Nekromanti Vad kan vi lära oss av Risk Legacy

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
I Risk Legacy förväntas man skriva på och sätta klistermärken på spelplanen under partiet vilket medför regelförändringar för alla kommande partier.

http://boardgamegeek.com/boardgame/105134/risk-legacy

Somliga brädspelare blir tydligen helt hysteriska inför tanken på att märka sitt bräde. Jag tycker idén är cool och undrar vad ni får för tankar angående rollspel kring detta?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
rjonas said:
I Risk Legacy förväntas man skriva på och sätta klistermärken på spelplanen under partiet vilket medför regelförändringar för alla kommande partier.

http://boardgamegeek.com/boardgame/105134/risk-legacy

Somliga brädspelare blir tydligen helt hysteriska inför tanken på att märka sitt bräde. Jag tycker idén är cool och undrar vad ni får för tankar angående rollspel kring detta?
Rollspel, not so much. Det finns ju liksom redan inbyggt i rollspelen att saker kan vara mer eller mindre bestående efter en spelomgång (dvs. att händelser som skett under spelmötet och påverkat äventyret/kampanjen kommer att ha hänt även under nästa spelmöte, och att rollpersonernas utveckling är bestående (eller föränderlig)).

För brädspel tycker jag att det är en cool tanke.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Fast det finns en ganska stark strömning i åtminstone officiella settings att saker och ting ska vara som det står skrivet. Sällan uppmuntrar rollspelsprodukter till att man ska skriva i dem och klistra märken över grejor. Behöver man uppmuntran för att ta fram märkpennan och stryka Copper från Copper dragon i Monster Manual?

Rollspel är inte alltid så formbara som vi vill låta göra gällande. Eller är de det?

Eller vad sägs om att man slår fram värdet på en typ i en bok, fyller i värdet med kulspets, och för all framtid lever med att kobolder har 18 i INT.
 
Top