Nekromanti Vad kan V&N ge mig?

Bunny

Crazy like a fool
Jag har börjat fundera på ett nytt inköp till mitt sortiment Eon-moduler, och har börjat flukta åt en som jag tidigare undvikit som pesten. Vandöda & Nekromanti.

Varför?

Uppfattningen jag fått av den boken har inte varit den bästa (milt uttryckt). Jag har bläddrat i den i SF-bokhandeln vid tillfälle, och det verkade inte vara mycket som jag skulle vara intresserad av att införa i mina kampanjer. Mest därför att det mesta kändes som ondska utan substans, utan förankring. Den verkade inte erbjuda något nytt som var unikt för Mundana och Eon. Sedan vände jag mig till vad wrnu hade och erbjuda, och det var inte heller allt för uppmuntrande. Ymirs kritik här satte fingret på vad jag misstänkte, och vad författaren uttryckte här fick mig att ta det drastiska beslutet att V&N absolut inte var någonting för mig.

Så där stod jag nu, med en produkt jag inte ville ha men som behandlade en del av spelvärlden jag definitivt inte ville lämna åt sidan.

Ska jag skriva en egen modul själv?

Nä. Det pallar jag inte. Frågan är istället om jag inte bara kan skippa alla de bitar jag (tror att jag) inte gillar med V&N (jag har inga problem med att cutta bort det i spelvärlden jag inte diggar), och istället köpa modulen för den informationen som faktiskt kan vara intressant för mig.

Vilken information skulle det vara?

Det är där ni kommer in. Ni som har modulen. Utgå från att jag har ungefär samma inställning som Ymir hade för ett och ett halvt år sedan - jag diggar inte saker som "ondskan personifierad", ondska utan grund och en massa kewla saker utan förankring i mitt mundana. Jag vill ha internlogik, gråskalor och en nyanserad syn på död, liv och ondska. Sett till modulens fördelar (vilket den säkert har även ur min synvinkel), har den information som är intressant givet förutsättningarna? (Här är jag ute efter magi, unika företeelser, schyssta vandöda som går utanför klichékonceptet osv)

Är V&N värt ett köp?

Hjalle

Swashbuckler
En hjärnsjuk kreativitets svar.

Jag fick modulen i julklapp av en polare som inte spelar Eon, men som vet vad det är för nåt. Eftersom det var en julklapp så blev jag helnöjd, men jag hade nog inte lagt ut pengar på den själv. Jag håller faktiskt med Ymir, särskilt om dödsväktarna, *suck och stön*.

Petter skrev i ett jag-vill-ha-feedback-inlägg att han tyckte han hade lyckats riktigt bra med att inte få nekromantikerna onda. Tyvärr lyckades han inte alls.

-Hjalle, som dock kan tänka sig att använda vandöda ibland då och då.

"Det var en underbar morgon. Dränga-Joar hade ledigt och satt och rökte pipa i solen utanför drängstugan. Han njöt i fulla drag av den ljumma brisen och fåglarnas kvittrande. Plötsligt kom en lax flygande och hälsade honom med ett hurtigt "Godmorgon!" Dränga-Joar rynkade förvånat pannan. Han han dock inte fundera på vad laxen hade att göra särskilt länge - för i skogsbrynet kom tre igelkottar flaxande. De flög fram till drängstugans tak och utförde där en munter stepdans som en vildkanin som anslutit sig kompade med en vild och fräck nidvisa. Dränga-Joar suckade lyckligt. Hans farbror, svartkonstnären Tjelvar i Mossen, visste hur man firade en fattig drängs födelsedag på bästa sätt..."

Ceram

Hero
Vad V&N ger mig

Jag gör ett försök att skriva vad jag använder som tillförts av vandöda & nekromanti eftersom jag inte vet vad du vill ha...

Kapitel 1 introduktion
Inget nämnvärt.

