ravin som trodde att de var där för att tiden för hans återuppståndelse var dags (vilket de iofs är) tackade dem givetvis och lovade att belöna dem efter det de ville ha (något han dock kan komma att ångra senare). Men desto mer han pratade med rollpersonerna och de med honom så insåg de att de inte riktigt var på samma våglängd. När rollpersonerna tillslut anföll Im-Ravin så höjde han förskräckt handen och i nästa ögonblick högg de genom luften. De tittade sig omkring men ingen Im-Ravin någonstans. Och vad gjorde allt det här dammet på deras kläder?

De hittade portalen tillbaka till templet, och det var nu de såg berättelsen om templet samt de profecior som fanns där. De återvände för att hämta Riddaren och traskade ut ur templet och ner till infödingsbyn bara för att få reda på att de varit inne i templet i 7 år.

Puh!

Det är därför som jag skulle behöva lite idéer och förslag på vad som kan ha hänt i världen. Det enda rollpersonerna vet (det behöver ju inte stämma) är att Im-Ravin hade siktet inställt på Jargien. (det uppkom under deras samtal. Im Ravin frågade var de ville börja, en av dvärgarna svarade "Tokon!" men lite diskutioner fram och tillbaka så bestämde Im-Ravin att Jargien skulle vara utmärkt att börja på. Det var ungefär då de bestämde sig för att anfalla).

Inbördeskrig i Soldarn?
Krig Thalamur vs Consaber?
har Im-Ravin tagit kontakt med Xinukulten? Inkarnaterna?
Damarien, vad kan de tänkas göra?
Jargiska Reningen lär nog ha startat, iaf om det var dit Im-Ravin begav sig, eller?

Mörkret behöver ju inte starta nästa år utan det kan gott bli uppskjutet nått år extra.

Nej, nu måste jag iväg på Poker. Ser förväntansfullt fram emot idéer och förslag.

/Galahad, fundersam
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Vinklad världsbild

Jag kan ju avslöja på ett ungefär vad som pågår i min spelgrupps Mundana, men jag vet icke om det kommer att vara till såpass stor hjälp.

"Inbördeskrig i Soldarn?"
I VÅRT (min spelgrupps) Mundana så tog inbördeskriget abrupt slut i och med att en "handelsman" (min rollperson) "råkade kidnappa" Hertig Silversparres tvillingdöttrar och hotade att "göra dem illa" om han inte genast kapitulerade. Anledningen till denna soppa var att Caserion av dunkla skäl hade inlett ett storskaligt anfall av norra Asharien, som nu är i desperat behov av utlandshjälp. Den soldiske konungen har mer eller mindre lovat att ställa upp på brödrafolkets sida som tack (åtminstone var det så jag tolkade det) men om någon hjälp verkligen kommer är ganska tveksamt.

"Krig Thalamur vs Consaber?"
Ett storkrig mellan mundanas två älsklingsarvfiender har, hur konstigt det än låter, ännu inte brutit ut trots att flera år har förflutit sedan det officiella året (2967e.D.?). Man har inte blivit bättre kompisar heller, utan just nu verkar det som att båda parter ser sig om efter nya allierade och experimentiella vapen för det framtida kriget.

"Damarien, vad kan de tänkas göra?"
De kan tänkas invadera Västmark. Städerna lär falla snabbt, men damarerna kommer antagligen få problem med att rensa ut träsken och skogarna från upprorsmän.

"Mörkret behöver ju inte starta nästa år utan det kan gott bli uppskjutet nått år extra."
Tja, i VÅRT Mundana så verkar det i alla fall ta ett djefla tag innan mörkret kommer, om det ens gör det.

- Danne, vill tona ner på fantasyn och låta männskofolken sköta sina strider.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mina spelare: Den episka biten av tidslinjen är ärkefetspoiler.

