Nightowl
Champion
Det trodde jag inte heller - jag visade bara på hur det var ÄNNU mer meningslöst, för även om man nu *kan* finna något så basalt som "för att ha roligt" så är det värdelöst.
Erik
Erik
"Improvisation" betyder att spelarna i ögonblicket väljer - att de alltid väljer samma sak innebär inte att det blir mindre improvisation. Situationen är trots allt alltid olika.Manus har jag inte hört, även om det sen 90-talet blivit allt mer populärt att använda den typen av termer i spelandet. Däremot ord som äventyr eller modul är vanligt förekommande på fenomenet.Bemöter sedan spelarna alla händelser på ett och samma sätt, så har jag svårt att se var ordet improvisera passar in.
Det spelar ingen roll hur dysfunktionell spelgruppen är - man spelar samma spel, samma spelvärld (oftast), etc. "Gemensam berättelse" betyder inte nödvändightvis att det sker något koordinerat berättande, bara att den berättelse varje spelare berättar är en del av samma berättelse.Snarare en fullbordad oförmåga att samarbeta med någon annan kring bordet att där inte finns en tillstymmelse till gemensam berättelse eller något annat för den delen. Det finns faktiskt så pass disfunktionella spelgrupper där ute.
Personligen tycker jag inte att det är önskvärt att få med Universalis. Jag vet inte om du har spelat Universalis, men det har verkligen inga element gemensamt med vanligt rollspel förutom att det är "kollaborativt historieberättande".Och Universalis och så vidare är svårt att få med utan att (som Sverok gör) lägga till ett stycke om att det finns undantag.
Äntligen ett vettigt inlägg i en annan rätt pissig tråd. Tack. jag tycker din sportliknelse är väldigt bra. Jag bryr mig inte om någon kallar sin grej för sport, så länge det inte är fotboll och särskiljer sig därvid.Rollspel är just det, ett samlingsanmn för en massa olika slags spel och spelstilar. Det finns ingen mening med att försöka samla alla spel under ett tak för de ryms inte där.
Jag tror däremot att det är ännu viktigare att vi förstår att rollspel inte är samma som rollspel
Hm, det kanske är det roliga de verkligen är ute efter...Det finns ju folk som trivs bra med att känna olust och sorg och annat under spelmöte efter spelmöte.
Och hur deras ögon tindrar när de pratar om det efteråt... (-:
Efter den här diskussionen är jag beredd att tvivla.Vi kan ju enas om att vi inte kan enas om något.
de tidigare italienarna är just de som jag hänvisade till.utan förberedelse åstadkomma l. skapa (ngt); urspr. i fråga om de tidigare italienska improvisatörerna o. improvisatriserna.
Planering och improvisation är fortfarande inte motsatser, oavsett om du tittar till teater, sport eller vadsomhelst.Sen kanske den förekommer men att utesluta de som faktist planerar istället för spela teater från hobbyn ser jag inte som konstruktivt.
Men vaff... Nu har du bestämt läst i galen ruta. Jag har aldrig talat om "estetiskt och fint". Det jag däremot menar är att improvisation är en del av alla former av rollspelande, i högre eller lägre grad. Det är en del av "minsta gemensamma nämnare".Det jag motsätter mig i kranks definition är att improvisationen skall stå som något upphöjt och estetiskt fint, när hårt arbete, planering och förberedelser är lika viktiga för ett gott resultat.
Beklagar om mitt inlägg upplevdes som löjligt, men jag ville peka på att rollspel inkluderade improvisation. Jag har på intet sätt menat att hävda att det skulle exludera planering vilket kändes som det du ville argumentera emot.Jag kan leka samma svart vita lek som du gör.
Du menar alltså att du aldrig läser på regler, tänker igenom situationer, laborerar med röster, diskuterar förutsättningar med andra på till exempel ett web forum utan allt är bara ren improvisation. Och du kan dessutom svära på att dina spelare aldrig någonsin planerat något, ja till och med till den graden att ni faktiskt aldrig kan träffas för att ingen vet när ni har spelmöten.
Som du ser blir detta svar lika löjligt som ditt inlägg.
Båda företeelserna förekommer i större eller mindre grad. Det jag motsätter mig i kranks definition är att improvisationen skall stå som något upphöjt och estetiskt fint, när hårt arbete, planering och förberedelser är lika viktiga för ett gott resultat.