Nekromanti vad kan svavelvinter boxen i mint on vara vär

Arfert

Facit
vad kan svavelvinter boxen i mint on vara vär

Intressant att se vilken IMPACT Svavelvinter måste haft på svenska rollspelare... Själv missade jag totalt det när den kom (har nog bara öppnat lådan 3 gånger sen jag fick den av Nisse på Target way back), men det beror på att jag redan spelat rollspel många år när den var ny, och inte var inne på svenska spel just då. Får väl ta mig en ny titt.

Var den rätt produkt vid rätt tillfälle kanske? En modul som tog rollspelande på lite allvar? Vad tror ni andra?

Rising

Vila i frid
Re: vad kan svavelvinter boxen i mint on vara vär

Var den rätt produkt vid rätt tillfälle kanske?
Absolut. Vi i min generation jämförde inte svenska spelprodukter med amerikanska på den tiden (vi kände knappt ens till dem), och Svavelvinter kom väl precis när ingen längre ville ha stereotypa grottor&skogar lika mycket som något stort, ambitiöst och förhållandevist vuxet.

Dimfrost

Special Circumstances

Var den rätt produkt vid rätt tillfälle kanske? En modul som tog rollspelande på lite allvar? Vad tror ni andra?
Ja, och framför allt var det originellt, annorlunda. Skillnaden mot resten av standardfantasyn som kom ut till DoD var så ohyggligt stor. Svavelvinterserien är i mitt tycke det enda som kom ut till DoD innan Chronopia som har ett icke-nostalgiskt värde idag.

/Dimfrost

Eksem

Champion

"Var den rätt produkt vid rätt tillfälle kanske? En modul som tog rollspelande på lite allvar?"

Tvärtom, tvärtom. Den gick ju inte alls särskilt bra, ingen av delarna i serien tillhörde storsäljarna. Snarare var den före sin tid. Men det viktigaste, det är att den är så extremt bra. Därför håller den än idag,

Inte så mycket tajming eller ens orginalitet. Bara helt vanlig kvalitet.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Vad hade Svavelvinter varit utan konfluxen?

Jag, som kom in i hobbyn ett par år för sent, har inga förstahandserfarenheter av Svavelvinter så jag har ingen aning om hur produkten togs emot av kunderna eller vad vi skulle ha tyckt om den. En berättigad fråga i sammanhanget är dock vilket eftermäle Svavelvinter hade haft om den inte hade varit första delen i Konfluxsviten?

Dewil (som tycker att somliga administratörer är lite för pigga på att dela och flytta trådar och är glad över att han hade sett detta inlägg innan hans eget försvann i forumssystemets Grå Hallar)

Arfert

Facit

OK, låter som jag får ta en mer noggrann titt då efter ovanstående tre vittnesmål.. på den tiden kände jag bara "ja det såg ju ut som en schysst modul", men det kanske finns mer att hämta än vad som syns vid en snabb genomläsning.

...eller så är ni alla färgade av era ungdomsupplevelser, som jag är med Enemy Within, Masks of Nyarlahotep, Ravenloft, Thieves World och Griffin Island. :gremgrin:

Eksem

Champion

Jag tänker förvisso hävda att även Enemy Within, Masks of Nyarlathotep och första Ravenloft-modulen är av yppersta klass de också, och de har jag ingen som helst nostalgisk koppling till, utan är sådant jag fått tag på och spellett först de senaste 4 åren. Jag påstår utan att tveka att de håller än idag. Okej, kanske inte Ravenloft, men MoN och EW i alla fall.

Eksem

Champion
Re: Vad hade Svavelvinter varit utan konfluxen?

Jag tycker Svavelvinterboxen är den näst starkaste delen i serien, och den är inte beroende av de efterföljande delarna, även om de gör den första delen ännu bättre.

Jag tror att mytbildningen nog hade varit mindre om den inte varit en del av en stor och bra kampanj, men dess kvaliteter går inte att förbise. Den är bra, därför håller den.

Arfert

Facit
Re: vad kan svavelvinter boxen i mint OT

nä, kanske inte Ravenloft, även om det var en "kul dunge" av erkänt bra författare... har inte kollat den på tusen år dock.

Rickard

Urverk speldesign
Vad är det som är så bra med Svavelvinter?

Nu menar jag Svavelvinter och inte Trakorien som jag inte har läst.

Det som skrivs i detta inlägg (och antagligen följdaktligen i denna deltråd) innehåller SPOILERS!

Ja, och framför allt var det originellt, annorlunda.
På vilket sätt? Jag tycker hela sviten är rätt standard med grottröj i drakgrottan, utforskande av gammal ruin och sedan grottröj i ett slott. Vad är egentligen det orginella? Jag tycker de andra äventyren som släpptes var riktigt urusla, men det borde väl inte inverka på att Svavelvinter höjts till skyarna i alla dessa år?

Jag kan väl hålla med om att spionen är orginell men sådana där smådetaljer känns för mig något som knappast borde avgöra ett helt äventyr.