Efter 6-7 års mer eller mindre kontinuerligt Eon-spelledande är mitt Mundana åtta år framåt i tiden jämfört med det officiella. Något av det som gör Mundana till en så rolig spelvärld för mig är att jag, mycket tack vare kreativa och entusiastiska medspelare, alltid lyckats utveckla världen och få den att kännas dynamisk trots dess statiska historia. Men att saker och ting händer och förutsättningar omkullkastas är väl oundvikligt när man sysslar med en så storslagen metaplott som min. Likfullt, jag har några olika utkast på tidslinjer den här tråden är en anledning så god som någon att försöka snickra ihop. Jag försöker dela upp händelserna i två olika kategorier - mer världsliga och allmänt kända sådana, och mer arkana och hemliga skeenden som är mer specifika för mitt Mundana och dess fraktioner och kosmologi. (Fast ingen av mina tidslinjer är med jargisk tid, så jag får väl konvertera en massa). Nåja, då börjar vi.



År (e.D.)

Värdsliga händelser:

2968 - En koalition av östrauniska horder under Jahangir av Den silverna ökenvargen och Uriangkathai av Den eviga vinden anfaller Consaber via Tokon. Den eviga vinden drar sig nästan omedelbart ur kriget och återvänder till stäppen, och kraftigt försvagade besegras återstående rauner grundligt av Consabers försvarare. Uriangkathai blir kraftigt stigmatiserad bland raunerna, men anledningen till hans svek förblir höljd i dunkel.

2969 - Dibukkulter härjar i Colonan, och en del blodiga intriger äger rum bland adeln där.
- Izman Regelius vinner Svärdsspelen i Hadarlon.

2970 - Raunländska plundringståg i Colonan och Thalamur. Den silverne ökenvargen, decimerad och bitter, är fortsatt aggressiv.

2971 - Svärdsspelen i Hadarlon ställs in då inbördeskriget i Soldarn eskalerar.

2972 - I Soldarn uppstår ett våldsamt alviskt uppror på grund av en soldisk adelsmans övergrepp på alvpopulationen. Troll härjar ungefär samtidigt, och stort kaos utbryter.
- Vrimzikiels upprorshär skingras i en strid vid Mitheras utkant i november. Vrimzikiel själv lyckas dock undkomma.

2973:
April - Raunländska horder med Den eviga vinden och Den silverne ökenvargen i spetsen angriper Illtariet i Drunoks utkant, och avancerar fort vidare in i Drunok. De allierar sig fort med häxmästaren Moróga i Utmark. Raunkriget tar sin börjar.
Maj - Drunoks prinsessa Rianna tas tillfånga av raunerna. Hon befrias, men mördas ironiskt nog så fort hon kommit i 'säkerhet'. Den skyldiga, en slavinna till en suspekt mûhadinsk häxmästare, skonas till livet sedan kungen fått häxmästarens huvud på ett fat. Vrimzikiel, involerad i en konspiration för att släppa in raunerna i Arlon, tillfångatas. Resterna av hans upprorshär skingras helt.
Juni - Den mystiske Gaoste dal'Avon vinner svärdsspelen, som för tillfället arrangeras av ashariska rikemän och hålls vid pyramiden på Ashaslätten på grund av kriget i Soldarn. Rauner från Den silverne ökenvargens hord erövrar Urag-Ghan och Raunflodens norra stränder.
Juli - Vrimzikiel dör av okänd anledning i en fånghåla i Marek Pomian.
September - Jahangir dödas i sängen av en tillfångtagen flicka som strax därpå befrias i en modig drunokisk räd rakt in i raunernas läger. Kaos utbryter i Den silverne ökenvargens hord.
Oktober - En jargisk legion under general Zenos Inakim förmås på något sätt att förråda sin kejsare och sitt fosterland och tåga över gränsen en masse för att hjälpa till i kriget i Drunok. Det visar sig senare att general Zenos på något sätt blev lurad, men han belönas efter kriget med en hertigtitel i Drunok.
- Prins Rion av Drunok ertappas som en förrädare och grips i Ramdors ruiner. Arlon faller strax därpå, belägrat sedan länge, och konungen lyckas nätt och jämt räddas undan genom en lönngång. Drunoks motståndshär vinner sin första seger mot en raunländsk styrka vid Grimssalar, och sedan kungen räddats återsamlas man vid Silverfloden långt söderut. Häxmästaren Moróga dödas då hans fängslade drake, Golhbrand, bryter sig fri och äter upp honom. Draken försvinner sedan bort på himlen.
November - Valdusborg, Drunoks mäktigaste fäste, belägras av Den vita horden. Försvararna håller ut tillräckligt länge för att den legendariske Kumbanigash den Svarte ska hinna anlända med en mäktig här av vandöda, tiraker och rauner, och Den vita horden blir nästintill utplånad. Drunoks armé förenas med Kumbanigashs och besegrar tillslut raunerna och Morógas här i slaget om Arlon. Storkhagan Uriangkathai går med på fred i Drunok i utbyte mot fortsatt inflytande över området genom sin dotters äktenskap med konungen.
December - Lischen Alariel och rauner som inte accepterat freden sprider ut en våldsam magisk farsot, Vita Döden, i Drunok och väcker de döda till liv. Stort tumult utbryter då Kumbanigash armé skingras av Alariels vandöda, och den bräckliga freden är redan hotad. Mardrömmen avslutas dock snart av ett gäng hjältar som söker sig till Alariels fäste i Kraalenmassivet och där dräper Alariel och draken Rekhem, hans allierade. Det sista motståndet mot freden; avfälliga drunokiska riddare och Mórogas splittrade armé, flyr till Utmark.

