Krille
Super Moderator
Eftersom det finns så hejjans många olika tolkningar av vad "realism" är så tänkte jag försöka sätta några etiketter på några olika tolkningar som vi har sett.
Regeldetaljism: Om det finns omnämnt i spelvärlden så ska det också finnas gelémässigt stöd för det. Annars är det bara fluff. Spel som har någon relation till verkligheten har dessa detaljer implicit och måste ha regler för det.
Världsdetaljism: Om det finns så ska det specas, inte lämnas över till spelledarens egna efterforskningar eller påhitt, eftersom världsbeskrivningen är dokumentationen över det som finns i världen enligt spelkonstruktören.
Regeltrovärdighet: Regler ska ge ungefär motsvarande utfall som vad man kan förvänta sig givet spelvärlden. Om världen säger att en person kan dö av ett skott i huvudet så ska reglerna säga samma sak.
Spelvärldstrovärdighet: Spelvärlden ska uppföra sig konsekvent. Kulturer interagerar på ett trovärdigt sätt, och uppför sig internt trovärdigt och är inte full med ballt stuff som är där bara för att det är ballt.
Idevärldstrovärdighet: Idévärlden i spelet är det viktiga, och krutet ligger på att beskriva hur spelvärldens invånare uppfattar världen. Sedan förutsätts det att spelvärlden fungerar på det sättet.
...som i verkligheten: Det här är mest ett tillägg till valfri av ovanstående, och med det menas att man skippar "utifrån spelvärlden" och ersätter det med "så som det är på Jorden".
---
Komplettera gärna.
Regeldetaljism: Om det finns omnämnt i spelvärlden så ska det också finnas gelémässigt stöd för det. Annars är det bara fluff. Spel som har någon relation till verkligheten har dessa detaljer implicit och måste ha regler för det.
Världsdetaljism: Om det finns så ska det specas, inte lämnas över till spelledarens egna efterforskningar eller påhitt, eftersom världsbeskrivningen är dokumentationen över det som finns i världen enligt spelkonstruktören.
Regeltrovärdighet: Regler ska ge ungefär motsvarande utfall som vad man kan förvänta sig givet spelvärlden. Om världen säger att en person kan dö av ett skott i huvudet så ska reglerna säga samma sak.
Spelvärldstrovärdighet: Spelvärlden ska uppföra sig konsekvent. Kulturer interagerar på ett trovärdigt sätt, och uppför sig internt trovärdigt och är inte full med ballt stuff som är där bara för att det är ballt.
Idevärldstrovärdighet: Idévärlden i spelet är det viktiga, och krutet ligger på att beskriva hur spelvärldens invånare uppfattar världen. Sedan förutsätts det att spelvärlden fungerar på det sättet.
...som i verkligheten: Det här är mest ett tillägg till valfri av ovanstående, och med det menas att man skippar "utifrån spelvärlden" och ersätter det med "så som det är på Jorden".
---
Komplettera gärna.