Kapitel 2 lägre vandöda
Vandöda är brutalt sällsynta i mitt Mundana. De lägre vandöda som dykt upp är: Skelett som stridsmotståndare. Eld- och vindgastar som skrämselobjekt. En Nekrofag som mystisk hotbild var på gång men blev avblåst, får se om den dyker upp ändå.

Kapitel 3 högre vandöda
Belialer (andar/demoner bundna i ett lik) diggar jag och de har förkommit även om mina spelare antagligen inte vet det eftersom de var diskreta med sin vandödhet. En Lamia har förekommit men det mesta var hämtat från klassiska vampyrprylar och inte ifrån eonlamior.

Kapitel 4 Nekromanti
Den av mina spelare som köpte boken har givetvis spelat en nekromant om en än bara en gång. Det hela var ganska trevligt men inget exalterande och han lyckades göra ett skelett och leka lite tillsammans med de andra spelarna. Nekromanten och de andra "onda" rollpersonerna ligger kvar men lär inte spelas om inget oväntat inträffar. Reglerna och så är ganska bra men inget att hurra över, inget som riktigt startar fantasin hos mig.

Kapitel 5 Kulter
I princip alla kulterna är alldeles för onyanserade för min smak. Texten om Lamiorna är, när jag är på det humöret, lite inspirerande. Det lilla stycket om kungagravarna i tårarnas dal som alltid gör mig sugen på lite dungeoncrawl även om jag aldrig lever ut det.

Kapitel 6 Hemligheter (måste göras till spolier av principsak)
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Avsnittet om Tårarnas dal är bra även i detta kapitel . Dödsnoderna, Dödsriktet och underjorden kan starta lite tankeverksamhet hos mig men inte så mycket mer. Underjorden känns dock diablo varje gång jag tänker på den texten en stund.</font></td></tr></table>

/Ceram, som försöker hålla positiv ton eftersom frågan var vad boken kunde tillföra inte om den var någon höjdare.

Galdermester

Warrior
Jeg synes V&N er en veldig blandet modul kvalitetsmessig.
Det finnes en hel del bra der, som er både brukendes og som gir masse inspirasjon; men også en hel del som jeg anser som veldig dårlig. Men jeg synes at den absolutt er verdt å kjøpe (som jeg synes alle modulene er). Den koster vel i underkanten av 200kr, noe som egentlig ikke er en særlig stor sum.. Er jo bare droppe en "halv" tur på byen, noen pakker tobakk eller lignende, så har en boken til "evig tid" :gremtongue:
Bruk det du synes er bra, og forand eller dropp det dårlige!

En fördjupad insikt i nekromantins dystra värld...

Ska jag skriva en egen modul själv?
Endast om du har en himmlans massa extra tid och kreativitet över. Tycker personligen att det oftast är enklare att modda en färdigskriven bok såvidare den inte suger fett, vilket dock inte V&N gör enligt mig (mer om varför nedan).

Vilken information skulle det vara?
Vill du använda dig rikligt av vandöda och nekromantiker så är naturligtvis boken ovärderlig vad gäller bla. en uppsjö av äventyrsidéer samt beskrivningen på alla vandöda väsen.
Regelmässigt så funkar den på de flesta ställen helt OK IMHO förutom främst de vandödas förmågor som känns lite obalanserade i förhållande till motsvarande magiska effekter. Flera av de vandöda tycker jag är riktigt fräcka och inte alls särskilt "onda" i sin utformning - snarare ger de vandöda ett rätt mekaniskt och neutralt instinktivt intryck.
För den som vill spela nekromantiker finns det en massa material som dock inte blir riktigt lika användbart i övrigt spelsyfte (syftar här på särskild utrustning, alkemiska processer, balsameringsmetoder osv.).
Persongalleriet erbjöd en del riktigt intressanta personligheter (Tereval Tarabum exempelvis som dessutom inte alls framstår som särskilt ond - snarare tvärtom...) och andra var underhållande då de verkade skrivna med en hel gnutta ironi (Zathuri och Dributus).
Beskrivningen av kulterna och hemlighetskapitlet tycker jag också bjuder på en hel del intressant och gav iallafall mig ett flertal äventyrsuppslag (varav några återfinns i hemlighetskapitlet på Drakarboken).

