Nekromanti Vad kostar tryck?

Andy

Vila i frid
Kommer med en fråga gällande tryckkostnad.

Jag vill inte tryck via LuLu. Jag vill tryck på "ett riktigt" tryckeri.

Som jag har förstått så trycker Riotminds och Järnringen på samma tryckeri i Baltikum. SagaGames trycker i Sverige(?).

Vad kostar det att trycka en rollspelsbok.

Jag sätter upp ett scenario.

Jag ska trycka en grundbok. Den ska vara runt 200 sidor. Formatet ska vara A4 eller US-letter. Det ska vara ett färgomslag på hård pärm. Det ska finnas 6-12 färgsidor i boken. Jag vill ha 500-100 exemplar.

Vad skulle det kosta?

Dimfrost

Special Circumstances
Med lite färre sidor (150 eller så) och 300 ex kommer du undan med någonstans kring 25 000 om jag inte har helt fel.

Andy

Vila i frid
Utifrån både Marcos och Dimfrosts prisexempel skulle jag vilja sammanfatta och säga att en sådan bok som jag tagit upp i scenariot skulle kosta kring 100SEK/ bok i tryckkostnad.

Då kanske man ska sälja den för 269-329kr i handeln.

Finns det flera som har erfarenheter av tryck så dela gärna med er av er kunskap, om ni vill.

(Ska bara ringa och ta ett lån på banken. SMILE).

Andy

Vila i frid
Tilläggsfrågor:

Vilka prisskillnader är det på 1, 2 och 4 färgstryck. Säga att jag vill ha svart (standard antar jag) med en färg till, säg röd. Vad kostar det?

Vilka prisskillnader är det på hårdpärm och mjukpärm?

Som jag har förstått det så är den stora kostnaden att tillverka plåtarna som trycket göra på. Sedan så sjunker kostnaden per bok ju fler ex man trycker (sen gäller det ju att kunna sälja upplagan också).

Nytt scenario:

Jag ska trycka en grundbok. Den ska vara runt 140-160 sidor. Formatet ska vara A4 eller US-letter. Det ska vara ett färgomslag på mjuuk pärm. Jag vill ha 300-500 exemplar.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Graaaargh! …

Andy said:
Vilka prisskillnader är det på hårdpärm och mjukpärm?
Det heter »pärm« respektive »omslag«! :gremmad:

Säger du »storpocket« också kommer jag hem till dig och hånar din heminredningssmak. :gremwink:

_____

/Vän av ordning

Andy

Vila i frid
Re: Graaaargh! …

Tack för att du förde diskussionen framåt. SMILE

Om du inte ger mig ett prisförslag snart så kommer jag hem till dig och hånar din klädsmak. winky.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vilka prisskillnader är det på 1, 2 och 4 färgstryck. Säga att jag vill ha svart (standard antar jag) med en färg till, säg röd. Vad kostar det?
Som du påpekar i ditt inlägg är det tryckplåtarna som är den stora kostnaden. Det innebär att det blir ungefär dubbelt så dyrt med två färger, och fyra gånger så dyrt med fyra. (Med reservation för att jag har fel.)

/tobias

Andy

Vila i frid
Som du påpekar i ditt inlägg är det tryckplåtarna som är den stora kostnaden. Det innebär att det blir ungefär dubbelt så dyrt med två färger, och fyra gånger så dyrt med fyra.
Ahaa. Är det så det funkar. En plåt för varje färg. Då är jag med.

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, det är så det fungerar, men du får tänka på att startkostnader, bindning och så inte påverkas på samma sätt. Men det är en riktlinje att gå efter i alla fall. (Själv har jag aldrig tryckt något annat än svartvitt. Lulu tar dessutom runt 7,5 gånger mer per sida för färg (enligt de gamla priserna; hur det är nu vet jag inte). Digitaltryck jobbar ju inte heller med tryckplåtar och så.)

Andy

Vila i frid
Digitaltryck jobbar ju inte heller med tryckplåtar och så.
Är det stor kvalitets skillnad mellan tryck och digitaltryck. Jag kan tänka mig att bilder blir sämre med digitaltryck, men text kan väl inte spela någon roll?

Dimfrost

Special Circumstances
Andy said:
Är det stor kvalitets skillnad mellan tryck och digitaltryck. Jag kan tänka mig att bilder blir sämre med digitaltryck, men text kan väl inte spela någon roll?
Jag har aldrig jobbat med offsettryck, så ta mina synpunkter med en nypa salt. Men jo, det är en skillnad mellan digitaltryck och offset. Det kanske bara märks om man tittar noga, eller är specialintresserad, men den finns definitivt där. Sedan har jag ingen aning om hur mycket av det som hänger på papperskvalitet.

Arfert

Facit
En kvalificerad gissning är att du hamnar på ungefär 12000-17000 spänn om du trycker på "mitt vanliga" tryckeri, lite beroende på pappersval, vilken bindning du vill ha, hur omslaget ska vara laminerat, osv...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hur mycket kostar egentligen frakten ifrån tryckeriet till kunden? Jag antar att det inte ingår i era beräkningar. Att frakta 300 rollspelsböcker ifrån Baltikum till Sverige borde gå på en rejäl slant.

Andy

Vila i frid
En kvalificerad gissning är att du hamnar på ungefär 12000-17000 spänn om du trycker på "mitt vanliga" tryckeri, lite beroende på pappersval, vilken bindning du vill ha, hur omslaget ska vara laminerat, osv...
Det låter helt okej. Får spara pengar till våran 2010 alltså. SMILE

Dimfrost

Special Circumstances
Även om du vill trycka "på riktigt" kan du ju testa på Lulu först. Du behöver ändå skapa samma fil, liksom. (Under förutsättning att du inte väljer format etc som Lulu inte klarar av, då.) Det kan ju vara trevligt att få en bok i handen, och testa den på marknaden lite smått, utan att behöva lägga ut ett öre i startkostnad också.

Arfert

Facit
Det ingår i priset. Det tryckeri jag använder har egna lastbilar som dagligen kommer med färjan till Stockholm till exempel.