"Är den någonting att ha?"
De fyra första böckerna på svenska som jag läst tyckte jag var bra. De två första motsvarar första engelska så gillar du inte de så gillar du inte fortsättningen. Vet inte vilken typ av fantasy du gillar men det är ingen tung fantasy samtidigt tycker jag inte att den inte känns barnslig heller, det förekommer t.ex. i andra boken en del "totyr scener"
"Sverige har väl delat in böckerna i halvor eller ännu värre..."
Japp, bok 1-2 motsvarar första engelska boken. Bok 3-5 tror jag motsvarar andra engelska boken. /images/icons/frown.gif Jag hör förvisso inget emot serier men att börja dela upp tjocka engelska böcker i fler i två delar gillar jag inte alls, är även skeptisk till att dela uppengelska böcker överhuvudtaget. Jag Trodde det var ett fenomen som kanske äntligen var på väg att försvinna i och med att Robbin Hobb senaste serie inte verkar bli uppdelat utan de böcker som släpps på svenska motsvarar hela engelska verket. Gissa om man blev besviken då man var klar med fjärde boken och insåg att det inte var slutet på den engelska boken.
Vad gäller seriens längd så har jag hört att det skall bli en bok per trollkarlsregel, de engelska böckerna har undertitel som Wizards first rule, Wizards second rule, e.t.c. Det skall finnas tio sådana regler så skulle i sådana fall bli tio böcker, hurvida detta stämmer eller inte vill jag låta vara osagt, då det är vad jag hört.
Har även hört att efter första och andra boken så sjunker kvalitén för varje ny bok för att bli bättre igen i den sista boken.