I slutet av året bryter ett nytt krig ut mellan Thalamur och Consaber. Thalaskiska härar under Takhim Zelon och Davor Khavos gör en blixtoffensiv in i Colonan och ockuperar allt land fram till gränsfloden mot Consaber, där kriget snart når ett stillestånd. Kholon-renk-Ghor-Drezin belägras.


2974: - Raunprinsessan Bortaï den Fagra gifts bort med kung Akalla Gahallan av Drunok, och Drunok inträder i en outtalad allians med Den eviga vindens hord.
- Det soldiska inbördeskriget mattas av och stagnerar, och en bitter fred uppstår så småningom utan att någon sida backar. Relationerna mellan adeln och konungen är fortsatt mycket spända, men utan öppen konflikt.
- Mûhad i nytt krig med Ansale-Idon. Nomadhövdingen Toktamishs välde i Eumo växer, och utgör ett allt större hot mot Momolan.
- I kraggbergen har ett litet kungarike börjat uppstå under kung Siegber av Rjalta, som hjälpte Drunok mot raunerna. Några ballader av kraggtrubaduren Trent, som dog hjältedöden mot Rekhem, sprids ända bort till Asharien.
- Skärsmytslingar mellan alver och dvärgar i Sunari. Anledningarna förblir okända, men stridigheterna kretsar kring Aralion-berget.


2975: - Fortsatt krig i Rhung-Alari. Den thalaskiska flottan är svårt sargad av Consabers överlägsna sjömakt, men Colonan hålls i ett järngrepp. Dvärgarna i det belägrade Kholon-renk-Ghor-Drezin har inte hörts av, fästet ligger helt tyst och förslutet. Thalamur förbereder en slutlig storoffensiv in i Consaber. Cirefaliska kapare angriper sabriska fartyg.
- Damarien fortsätter mobilisera med stöd av Jargien. Vad de planerar vette gudarna.
- I ett sturskt infall av drottning Bortaï av Drunok kräver Den eviga vinden att få en kämpe inbjuden till Svärdsspelen i Hadarlon. Om så inte sker, hotar Uriangkathai att förklara krig mot Soldarn.
- Motsättningarna de thalaskiska magikraterna emellan blir allt starkare.


Episka skeenden:

2970 - Raunernas översteprästers, De Tysta, högsäte Monoliten angrips och plundras av drakväktare och kamorfen Ni'hârmá. Ett föremål med gudomliga krafter blir stulet, och hamnar omsider i Verduhrakhs klor.
- Oneirotropins existens bekräftas slutligen av Legio Colonan, efter att en monolit med mätbart oneirotropisk natur funnits på en öde ö i Stora arkipelagen.

