Jag har börjat fundera på ett nytt inköp till mitt sortiment Eon-moduler, och har börjat flukta åt en som jag tidigare undvikit som pesten. Vandöda & Nekromanti.
Varför?
Uppfattningen jag fått av den boken har inte varit den bästa (milt uttryckt). Jag har bläddrat i den i SF-bokhandeln vid tillfälle, och det verkade inte vara mycket som jag skulle vara intresserad av att införa i mina kampanjer. Mest därför att det mesta kändes som ondska utan substans, utan förankring. Den verkade inte erbjuda något nytt som var unikt för Mundana och Eon. Sedan vände jag mig till vad wrnu hade och erbjuda, och det var inte heller allt för uppmuntrande. Ymirs kritik här satte fingret på vad jag misstänkte, och vad författaren uttryckte här fick mig att ta det drastiska beslutet att V&N absolut inte var någonting för mig.
Så där stod jag nu, med en produkt jag inte ville ha men som behandlade en del av spelvärlden jag definitivt inte ville lämna åt sidan.
Ska jag skriva en egen modul själv?
Nä. Det pallar jag inte. Frågan är istället om jag inte bara kan skippa alla de bitar jag (tror att jag) inte gillar med V&N (jag har inga problem med att cutta bort det i spelvärlden jag inte diggar), och istället köpa modulen för den informationen som faktiskt kan vara intressant för mig.
Vilken information skulle det vara?
Det är där ni kommer in. Ni som har modulen. Utgå från att jag har ungefär samma inställning som Ymir hade för ett och ett halvt år sedan - jag diggar inte saker som "ondskan personifierad", ondska utan grund och en massa kewla saker utan förankring i mitt mundana. Jag vill ha internlogik, gråskalor och en nyanserad syn på död, liv och ondska. Sett till modulens fördelar (vilket den säkert har även ur min synvinkel), har den information som är intressant givet förutsättningarna? (Här är jag ute efter magi, unika företeelser, schyssta vandöda som går utanför klichékonceptet osv)
Är V&N värt ett köp?
Varför?
Uppfattningen jag fått av den boken har inte varit den bästa (milt uttryckt). Jag har bläddrat i den i SF-bokhandeln vid tillfälle, och det verkade inte vara mycket som jag skulle vara intresserad av att införa i mina kampanjer. Mest därför att det mesta kändes som ondska utan substans, utan förankring. Den verkade inte erbjuda något nytt som var unikt för Mundana och Eon. Sedan vände jag mig till vad wrnu hade och erbjuda, och det var inte heller allt för uppmuntrande. Ymirs kritik här satte fingret på vad jag misstänkte, och vad författaren uttryckte här fick mig att ta det drastiska beslutet att V&N absolut inte var någonting för mig.
Så där stod jag nu, med en produkt jag inte ville ha men som behandlade en del av spelvärlden jag definitivt inte ville lämna åt sidan.
Ska jag skriva en egen modul själv?
Nä. Det pallar jag inte. Frågan är istället om jag inte bara kan skippa alla de bitar jag (tror att jag) inte gillar med V&N (jag har inga problem med att cutta bort det i spelvärlden jag inte diggar), och istället köpa modulen för den informationen som faktiskt kan vara intressant för mig.
Vilken information skulle det vara?
Det är där ni kommer in. Ni som har modulen. Utgå från att jag har ungefär samma inställning som Ymir hade för ett och ett halvt år sedan - jag diggar inte saker som "ondskan personifierad", ondska utan grund och en massa kewla saker utan förankring i mitt mundana. Jag vill ha internlogik, gråskalor och en nyanserad syn på död, liv och ondska. Sett till modulens fördelar (vilket den säkert har även ur min synvinkel), har den information som är intressant givet förutsättningarna? (Här är jag ute efter magi, unika företeelser, schyssta vandöda som går utanför klichékonceptet osv)
Är V&N värt ett köp?