Nekromanti Vad minns vi om Titan Games?

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jag ringde honom istället, och så här sa han:

Detta var 1981 — han var helt säker på att DoD inte kommit ut, för hela grejen var att det inte fanns rollspel på svenska. Han gick på högstadiet och tog helt enkelt reda på TSRs adress och skrev till dem. Han fick svar direkt, för TSR var jätteintresserade av att få ut översättningar. De letade efter någon som kunde dra igång direkt, och i svarsbrevet efterfrågades saker som företag, distributionsmöjligheter och så vidare. Och då gjorde min kusin helt enkelt så att han hittade på (!!!) ett företagsnamn — ”Crysta Ball” — och sa att han höll på att starta det. För säkerhets skull lade han till ”Limited” eller "Unlimited" efter, för det hade han hört att det skulle vara :). Hahaha! Dock bekände han färg när det gällde ålder — av någon anledning som jag inte förstår, för han ljög ju om företaget. Hur som helst kom det inget ytterligare svar (så det var ju ingen långtgående kontakt), och min kusin kan inte komma ihåg kontaktpersonens namn, mer än att titeln helt enkelt var ”Director”. Han är hyfsat säker på att han slängt det arkiv där brevet låg, men det kan också vara så att han tagit ut brevet först och lagt det i nån låda. Så om han hittar det ska vi scanna det och dela med oss!

Hälsar

Christian

ps. Det var B/X han ville översätta.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fantastiska berättelser!

Det som gör mig så glad och varför jag tycker det här är så spännande är att jag växte upp i lilla Borlänge, och där hade vi inte de här dynamiska föreningarna (innan vi själva drog igång dem), och inga butiker med sådana här eldsjälar.

Det är så himla roligt att lära mig mer om den stora bilden, att inse att vi var en del av en mycket större grej än bara spelgänget i källaren.

/Magnus

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jag håller med! Jag växte upp i Nässjö och mötte rollspel första gången genom att min kusin berättade om dem när vi var på besök i Husqvarna. Detta var kanske -79/80. Det fanns en konfliktspelsförening där som importerade allt från TSR och även andra spelföretag. Eftersom det här var en tid när en pojke blev helt till sig om någon så mycket som viskade "svärd" i örat blev jag helt såld, och på den vägen är det :). Min kusin handlade för övrigt på Titan när han besökte Göteborg. Själv var jag tyvärr aldrig där, utan första besöken var leksaksaffärer i Nässjö samt småningom Tradition i Götet. Men jag har Oldtimers översättningar i hyllan allihop, och det är fina grejer.

Hälsar

Christian