Rickard
Urverk speldesign
Satt mest och funderade lite ur regelsynpunkt om vad för sorts regler som spelarna måste veta för att kunna spela ett visst scenario (vad för sorts scenario är obestämt). I många fall så låter jag endast spelarna får veta regelmekaniken, men hur själva färdigheten fungerar i detalj orkar jag inte gå igenom. De får slå (eller snarare jag, för jag föredrar i regel att slå alla slag) ett slag och sedan tolkar jag hur bra färdighetsslaget lyckades utifrån det.
Fråga 1: Men hur extrem kan man vara?
När jag satt och funderade så kom jag på att spelarna faktiskt inte behöver veta deras rollpersoners personlighetsdrag, hur bra de är i färdigheterna eller hur många poäng de har att köpa färdigheterna för (notera "eller", för jag tänkte mig inte att all den missinformationen finns samtidigt ihop i ett scenario).
Fråga 2: Om man inte berättar något som du tycker är väsentligt för ett rollspel(ssystem), vad för sorts scenarier kan man lira?
/Han som förvisso inser att man inte kan hålla information hemlig alltför länge, eftersom spelarna antagligen listar ut det förr eller senare
Fråga 1: Men hur extrem kan man vara?
När jag satt och funderade så kom jag på att spelarna faktiskt inte behöver veta deras rollpersoners personlighetsdrag, hur bra de är i färdigheterna eller hur många poäng de har att köpa färdigheterna för (notera "eller", för jag tänkte mig inte att all den missinformationen finns samtidigt ihop i ett scenario).
Fråga 2: Om man inte berättar något som du tycker är väsentligt för ett rollspel(ssystem), vad för sorts scenarier kan man lira?
/Han som förvisso inser att man inte kan hålla information hemlig alltför länge, eftersom spelarna antagligen listar ut det förr eller senare