Nekromanti Vad modellerar rullet?

Stillafors

Veteran
Joined
30 Aug 2019
Messages
26
Osäkerhet är något som människor bildat modeller kring, https://sv.wikipedia.org/wiki/Werner_Heisenberg, https://sv.wikipedia.org/wiki/Normalfördelning, https://sv.wikipedia.org/wiki/Likfor...etsfördelning.

Rull med en välbalanserad tärning, tex T6, T20 eller T10, har ett utfall som följer en rektangelfördelning. Typfall:
Rupert springer utan hänsyn tagen till bussen som avgår var 10:e minut. Utan hänsyn tagen till busstiderna, så är en modell att det är lika sannolikt att komma fram då busen går, N minuter före avgång och N minuter efter avgång - rektangelfördelning. I medel skulle då väntan vara 5 minuters väntan. Då skulle rull med 1T10 vara rimlig för att avgöra hur länge en rollperson får vänta på bussen.

Vid många oberoende småfaktorer som påverkar resultatet, är ofta normalfördelning rådande enligt centrala gmänsvärdessatsen, https://sv.wikipedia.org/wiki/Normalfördelning,.
Typiska parametrar för en normalfördelad model, medelvärde och spridning. Till från slag med en tärning till en summa av fler tärningar går från rektangelfördeling, triangelfördelning, mot en normalfördelning, med fördelning enligt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tärning. Här kan man notera att summan av 3T6 är approximativt normalfördelad. Så också 4dF, https://en.wikipedia.org/wiki/Fudge_...ng_game_system)

En rollperson som skall kasta spjut med en fastsurrad lapp över en klyfta på 80m. Utan kännedom om vind, underlag för ansats, spjutets beskaffenhet, etc, kunde en sammanvägning av många oberoende faktorer leda tanken till att anta att kastets längd följer en normalfördelning med att medelvärde och någon spridning. Kanske RP i medel kastar 80 m och i 90% av fallen upp till 90 m. I detta fall kan man modellera lyckat kast över klyftan med slag under 90 med T100. Men säg att klyftan är 85 m, då kunde normalfördelningen konsulteras till att bestämma en sannolikhet i samklang med fördelinngsfunktionen. Kanske 3T6 då är mer rimligt att slå, med någon modifierare för medelvärdet. Lite trixigt att på ett enkelt sätt modifiera standardavvikelsen utan mattematik vid spelbordet. Möjligen kan antalet T6 varieras, då fördelningen blir allt mer utbrett https://sv.wikipedia.org/wiki/Tärning. (Tror nog jag fumlade med matteslaget, men ni förstår andemeningen).

Ja, det var en lite matematisk fundering kring slump och rollspel.
Hur resonerar ni där ute?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
När jag pratar med mina elever (programmering 1 och 2, gymnasienivå) så brukar jag sammanfatta slumpen (i vardagsbetydelse) som summan av de faktorer vi inte känner till. Alltså, om jag slår en tärning så tänker jag att utfallet till nära 100% handlar om fysikaliska krafter – vindstyrka och luftfuktighet och krafter och material och små imperfektioner.

Eftersom jag verkligen, verkligen avskyr matte kring spelbordet så har jag valt att ha en liknande inställning där: Jag tror inte att det går att skapa ett system som till 100% modellerar sannolikheterna som gäller i verkligheten. I princip tänker jag mig att man i rollspelssystem lägger in de faktorer man känner till, och så sammanfattar tärningen de faktorer man inte kände till. Så om jag har 10% chans att lyckas enligt systemet, så är det med andra ord typ före slaget 10% chans att de faktorer jag inte kände till vägde över till min fördel. Och om jag ändå lyckas, så var det tydligen 100% sannolikt att de faktorer jag inte kände till vägde över till min fördel.

Jag upplever inte att slumpen har någon speciellt stor roll i min vardag. Sammanträffanden, absolut. Saker jag inte känner till, absolut. Men jag känner inte direkt att någon rullar tärning.


Så. När jag spelar rollspel så väljer jag system där sannolikheterna är roliga. Det vill säga, där de ger någonting till spelupplevelsen. Och sedan bestämmer jag mig för att de roliga sannolikheterna är de som motsvarar de faktorer som jag inte känner till i spelvärlden.

Det är en ganska bekväm inställning, framför allt just eftersom jag som sagt avskyr matte kring spelbordet och inte orkar med några krångliga regelsystem med större ambitioner att detaljistiskt "simulera" verkligheten.
 

Stillafors

Veteran
Joined
30 Aug 2019
Messages
26
Ja, lite spänning eller roligt i spelet är ju för spelaren något som rullet absolut kan hjälpa med.

Kalle dyrkare, med FV 10 stöter på ett lås. Antingen är det ett han vet hur han dyrkar upp, eller så är det kanske ett av de konstruktioner han inte vet hur han får upp. Så slumpen kanske i det fallet är om det är ett lås han känner till eller inte? Olivia med FV 5 i låsdyrk, kanske vet hur låsen i trakten hon är i, Olycksaliga byn, är konstruerade, torde då oftast få upp låsen där. Dock finns oturen där om låsinnehavaren varit ute på resa och införskaffat något utrikiskt lås av annan typ. Så vad som är slumpartat kan tyckas variera, vilket ändå gör ett detaljerat slumpsystem missvisande.

Så ja... Ett enkelt grovkornigt system, en nypa sunt förnuft och godtycke (?) hos SL och spelare - är kanske ändå tillräckligt för att ha en givande spelkväll.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Om du har ett binärt system med lyckat eller ej, så får du precis samma resultat med normalfördelade svårigheter och linjär slump, som med linjära svårigheter och normalfördelad slump. Så du behöver inte flera tärningar för att uppnå den effekten. Det räcker att se till att värdet du slår mot är normalfördelat, vilket det oftast är ändå (eftersom det är ett resultat av en ojämn kostnad av gubbebyggarpoäng, erfarenhetspoäng, svårighetsmodifikation …). De flesta svårighetsgrader brukar klustra runt samma värde, med ett fåtal extremvärden.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Rullet modellerar alla detaljer som man inte orkar beskriva. Rullet introducerar något icke-planerat i en annars ofta ganska regelbunden miljö. Introduktionen av det oväntade och kaos är alltså antagligen en viktigare del i rullet än att fördelningen ska vara realistisk. Således är T20 etc utmärkt till saker man gör hela tiden (attackerar etc), medans 3T6 är vettigare till en grundegenskap.

Detta är såklart mitt personliga tänk, som kanske passar bättre i OSR eller trad. än i någon annan flavour av rollspel.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Rullet representerar en summa av min och/eller andras dagsform blandat med hur svårt det är och om jag har för lite tid på mig och i viss grad kryddat med materialet jag använder. Rullet skall för mig bara ske när det är intressant vad som händer om jag misslyckas.
 
Top