2971 - Kraden Nanórgona återvänder till Edron, och genomför sitt andra försök att förstärka barriärerna mellan Mundana och Urmörkret. Drakarna, återigen omedvetna om hans verkliga ambitioner, anfaller Edron ånyo och ödelägger hans planer. Rekhem lämnar Jandlinatjari att dö i bakflödet av Nanórgonas ritual, och överger drakalliansen.

2972 - Nanórgona lyckas hålla sin själ vid liv genom att gömma sig i henéaflickan Första Snöns kropp, och gör sig omsider till en gud med kraften från resterna av en eterseglare under Haléa Teren.
- Urmörkrets avatar, De Tystas överstepräst Orlik, förleder raunerna och lyckas till sist få dem att förbereda ett anfall mot Drunok. Förevändningen är en övertygelse om att en uråldrig fiende (Mörkret) har infiltrerat Drunok likt en farsot, men i själva verket är raunerna själva lika infekterade. Orlik och hans gelikar spelar ut alla mot varandra för att sarga både Drunok och raunerna så mycket som möjligt inför Mörkrets antågande.

2973:
- Under året sker någon sorts märklig förändring i andeplanets vävnad, kännbar av spiritister och schamaner över hela Mundana. Det är De fyra tornen som ligger bakom, och drakarna lyckas bara stoppa Västerns torn från att fullborda sin del av ritualen.
- Enstaka vittnesmål gör gällande att Mithera var varmt och blomstrande en del av året. Ingen kan emellertid bekräfta detta, och senare år verkar skogen lika frostbiten som vanligt.
Maj - En av sanaris autokrater, Vetherian, mördas i Kisharnias torn av en fraktion sanariädlingar som vill hämnas hans experiment med den magiska sjukdomen 'Vita döden', som dödade många alver i småbyar i Sunaris periferi för fyrtiotalet år sedan. De ansvariga grips fort, men dvärgar och cirefalier som tros ha varit involverade undkommer. Saken tystas fort ned och är för allmänheten okänd.
September - Jahangir dödas av drakväkterskan Inalea, i raunernas ögon en hämnddemon man skrämmer barn med. Hon räddas undan De Tystas prästerskap av ett gäng tappra vänner. Raunerna inleder en kostsam jakt på henne.
November - Orlik förpassas tillfälligt från Mundana av Kumbanigash i slaget vid Arlon, och draken Jandlinatjari övertygar åter en gång Uriangkathai att ge vika.
December - Alariel har bindgalen hoppat av Tia'shi Tarivei och lagt beslag på Udanars krona, en urmäktig artefakt prins Rion sökte i Ramdor. Den ger honom otroliga krafter. Han och Rekhem bryr sig numera bara om att förstöra så mycket som möjligt, och servera Drunok på ett silverfat till Urmörkret. Alariel utplånas till sist i dödsriket självt av drakväktaren Ishan, schamanflickan Thizara och några andra, medan Rekhem samtidigt dräps av ett gäng hjältar med Kumbanigash, Herr Lart av Zoriánorden och cirefaliern Nicoz Mehzinor i spetsen. Innan dess har Alariel lyckats väcka en slags mörkerherre som dvaldes i Kraalens djup, men Kumbanigash lyckades med nöd och näppe utplåna honom. Eller...?