Är V&N värt ett köp?
Beror på vad du önskar att krydda din kampanj med. Lockar tanken med nekromanti och en eller flera vandöda, så är den helt klart värd en titt. Om inte - då hade jag hellre sparat pengarna till någon annan mer användbar bok (någon av Eon 3 böckerna kanske - finns en hel del ny matnyttig information i båda böckerna eller varför inte boken om Drakar - om du lockas av mystik och intriger på hög nivå? :gremwink:).
Låt dock framför allt inte "ondskestämpeln" besudla din inställning till en bok som enligt mig är mycket användbar. Den så kallade ondska som återfinns i V&N (det beror ju trots allt på hur man tolkar det hela) är inget som man inte kan modifiera enkelt som spelledare.

Till eder tjänst

/Riddaren av Ljuset

Pendragon

Swashbuckler
What would Brian Boitano do?

Insiderinfo:

Jag tänker inte tala för Ymir och påstå att han egentligen gillar den eller något sånt, det vet jag nämligen inte om det är sant eller inte. Dock kan jag säga att den åker fram ganska ofta under spelmötena. :gremwink:

Alltså, i min mening är det en ganska okej modul där de dåliga bitarna tyvärr är riktigt dåliga. Grejer som sticker i ögonen och tvingar en att bortse från de bra sidorna som faktiskt finns där.
Fast de är hyfsat modulär på det sättet, så man kan stryka och modifiera det man inte vill behålla utan några större problem, då de flesta mindre bra grejerna är udda typer av vandöda samt några av de fantastiska upgraderingarna (flyga t ex).

Alltså... kort sagt, vill du ha hjälp med att hantera vandöda är den ett bra köp för regelbiten är det inga stora fel på.

/Joel - föreslår en smygläsning i affären hellre än att lita på andras omdöme.

Bunny

Crazy like a fool
"Men jeg synes at den absolutt er verdt å kjøpe (som jeg synes alle modulene er)."

Det tycker inte jag. Jag skulle aldrig investera i samtliga moduler, så om du skulle bedöma den utifrån dess användbarhet för dig som spelledare, samt gentemot andra moduler - ungefär vart skulle den hamna då?

"Den koster vel i underkanten av 200kr, noe som egentlig ikke er en særlig stor sum.."

Det håller jag med om, men vad som kommer sedan gör mig betänksam:

"Er jo bare droppe en 'halv' tur på byen, noen pakker tobakk eller lignende"

Tobaken sparar jag redan in maximalt på, men en halv bytur? Det känns svårt, oerhört svårt... :gremwink:

"Bruk det du synes er bra, og forand eller dropp det dårlige!"

Yaes, den utgångspunkten använder jag när det gäller allt rollspelsrelaterat.

Greit med fler norrmän här på forumet, så berätta gärna om den här siten för alla dina rollspelsvänner och några till. Då kan vi få det riktigt koselig. :gremsmile:

Bunny

Crazy like a fool
Re: En fördjupad insikt i nekromantins dystra värld...

"'Ska jag skriva en egen modul själv?'

Endast om du har en himmlans massa extra tid och kreativitet över. Tycker personligen att det oftast är enklare att modda en färdigskriven bok såvidare den inte suger fett, vilket dock inte V&N gör enligt mig (mer om varför nedan)."

