Nekromanti Vad krävs för att du ska använda ett program?

Obbedemus

Veteran
Håller på att utveckla ett program som var tänkt att underlätta EON-striderna eftersom de kan bli lite sega om man ska köra efter regelboken.
Så nu undrar jag, vad krävs (rent program-mässigt) för att Du skulle använda ett datorprogram när du spelar EON?

marcuslinder

Veteran
1. Att det går att köra på Mac. :gremsmile:

2. Att det går snabbt, helst så få musgrejer som möjligt, och så mycket kort-kommandon som möjligt. (Musstödet/grafiska gränssnittet är dock viktigt första gången man provar, så att man snabbt och enkelt kan prova programmet utan att behöva läsa något)

3. Det hjälper helt klart om programmet är snyggt, så att man behåller stämningen så mycket som möjligt. Gärna fullskärmsläge.

4. Avslutningsvis beror det mesta på vilken dator man har. Har man ingen laptop, som dessutom är tyst som graven, så har jag svårt att se det praktiska i att använda ett datorprogram.

lijat

Swordsman
Jag är inte så pigg på att ha en dator framme vid spelmötet alls, jag disraheras av den. Jag använde därför den andra lösningen, att modda stridsreglerna så att dom går snabbare.

Lijat - som önskar lycka till i alla fall.

Regmolar

Swashbuckler
Det ska vara snabbt, överskådligt, enkelt att använda och man ska enkelt kunna gå över till att fixa allt manuellt om man använder specialregler. Är det det dessutom snyggt är ju även det ett plus.

Obbedemus

Veteran
Hm, mycket bra idé med att gå över till allt manuellt snabbt. Ska fixa det A.S.A.P. Snygg lär dock ta ett tag för mig då jag inte har lärt mig grafiskt än, men jag jobbar på det. Tack så mycket!

Obbedemus

Veteran
Att köra på Mac kan jag tyvärr inte tillgodose med. :p

Men punkt 2 var mycket givande. Ska tänka på det! Tack så mycket!

Lindenius

Swashbuckler
Problemet med att använda ett program (OT)

Nu vet jag att jag drar mig lite utanför din fråga, men jag tycker att du bör ställa dig denna fråga innan du börjar programmera:

Om reglerna är så omständliga så att det krävs ett datorprogram för att simulera strid, är det inte bättre att strömlinjeforma reglerna i stället?

Mitt förslag är i stället att du tänker på stridsregelerna som ett icke-optimerat program. Vilka rutiner (regelmoment) kan du korta ned, vilka snabbkommandon kan du skriva upp på sin SLP-formulär. Nu har jag ingen aning om hur Eon fungerar, men om det hela tiden krävs en massa uträkningar utifrån moståndarnas färdighetesvärden, så är det bättre att du kanske bara skriver en massa typvärden för de slag de kan tänkas behöva göra.

En lösning som kräver mer krångel och bök låter i mina öron som att du skulle tjäna mer tid på att skära i källan snarare än utfallet.

//erik. nu kan det ju förstås vara så att du bara vill göra programmet för att det är kul programmering, i så fall. Se tidigare inlägg.

Obbedemus

Veteran
Re: Problemet med att använda ett program (OT)

Klart man kan korta ner det, men jag tycker personligen att om man följer EON's regelsystem så är det det mest realistiska stridssystem som jag har träffat på och jag vill ha realism i mina rollspel. Inte när det blir som i andra spel att man kan ta ett slag i huvudet och överleva. Nu tar jag typiska DoD-fördommar, men ni fattar. Och det som tar tid i EON-strider (för mig) är slagen i skadetabellerna samt uträkningen av dessa. Och är det något en dator är bra på så är det huvudräkning.
Men jag fattar vad du menar.

Sen gör jag det också för att det är kul och för att jag måste (var tvungen att göra någon form av projekt, så lika bra att göra nåt man kan ha nytta av).

k7e9

Hero
Jag skulle personligen inte använda ett datorprogram... För mycket bök...

Ska detta datorprogram både ta hand om spelarnas handlingar och SLPs handlingar? För om inte så kommer striden fortfarande ta tid när spelarna gör sina saker... Nästan lika mycket tid med tärningar som med program.

Tärningar är roligare, bättre då att ha en lathund för strider som alla spelare har... Så de snabbt och överskådligt kan se vad de har för möjligheter och i korthet hur man utför de vanligaste...

Summan är väl att jag skulle använda ett datorprogram om jag inte hade tillgång till tärningar... :gremwink:

Om jag verkligen ska använda ett program så vill jag:

1. Att jag kan använda det på min Palm, för då kan man se det som ett rese-alternativ, när man inte råkar ha med sig tärningar... :gremwink: Går inte det så vill jag ha en ljudlös liten laptop att köra det på... (och det har jag inte)
2. Så enkelt och snabbt som möjligt.
3. Överskådligt, ska det vara ett program för att snabba på strider så ska det gå snabbt att hitta allt.

