Spännande. "Koncept" och "personlighet" lär nog vara med i någon mån men visst är de ändå ganska långt ifrån varandra i sin innebörd och det är nog troligt att det finns annat som spelar in där. Återigen resonemang utifrån mig själv:
Problemet jag upplever här är att det inte är särskilt givet var någonstans jag börjar. Jag skulle kunna se en uppdelning mellan "Koncept", "Personlighet" och siffror och kladd på forumläret, "Siffror" helt enkelt (kan det finnas något mer som inte täcks av dessa tre?). Personligen så är det väldigt olika för mig i vilken ände jag börjar. Ofta börjar jag med ett koncept som ger personlighet och siffror, men alla kombinationer förekommer (återigen exemplet DND där partyts behov kan styra i form av siffror varpå personlighet och koncept formas runt dessa).
Spelmekaniken har stor inverkan på hur stor vikt siffrorna har (och om de alls finns) men spelaren (vilken sorts roller tycker personen om att spela?) och förväntningar (måste jag akta mig för att dö stup i kvarten? Går det i regel lite/mycket speltid till strid? Tätt förknippat med "Spelledarens stil") bör även vara med och forma här.
"Koncept" känns mer personligt och ligger IMO främst under "spelare" med påverkan från "setting".
Personlighet är för mig det mest personliga och som regel nästan frikopplat från setting, spelmekanik och annat (personlighetstyper är för mig tid- och settinglösa. jag tycker om att blanda personligheter som inte passar den klassiska mallen som borde följa av mina "siffror").
Utöver dessa påverkar som ovan nämnt de tre, "Koncept", "Personlighet" och "Siffror", varandra inbördes.
Så här kanske (den streckade rektangeln ger tillsammans inverkan på "Utrustnin" och är så pass sammanlänkad att jag gärna ser dem som en treenighet):
Att komma ihåg: Alla faktorer i nätverket påverkar hur handlingen beskrivs, nätverket visar i vilken ordning de även påverkar varandra. Det här kan ses som ett sätt att förklara hur olika faktorer har olika stor inverkan på beskrivningen i olika lägen (kombinationer av faktorer) samt hur man (förhoppningsvis) kan påverka beskrivningen genom att angripa den på olika plan.
Ser beroendena liknande ut för er?