Nekromanti Vad kostade vapen i Sverige på 1920-talet?

clarence redd

FrostByte Books
Jag sammanställer just nu utrustningslistorna till mitt 1920-talsspel Odd Soot. Spelet kretsar delvis kring den fiktiva nationen Doggerland, en ö mellan Danmark och England. Landet är en pikant mix av Danmark, Norge, England och Sverige: språket är influerat av norskan, landskapet är danskt och stadslivet brittiskt till exempel. Priser hämtar jag från svenskt 1920-tal, efter mycket research i gamla kataloger från Clas Ohlson och Åhlén & Holm, STF:s turistkalendrar, Baedekers guideböcker till Skandinavien, tidningsannonser och (lite otippat) min farfars sönderlästa räkneböcker.

Listorna är klara till 90% - men jag har inte lyckats hitta något om just skjutvapen. Är det möjligen någon som har koll på det? Kanske någon som har spelat svenska Call of Cthulhu-kampanjer? Eller som samlar på gamla kataloger?

Det skulle så klart vara enkelt att konvertera amerikanska/engelska priser. Men nu när jag nästan fått ihop hela listan med genuina prisuppgifter, så kunde det vara kul att få till även de sista detaljerna.

Mundo

Myrmidon
Jag har googlat runt lite. Först och främst, brittiska vapenlagar från tidigt 1900 tal.

Från och med år 1903 kunde du betala 10 shillings per år för att få lov att ha en vapelicens (köptes på det lokala postkontoret). Den fanns mest till för att förhindra tonåringar och ungdomar från att handla vapen. Från början på 1920-talet blev vapenlagarna lite striktare, men det skulle dröja fram tills andra världskriget innan vi fick riktigt stränga vapenlagar. Delvis ligger en fruktan för bolsjevismen till grund för detta, man räknade kallt med att revolutionärer med hagelbössor inte stod någon riktig chans mot en militär, men om de fick köpa närapå militära vapen kunde det bli problem.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/Notice._Gun_License_1870.jpg

Detta var det närmsta jag hittade, där de pratade om cykelpistoler, bland annat i England.

https://cyclehistory.wordpress.com/...ists-and-small-arms-in-the-late-19th-century/

Där näms priser från runt 3$ och uppåt (vilket någorlunda rättvist kan dubblas för att göras om till pund).

Annars borde den här länken ge ett relativt bra hum också, give or take.

https://www.warhistoryonline.com/war-articles/a-rough-guide-of-the-costs-of-guns-during-wwii.html

clarence redd

FrostByte Books
Haha, cykelpistolerna är ju riktigt bisarra! Och tack för info om vapenlicens. Kostnaden för en licens skulle alltså motsvara ungefär 10 kr i dåtidens pengar - som ett bra paraply eller en enkel portfölj.

$3 för en liten pistol är ungefär vad jag har fått fram också. Alltså 12 kr ungefär, men då gör den inte särskilt mycket skada. Då krävs lite grövre kaliber.

Organ

Out of time, out of mind
Jag har inga prisuppgifter att komma med men däremot lite info om svenska förhållanden. Licenstvånget infördes i Sverige 1934. Innan dess kunde i praktiken vem som helst köpa både vapen och ammunition över disk utan frågor. Under 1920-talet var tillgången på vapen, framförallt i glesbygden, tämligen stor. I nästan varje gård fanns det åtminstone ett skjutvapen. Dessa var i de flesta fall enkla kul- eller hagelvapen avsedda för jakt.

Värt att notera att det vid den här perioden även fanns kvar indelta soldater. Indelningsverket hade visserligen avskaffats 1901 och ersatts med värnplikt, men de indelta soldaterna tilläts ändå att tjänstgöra om de ville. Detta gjorde att det fanns en stor mängd militära vapen av äldre modell, framförallt Gevär m1867, det som kallas Remington Rolling Block i det civila, i omlopp.

clarence redd

FrostByte Books
Jag bifogar en sida ur Åhlén & Holms postorderkatalog för våren/sommaren 1922 (som alltså är föregångaren till dagens Åhléns). Närmare än så här har jag inte kommit: en luftbössa för 5.75 kr. Tre sorters jakthorn och nitton saxmodeller finns det däremot.

Bra detaljer om vapenlicenser i Sverige. Tack! Och mängden vapen i omlopp var verkligen imponerande/skrämmande. Åtminstone på landsbygden. I städerna såg det säkert annorlunda ut.

Attachments

Herr Grönstedt

Swordsman
Jag saxar:
"I 1905 års Husqvarna-katalog är den [Modell 60] prissatt till 400 kronor. Som jämförelse kostade då deras bästa hanbössa, modell 102, 150-200 kronor. Det högre priset var för en bössa med ”extra fin utstyrsel”. Dubbelstudsare modell 37 kostade 250 kronor och drillingen modell 70 225 kronor. Den enklaste hanbössan, modell 20, kostade 49 kronor. "
https://www.jaktojagare.se/kategorier/vapen-och-utrustning/vapen-for-bade-kung-och-allmoge/

Jag hittade några tyska priser 1912:
https://adfc-blog.de/2014/08/kampfradler/

clarence redd

FrostByte Books
Finemang! En femtiolapp för en 'vardagsbössa' alltså. Det stämmer ganska bra med de amerikanska priserna jag har i en Sears-katalog. Då kan jag utgå från det och interpolera fram resten tror jag.