Jag vet inte om du läste det, men jag avskrev den idén ganska hårt redan i mitt första inlägg. Frågan var strikt retorisk, knappast att jag skulle tid och ork för sådant... :gremwink:

"För den som vill spela nekromantiker finns det en massa material som dock inte blir riktigt lika användbart i övrigt spelsyfte"

Jag tror nog inte det blir så aktuellt med nekromantiker som rollpersoner i min spelgrupp, vad jag istället söker är snarare material som kan inspirera mig att kunna skapa nyanserade spelledarpersoner i den rollen.

"Persongalleriet erbjöd en del riktigt intressanta personligheter (Tereval Tarabum exempelvis som dessutom inte alls framstår som särskilt ond - snarare tvärtom...)"

Det låter bra, mycket bra.

(Mild spoiler:)
En annan fråga är hur pass mycket de individuella helmgastarna presenteras. Iom att min kampanj hittills utspelar sig i Ciremelo så är det mest den cirefaliske helmgasten jag tänker på.
(Slut på mild spoiler)

"och andra var underhållande då de verkade skrivna med en hel gnutta ironi (Zathuri och Dributus)."

Det är endast spelbarheten jag intresserar mig för, inte hur pass mycket jag roas av texten. Det finns skönlitteratur för sådant... :gremsmile:

"Beskrivningen av kulterna och hemlighetskapitlet tycker jag också bjuder på en hel del intressant och gav iallafall mig ett flertal äventyrsuppslag (varav några återfinns i hemlighetskapitlet på Drakarboken)."

Jag har lite problem med hemligheterna i Eons böcker. De känns lite för fragmentariska och är utspridda över en massa böcker, så det är svårt för mig att få något egentligt helhetsbegrepp över dem. Att ha dem samlade och ordnade a la Västmark är betydligt mer i min smak (i min Västmarkkampanj följer jag också metaplotten betydligt mer).

Överblick är iofs kanske något som erbjuds i Eon III, då skulle de böckerna nog bli mer attraktiva i mina ögon (jag vet inte hur pass mycket det är tänkt att man ska "få världen på köpet" den här gången). :gremwink:

"Lockar tanken med nekromanti och en eller flera vandöda, så är den helt klart värd en titt."

När jag tänker efter så är det kanske främst materialet som tar itu med det som berörs i L&H (jag skriver berörs, för förutom det som skrivs om Helmslakten (vilket var mycket av min behålning av boken) så får man inte så värst mycket kött på benen), så jag är intresserad av helmgastar, material som kan hjälpa mig använda dem i min kampanj. Kanske även licher och andra mäktiga varelser, om det ges en förankrad och nyanserad bild av dessa. Pseudovampyrer, skelett och zombies ger jag inte så mycket för.

Jag vill gärna använda mig av helmgastar i min kampanj, men vad jag behöver är mer information om hur...

"... eller varför inte boken om Drakar - om du lockas av mystik och intriger på hög nivå?"

Jag har den redan, och jag tycker om den. Om jag tjatar mycket om nyansering och förankring så är Drakar ett praktexempel på där du lyckas bra med det. T ex så är storyn om den glasögon- och pipförsedde draken humoristisk, men det är först när du nyanserar honom och förklarar varför som han får en förankring och därigenom en användbarhet. Jag kan på rak arm inte komma på några svagheter i modulen, så - bra jobbat!

"Den så kallade ondska som återfinns i V&N (det beror ju trots allt på hur man tolkar det hela) är inget som man inte kan modifiera enkelt som spelledare."

Ja, kan jag bara svälja min irritation så kan jag nog modifiera det mesta efter hur jag vill ha det.

Gastono

Hero
Re: En fördjupad insikt i nekromantins dystra värld...

Jag vill ge lite mer posetiva saker än vad som är skrivet än så länge faktiskt...

Jag gillade V&N mycket, men jag hade plan att göra en nekromant.

Ur en objektiv synvinkel håller jag med om att mycket information är onödig om man inte skall göra en nekromant men den tycker jag är värd att köpa (delvis för det fina förordet som är lite humoristiskt :gremgrin:).