/Han som inte har läst Svavelvinter på flera år men spelgruppen ville testa att spela det

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Vad är det som är så bra med Svavelvinter?

Just Svavelvinter är den del i serien som jag har överlägset sämst koll på. Jag tänkte nog mer på detaljerna och inte så mycket på äventyrsstrukturen. Om jag ska peka mer exakt på originella inslag måste jag läsa in mig på äventyret, och det har jag inte tid med just nu.

/Dimfrost

Eksem

Champion
Re: Vad är det som är så bra med Svavelvinter?

Jag anser att det är (precis som med Ravenloft antar jag) kvaliteten på alla de olika delarna som är det avgörande. Marjura känns verkligen kallt, Arhem känns verkligen skitigt, Blatifagus är verkligen lika listig som fåfäng, fällorna är verkligen dödliga, Shaguliterna är verkligen ett gäng otäcka djävlar och antiklimax-slutet är uppfriskande oväntat. Varenda detalj känns riktigt bra.

Men det är också orginellt! (minns att det här är 1988) Spelledarpersonernas motiv, rollpersonernas motiv, spelmiljön, de politiska intrigerna, allt det är orginellt, och på vissa sätt annorlunda och fräscht också idag (vilket också bevisas av Granströms roman).

Framförallt är det dock mer kvalitativt än orginellt. Jag tror att det är lite som med de japanska TV-spels-utvecklarna Clover. De gjorde inga nyskapande spel, men med egensinnig estetik och kvalitet ut i fingerspetsarna blev spelen egensinniga, bra och orginella.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Sent skall syndaren vakna [Spoilers]

Jag upptäckte egentligen inte Svavelvinter-serien på allvar förrän för kanske fem-sex år sedan. Vi hade spelat en lösryckt och ganska modifierad del tidigare (Kristalltjuren) men den hade inte höjt sig över vårt vanliga enkelspåriga vapenviftande. Nu i vuxen ålder så har jag läst och spelat igenom flera av delarna i följd.

Jag håller med Eksem i det att grejerna oftast är mer välgjorda än orginella, även om det finns gott om orginella inslag. Det mest orginella är själva miljön, själva Trakorien. När jag var yngre och fast i klyschig pseudo-europeisk medeltid så tyckte jag att Trakorien var skitskumt, men idag så uppskattar jag den miljön mycket mer än resten av Ereb Altor.

Trakorien-modulen är orginell så till vida att den presenterar världen delvis genom en persons reseskildring och för att världen i sig är inspirerad av annan mytologi och andra källor än så många andra snarlika fantasyvärldar. Första äventyret har en bra struktur, intressanta spelledarpersoner och erbjuder ganska mycket frihet inom de uppsatta ramarna. Likadant är det med "Oraklets fyra ögon", när man väl har listat ut var oraklen finns så kan man ta dem i vilken ordning som helst, platserna och scenerna är kopplade till varandra även om de i sig är fristående och rymmer stoff till mycket spelande. Det är inte särskilt svårt att engagera spelarna i kampanjen både genom äventyren och genom profetior och kluriga gåtor som vädjar direkt till deras kunskaper och list.

Jag har inte läst eller spelat det avslutande äventyret, men jag tycker annars att "Kristalltjuren" är den svagaste delen, inte minst för att den är mer rälsad än övriga. Det finns bara en väg till Bythos och det finns bara en väg därifrån och för att man till fullo ska uppskatta stora delar av den skruvade lilla världen så krävs det att man är så pass gammal eller påläst att man faktiskt förstår alla antydningar och referenser.

I grund och botten så har Erik Granström fogat samman ganska välkända pusselbitar till ett oväntat vackert motiv. För i sig är det ju inte särskilt orginellt att rädda världen ifrån den ultimata ondskan genom att samla ihop ett antal föremål/personer och/eller att besöka ett antal platser. Det orginella är de underbara spelledarpersonerna, de skruvade platserna och de många tillfällen till roliga upplevelser och spännande rollspel som finns med.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: vad kan svavelvinter boxen i mint on vara vä

Svavelvinter och den därpå följande kampanjen är framför allt otroligt mycket mer excentrisk än allt annat till DoD. Framför allt SLP-galleriet är oerhört livfullt och färgstarkt (bokstavligt, i fallet med den ruttnande trollkarlen Manghalde), och trots att kampanjen innehåller en klassisk räddavärldenplot och en ärkeond kult känns ändå väldigt mycket ganska moraliskt osäkert. Dessutom tar Granström ut svängarna betydligt mer än i de flesta andra äventyr -- kampanjen innehåller en hel del fullkomligt bisarra inslag, utan att för den sakens skulle försämras.

Johan K

Gammal & dryg

Jo, jag tror absolut att den hade en kalr tajming när den kom ut. Vi var välldigt imponerade av det här, dels för att det var bra & dels för att jag tro att vi inte spelat nått såpass kampanjaktigt tidigare.
Dock var det förbenat skoj at speal denan kampanj & jag skulle mer än gjäran spela den igen. Bara för at liva upp mina minnen ännu mera !!