Re: Inget medhåll
[ QUOTE ]
Jag tror i princip vi håller med varandra, även om jag tror min definition av konflikt är bredare än vad du är beredd att hålla med om. Löksoppa eller inte är inte en konflikt att förlöjliga
[/ QUOTE ]
Okej, det var erkänt dåliga exempel. Jag försökte göra en poäng om att även när man påstår att det inte finns någon konflikt, kan man nog om man gräver tillräckligt hitta något som med tillräckligt mycket god vilja ändå går att kalla konflikt. (Men inte i någon meninsfullt dramatiskt avseende.)
Men om man accepterar en såpass bred definition att det inte
kan saknas konflikt, är det ganska meningslöst att diskutera om konflikter är nödvändiga.
Och eftersom jag inte orkar skriva en kommentar tilll - vad är utforskande, om inte just en konflikt mot det okända / det som utforskas? (I någon mening, beroende på vad man nu menar med utforskande).
[ QUOTE ]
Eh, hur som helst. Detektiven som söker lösa mordmysteriet. Om det är hela äventyret, så måste konflikten ligga i detektiven mot ledtrådarna - kommer han att hitta dem? Kommer han att förstå dem?
Det låter som ett ganska kasst äventyr*, och inte mycket till konflikt, men den finns där.
[/ QUOTE ]
Ja, och ovanstående var precis vad jag sa.
[ QUOTE ]
* Äventyr ersätter jag gärna med scenario. Äventyr spelar an på en genre som inte alla rollspel passar in på
[/ QUOTE ]
Medhåll, men i ursprungsinlägget frågar Johan K vad som "måste finnas i ett äventyr". Menar han "i ett scenario" eller bara de scenarion som faktiskt är "äventyr" i en smalare bemärkelse, och vad är då den bemärkelsen?
(Om det finns en genre som kallas "äventyrsfilm", måste det väl finnas en rollspelsgenre som kan kallas "äventyrsscenario" eller "äventyrsäventyr"?
)