Stillafors
Veteran
- Joined
- 30 Aug 2019
- Messages
- 26
Osäkerhet är något som människor bildat modeller kring, https://sv.wikipedia.org/wiki/Werner_Heisenberg, https://sv.wikipedia.org/wiki/Normalfördelning, https://sv.wikipedia.org/wiki/Likfor...etsfördelning.
Rull med en välbalanserad tärning, tex T6, T20 eller T10, har ett utfall som följer en rektangelfördelning. Typfall:
Rupert springer utan hänsyn tagen till bussen som avgår var 10:e minut. Utan hänsyn tagen till busstiderna, så är en modell att det är lika sannolikt att komma fram då busen går, N minuter före avgång och N minuter efter avgång - rektangelfördelning. I medel skulle då väntan vara 5 minuters väntan. Då skulle rull med 1T10 vara rimlig för att avgöra hur länge en rollperson får vänta på bussen.
Vid många oberoende småfaktorer som påverkar resultatet, är ofta normalfördelning rådande enligt centrala gmänsvärdessatsen, https://sv.wikipedia.org/wiki/Normalfördelning,.
Typiska parametrar för en normalfördelad model, medelvärde och spridning. Till från slag med en tärning till en summa av fler tärningar går från rektangelfördeling, triangelfördelning, mot en normalfördelning, med fördelning enligt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tärning. Här kan man notera att summan av 3T6 är approximativt normalfördelad. Så också 4dF, https://en.wikipedia.org/wiki/Fudge_...ng_game_system)
En rollperson som skall kasta spjut med en fastsurrad lapp över en klyfta på 80m. Utan kännedom om vind, underlag för ansats, spjutets beskaffenhet, etc, kunde en sammanvägning av många oberoende faktorer leda tanken till att anta att kastets längd följer en normalfördelning med att medelvärde och någon spridning. Kanske RP i medel kastar 80 m och i 90% av fallen upp till 90 m. I detta fall kan man modellera lyckat kast över klyftan med slag under 90 med T100. Men säg att klyftan är 85 m, då kunde normalfördelningen konsulteras till att bestämma en sannolikhet i samklang med fördelinngsfunktionen. Kanske 3T6 då är mer rimligt att slå, med någon modifierare för medelvärdet. Lite trixigt att på ett enkelt sätt modifiera standardavvikelsen utan mattematik vid spelbordet. Möjligen kan antalet T6 varieras, då fördelningen blir allt mer utbrett https://sv.wikipedia.org/wiki/Tärning. (Tror nog jag fumlade med matteslaget, men ni förstår andemeningen).
Ja, det var en lite matematisk fundering kring slump och rollspel.
Hur resonerar ni där ute?
Rull med en välbalanserad tärning, tex T6, T20 eller T10, har ett utfall som följer en rektangelfördelning. Typfall:
Rupert springer utan hänsyn tagen till bussen som avgår var 10:e minut. Utan hänsyn tagen till busstiderna, så är en modell att det är lika sannolikt att komma fram då busen går, N minuter före avgång och N minuter efter avgång - rektangelfördelning. I medel skulle då väntan vara 5 minuters väntan. Då skulle rull med 1T10 vara rimlig för att avgöra hur länge en rollperson får vänta på bussen.
Vid många oberoende småfaktorer som påverkar resultatet, är ofta normalfördelning rådande enligt centrala gmänsvärdessatsen, https://sv.wikipedia.org/wiki/Normalfördelning,.
Typiska parametrar för en normalfördelad model, medelvärde och spridning. Till från slag med en tärning till en summa av fler tärningar går från rektangelfördeling, triangelfördelning, mot en normalfördelning, med fördelning enligt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tärning. Här kan man notera att summan av 3T6 är approximativt normalfördelad. Så också 4dF, https://en.wikipedia.org/wiki/Fudge_...ng_game_system)
En rollperson som skall kasta spjut med en fastsurrad lapp över en klyfta på 80m. Utan kännedom om vind, underlag för ansats, spjutets beskaffenhet, etc, kunde en sammanvägning av många oberoende faktorer leda tanken till att anta att kastets längd följer en normalfördelning med att medelvärde och någon spridning. Kanske RP i medel kastar 80 m och i 90% av fallen upp till 90 m. I detta fall kan man modellera lyckat kast över klyftan med slag under 90 med T100. Men säg att klyftan är 85 m, då kunde normalfördelningen konsulteras till att bestämma en sannolikhet i samklang med fördelinngsfunktionen. Kanske 3T6 då är mer rimligt att slå, med någon modifierare för medelvärdet. Lite trixigt att på ett enkelt sätt modifiera standardavvikelsen utan mattematik vid spelbordet. Möjligen kan antalet T6 varieras, då fördelningen blir allt mer utbrett https://sv.wikipedia.org/wiki/Tärning. (Tror nog jag fumlade med matteslaget, men ni förstår andemeningen).
Ja, det var en lite matematisk fundering kring slump och rollspel.
Hur resonerar ni där ute?