2974 - Henéaslavarna som slutligen frigavs av Kraalen-dvärgarna i utbyte mot Rekhems frånfälle och delar av hans skatt når omsider Kamor, där de finner en fristad hos Vargtass stam. Förhoppningsvis har Sanarialliansen ingenting fått veta.
- Draken Syantecaran, Menon-Auns herre, provocerar fram ett nytt krig kring Blå havet med Ansale-Idon som huvudsaklig spelpjäs. Allt för att på sedvanligt manér försvaga Västerlandet inför Mörkrets ankomst.
- Kraden Nanórgona ansluter sig åter till Västerns Torn, och tar Gebashan Häxkonungens plats på Dödstronen. Den försvagning av barriären mellan världarna som Tornen åstadkom är fortsatt kännbar, och Orlik återvänder till Mundana. Mörkret drar närmare från Menon-Aun till Alarinns nejder.
- Demonfursten Ashulgasmeth åkallas till Mundana av magikraterna Reubin Xirhamir Jesbin, Sanguis av Qatada och Shangi thal Dubaral. Han får sedan släppa ut sina parasitiska lakejer i Kholon-renk-Ghor-Drezin, orsakande enorm förödelse bland dess försvarare. De tre magikraterna har helt andra planer än vad som står på den officiella agendan, förstås.

2975 - Xinu får tag i drakväkterskan Inalea i An-Thalamur, och torterar ur henne många av drakväktarnas hemligheter. Hon förs i fångenskap vidare till magikraten i Colonan. Kumbanigashs fäste i Kirath angrips av Xinus tjänare.
- Bortom Blå havet har kamorfer av både Dakhû'r-nu och Xiannu fått upp spåren efter en legendarisk artefakt som ska kunna ledsaga dem till ett tempel med gåtfulla krafter. De söker med ljus och lykta efter den, och lösningen på dess mysterium.
- L'wethmes tron i Skugglanden står tom alltsedan dennes död för Nicoz Mehzinors händer. Skugglandets andra furstar låter än så länge denna avfälliga del av Det svarta hovet vara.
- Caius Arcadius Ducas, princep av Merun, planerar ihop med Drunoks landsförvisade prins Rion ett nytt fälttåg mot drunokierna...och ett usurperande av Jargiens kejsartron.

...och den verklige storskurken...den ligger i skuggorna och väntar.


- Ymir, nej, nu får det räcka...spelledardags.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Es ist guuuuut...[OT]

Kommentarer är överflödiga. However...

Vad är Ansale-Idon? Är det något officiellt påhitt eller en kreation utifrån er egen fantasi? Är det måhända något som kommer att finnas med i Västlandenmodulen? När är modulen klar egentligen?!

- Danne, kan garantera att han kommer att rippa en hel del
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ansale-Idon

Ansale-Idon omnämns i Västlandenmanusets historiekapitel som 'ett västligt land som betalade tribut till Edrons kejsare'. Där, i det officiella Mundana, är det förmodligen uteslutande av historisk betydelse, eftersom öarna där det låg, nordväst om Cai, är ödlefolkets hemvist. Ansale-Idon erövrades förmodligen av dem för länge sedan. Annat hade jag knappast kommit undan med.

I mitt Mundana, å andra sidan, överlevde landet Edrons fall och fortfor att existera in i nutiden, klämt mellan imperiet Menon-Aun och det mäktiga Mûhadinska riket.

Jag skapade Ansale-Idon för att jag ville ha mer kulturer i västerled för Mûhad att interagera med. Det skulle göra Västlanden mer exotiska, eftersom de inte behövde beblanda sig med östra Mundana lika mycket. Dessutom var Ansale-Idon en konflikthärd, eftersom det länge var en mûhadinsk koloni, och såväl Menon-Aun (under den elaka draken Syantecaran) som Mûhad åberopade hegemoni över landet av olika skäl. Idonierna själva, dock, är hårdföra och rojalistiska krigare och har alltid hållit stånd rätt bra. För Mûhad var Ansale-Idon framförallt ett enormt utbud naturtillgångar som sedan länge sinat på den mûhadinska landtungan - metaller, trä och allehanda material från djurriket.

Jag tänkte skriva en Drunoks Drängar-artikel om Ansale-Idon nån gång. (Namnet är från början Lycans). Det lutar typ åt att det blir en ohelig korsning mellan det antika Perserriket, Indonesien och feodala Japan, med lite mûhadinska inslag. Rollpersonerna i min Västlandenkampanj ska dit snart, så vi får se.

- Ymir, inte fullt så flitig som det låter
 
Top