Obbedemus

Veteran
Perfekt! En med en Palm! Undrar, hur fungerar det med vanliga .exe-filer som inte är systemkrävande? Fungerar de utan att man behöver göra någon ändring i programmet?

Vidare är tanken inte att den ska ta bort det största kännetecknet av rollspel, utan att det helt enkelt ska slå i tabellerna åt en, d.v.s. man slipper sitta och bläddra fram och tillbaka och sedan hålla på med räkning (som i och för sig är lätt, men datorn är snabbare än dig och mig i alla fall).

k7e9

Hero
Jag har tyvärr aldrig programerat till en Palm, även om jag funderat på att testa lite. Vet dock att det finns Palmvarianter av D&D karaktärsblad och mycket mer så det bör inte vara omöjligt att programera ett litet program som slumpar i tabellerna.

Jag tror det borde gå att söka på programering och palm för att hitta hur man ska göra. Bör vara ganska likt "vanligt" programeringsspråk och inte vara så svårt att konvertera ett enkelt tabell-program till... Lycka till med det om du försöker! :gremwink:
Ett palm-program har jag gärna...

Ok, så själva skadan och så slår man själv. Sedan fyller man i skada i en ruta och sedan slår den i tabellerna åt en? Det skulle kunna vara smidigt, speciellt på en Palm...

Obbedemus

Veteran
Jag har gjort en version, vilken är groteskt ful, men du får en ungefärlig uppfattning hur den är. Det krävs kanske några minuter att förstå sig på den och att ställa in den, men om du är intresserad kan du kolla här.
Planerna ligger nu på att fixa meny-valen som flikar (som i Firefox) längst upp med snabbkommandon för att snabbt komma åt dem samt att man snabbt ska kunna växla till hel-automatiskt läge och lite annat så. Men det är väl i princip så här det kommer fungera i framtiden.

marcuslinder

Veteran
Jag vet inte om jag har påminnt om detta innan kanske, i så fall får jag be om ursäkt för att verka tjatigt, men det finns redan ett program som låter dig slå skadan själv men som sedan slår i tabellerna åt dig. Det finns på filosofica.net/EONskada.

Dock så är det ju kul med nya grejer (och kul att programmera), så jag önskar trådstartaren all lycka till med det nya programmet. :gremsmile:

Dessutom, mångfalld och konkurrens skapar kreativitet. Och jag är övertygad om att det finns mycket outnyttjad potential som datorprogram kan tillföra rollspelandet om man bara kommer på exakt hur. Och ju fler som försöker, ju större chans att någon prickar rätt. :gremsmile:

Bifogat: screenshot.

Johan K

Gammal & dryg
nu kommer jag säkert att låta som en bitter gammel rollspelare här..
Men jag är en sådandär som gillar att göra striderna på the old fahshion way.. Allts att ta de där nävarna med tärningar & köra striden. Gillar på nått sätt det där momenten av att själv göra saker & ting, istället för att låta datorn göra det hela.
Sen att jag kan se fördelar med att använda datan är ju en annan grej.. Men för att svara på frågan din, så rent programaktidgt så ska det vara enkelt att använda, gå snabbt att lära sig det.

Obbedemus

Veteran
Jo, jag har sett den förut, dock gillar jag den inte. Helt enkelt för att den är lite för seg. Mycket flytta musen och utskriften lämnar en del att önska. Den är lite väl informativ. Men kul sysselsättning i alla fall! Och väldigt genomgående, så ett bra program, men lite förslött för att använda i spelande stund så att säga.

Tackar!

Försöker pricka rätt, därav denna tråd. :gremwink: Och om inte jag gör det kan man alltid hoppas att någon annan läser den och tar den till sig och utvecklar det prefekta programmet.

OT: Läste att det fanns ett problem med slagen, och det verkar som du var delaktig. Jag vet hur man kan göra Ob-slag i programmering, så skicka ett PM om du är intresserad.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Att det går snabbt att använda (man ska inte behöva skriva in en massa information, utan snabbt ställa in saker och låta det ha sin gång) och ge begriplig information (det vill säga i form av text och skadevärden direkt, inte bara ett siffervärde som hänvisar till regelboken). Det måste finnas en funktion så att man kan spara värden för RP och SLP, så att man inte behöver skriva in "anfaller med stridssvärd, grundskada Ob1T6+2, FC 15" var gång man ska göra något.

Men vad som egentligen krävs är att jag måste ha en bärbar dator tillgänglig vid spelbordet och på något mystiskt vis skulle tappa min förmåga att snabbt kunna spelleda Eon-strider på egen hand. För det är egentligen inte så svårt.

DesertRain

Hero
Ett snyggt program med enkla funktioner och som går snabbt att använda. Men jag skulle nog ändå inte använda det, datorn sabbar stämningen en del, kanske inte om man kör ett nutids/SF spel men med Eon gör den stämningen något lidande.

Mathias

Veteran
En kille i min spelgrupp gjorde just ett sådant program som du talar om. Det funkade utmärkt, dock så slutade vi spela EON lite för att ett sådan program behövdes. :gremgrin:

-Mathias