Nekromanti Vad krävs för tillstånd och hur får man tag i dem

Zorbeltuss

Hero
Jag har en ide om att göra nätagg för datorer och sälja, inte i några stora mängder, men endå, det jag vill ha rätt att arbeta med är både enfas och trefas, båda som jag borde fått licens att arbeta med under gymnasiet, men vi fick inte göra proven.
Anyway, är det samma licenser att få göra installationer som att få göra apparatur och hur får man tag i de licenser man behöver?

/Luna Lovegood

erikt

Hero
Jag är inte expert på området, men jag tror inte man behöver några särskilda licenser eller tillstånd för att tillverka elektrisk/elektronisk apparatur.
För att sälja dem däremot så måste apparaturen bli CE-märkt vilket kräver en del testande för att bli godkänt så att det uppfyller alla krav. Exakt vilka krav som gäller för nätagg vet jag inte men gissningsvis så involverar det elsäkerhet och att de inte genererar alltför mycket elektromagnetiska störningar.

En liten varning: Om man skall göra allt rätt och riktigt så kan hela proceduren för CE-märkning ta en hel del tid och kosta rätt mycket pengar.

Zorbeltuss

Hero
Jag är inte intresserad av att fuska ihop någon märkning genom att tillverka i Kina (delvis för att jag tänkt pula ihop dem själv, och delvis för att många Kinesiska fabriker tar ur komponenter de inte anser behövs för att spara på kostnader).
Men det verkar vara CE märkning som gäller då(?), då tror jag inte jag har möjlighet att göra något annat än en prototyp och sälja vidare, vilket inte låter lika intressant för mig tyvärr.

/Luna Lovegood

Troberg

Sinister eater
Ursäkta en dum fråga, men varför göra nätagg? Du lär inte kunna göra dem billigare än storfabrikerna, och en anonymare komponent än nätagget finns knappast i en dator. Vad är grejen som gör att du vill göra just nätagg???

Zorbeltuss

Hero
Delvis för att jag vill kunna ha öppen hårdvara och att jag inte är ensam om det, delvis att det finns vissa funktioner som nätagg skulle kunna ha som jag vill integrera (tänk typ S.M.A.R.T. fast för nätagg), och delvis för att jag har kommit på ett så jäkla bra namn för just nätagg.

Sedan vore det kul att göra just en trefas agg för det finns en avsaknad av dem och de har potentialen att vara effektivare och ge mer jämn ström än ett enkelfas nätagg, men det är inte lika viktigt.

/Luna Lovegood